Eenvoud in big data: de belangrijkste lessen uit de Formule 1

Bedrijven storten zich massaal op data.  En als de worsteling met complexe IT ergens zichtbaar wordt, dan is het daar. Uit onderzoek van SAP blijkt dat 80% van de bedrijven teleurgesteld is in de kwaliteit van data en er bovendien onvoldoende uithaalt. De oplossing? Hou het verzamelen en analyseren van data zo simpel mogelijk, hoe complex je organisatie ook is. Dat het kan, bewijst de Formule 1. Lessen vanuit de virtuele paddock.

24 maart 2021   |   Nieuws   |   Door: Robbrecht van Amerongen

Deel

snel

200 Gigabyte uit een raceweekend

In 1979 werden de eerste sensoren in een racewagen geplaatst. De meettechnologie was toen heel basaal en de opslagcapaciteit bepekt tot de data van 1 ronde over het circuit. Dat vroeg om harde keuzes. Wilde het team iets vastleggen, dan moest de meting op tijd worden gestart en stopgezet.

Dat ligt nu wel anders. Een moderne Formule 1-auto heeft zo’n 200 sensoren die continu data inwinnen over zo’n 10.000 componenten. Deze gegevens worden gecombineerd met die van weerstations, televisieanalyses en de teamradio. De teams verzamelen zoveel data dat het overzicht alleen behouden kan worden met slimme algoritmes die het kaf van het koren scheiden. 

Data voor een neuslengte voorsprong

De marges in de Formule 1 zijn flinterdun. Een raceteam balanceert continu op de grens tussen snelheid, veiligheid én de strenge richtlijnen van Federation Internationale de l'Automobile (FIA). In een week tijd maakt een team wel 1.000 tweaks. Een ietsje grotere vleugel, een fractie lager of juist hoger. De juiste finetuning is afhankelijk van een heleboel factoren. Iets over het hoofd zien, betekent soms het verschil tussen winst en verlies. 

"Een moderne Formule 1-auto heeft zo’n 200 sensoren die continu data inwinnen over zo’n 10.000 componenten"

Verdrink niet in de gegevens

Data hebben is één ding, er iets mee doen een tweede. Zorg daarom dat je de verwerking goed organiseert. Formule 1 gebruikt slimme algoritmes om de data die sensoren tijdens een race verzamelen te categoriseren, analyseren en vertalen naar een racestrategie. Om de auto te finetunen is het essentieel dat technici exact weten welke data van welke sensoren komen.

En om nieuwe technologieën te ontwikkelen en mankementen op te lossen, moeten teams snel specifieke data uit vorige seizoenen kunnen terugvinden. Daarvoor moeten ze de verzamelde data consequent identificeren, labelen en opschonen. Dat geldt voor sensordata, maar ook voor audio, video, documenten en logfiles. De praktijk laat zien dat organisaties die big data succesvol inzetten voor hun digitale transformatie meer tijd besteden aan het beheer en onderhoud van data, dan aan analyse en het bouwen van algoritmes. 

"De praktijk laat zien dat organisaties die big data succesvol inzetten voor hun digitale transformatie meer tijd besteden aan het beheer en onderhoud van data, dan aan analyse en het bouwen van algoritmes"

Luister naar de gebruiker

Het gevaar van big data is dat organisaties zich verliezen in cijfers en een cruciale succesfactor uit het oog verliezen: de gebruiker. Daar waken ze voor in de Formule 1. De teams vertrouwen meer en meer op de kennis van data scientists, de uitkomsten van windtunnelsimulaties en de inzichten van natuurkundigen en analisten. Maar wat ze in al die datastromen nooit uit het oog verliezen, is de bestuurder zelf. Als zijn gebruikerservaring niet goed aanvoelt, de auto niet dat perfecte verlengstuk is van de ervaren topcoureur achter het stuur, dan blijven ze sleutelen tot de auto over de finish is.

Tijd voor eenvoud in complexe IT. Want geloof het of niet: de oplossingen liggen vaak recht onder je neus. En wij weten waar we moeten kijken. Op deze pagina lees je welke simpele oplossingen er zijn voor complexe IT problemen.

Nieuws
stichting cis

Case Interview met Anne van Doorn, Directeur CIS

Neem geen genoegen met een oud of te complex IT-systeem. Het kan écht beter. En kom je er zelf niet uit? Dan weet je ons te vinden.

Bel Robbrecht van Amerongen

Robbrecht van Amerongen

Robbrecht van Amerongen

Head of Internet of Things en Industry 4.0