Transformeren naar digitale zorg blijkt in veel zorgorganisaties een moeilijker opgave dan vooraf was ingeschat. Waar ligt dat aan en vooral hoe kan dat worden voorkomen? Digitalisering is de verandering van informatie, communicatie en diensten naar een digitale vorm. Digitalisering heeft zowel betrekking op de informatie zelf, op de bijbehorende procedures, op de processen en de vaardigheden, dienstverlening, houding en gedrag van zorgverleners én patiënten. Digitalisering gaat veel verder dan technologie, digitalisering gaat ook over het effect die de verandering heeft op ons als mensen, onze organisaties en werkprocessen, en onze samenleving.
Wij zien dat de digitalisering van de zorg in drie opeenvolgende golven verloopt:
-
Slimme processen: Digitalisering binnen zorginstellingen via EPD’s en ECD’s. Er is nog winst te behalen in gebruiksvriendelijkheid, opleiding en datagebruik.
-
Delen en samenwerken: Focus op gegevensuitwisseling tussen zorgverleners en participatie van patiënten. Digitale uitwisseling is essentieel, maar onvoldoende voor effectieve samenwerking.
-
Digitale zorg: Opkomst van digitale zorgdiensten, nieuwe aanbieders en datagedreven zorg. Door analyse en monitoring wordt zorg steeds gerichter en op het juiste moment digitaal aangeboden.
Deze golven vragen om ondersteuning via datagedreven sturing, digitaal verandervermogen en betrouwbare ICT. Digitale transformatie vereist leiderschap, digitale vaardigheden en borging van stabiliteit in de bestaande IT-omgeving.