Microsoft Dynamics implementatie- stappen
Dynamics 365 is een krachtig en gebruiksvriendelijk ERP- en CRM-platform, maar het succes staat of valt met een doordachte implementatie.
Stappenplan voor het implementeren van Microsoft Dynamics 365
Niet alleen vanwege de technische kennis van Dynamics 365 zelf, maar ook en vooral door de vereiste expertise op het gebied van bedrijfsprocessen, de branche en change management kan het implementeren van een ERP- en CRM-platform een complexe operatie zijn. Bovendien vergt het een gedegen aanpak, die op maat is gemaakt voor de organisatie in kwestie én is gebaseerd op best practices. De ERP-projectaanpak van Conclusion MBS heeft zich al vele malen bewezen: zowel nationaal als internationaal hebben we verschillende (soorten) bedrijven ondersteund in hun digitale transformatie.
Het stappenplan
Om een goede implementatie van Dynamics 365 te garanderen, dient een gedegen ERP-projectaanpak gevolgd te worden. Daarbij hanteren we – in principe – het volgende stappenplan:
1. Diagnose fase
De implementatie begint met grondig begrip van de klant en de bedrijfsbehoeften, gevolgd door een quickscan van de huidige IT-omgeving. Vervolgens verzamelen we requirements aan de hand van gesprekken met stakeholders, waarbij alle specificaties van de gewenste oplossing worden vastgesteld. Op basis van alle informatie en inzichten maken we een blauwdruk van de nieuwe oplossing.
2. Voorbereidingsfase
In deze fase worden de eerder verzamelde requirements verder verfijnd en stellen we een product backlog op. Dit vormt de basis voor het agile ontwikkelproces. Aansluitend zetten we de technische omgeving op waarin de Dynamics 365-oplossing gaat draaien.
3. Uitvoeringsfase
Tijdens deze fase werken scrumteams in sprints samen om een Dynamics 365-oplossing te ontwerpen en ontwikkelen die voldoet aan alle requirements. Elk teamlid brengt zijn eigen unieke vaardigheden en expertise in om de best mogelijke oplossing te creëren.
4. Implementatiefase
In deze fase wordt de ontworpen Dynamics 365-oplossing daadwerkelijk geïmplementeerd, waarbij we ook de data migreren. De implementatie omvat natuurlijk de uitrol van de oplossing. Maar ook een reeks tests, waaronder een gebruikersacceptatietest, een systeemintegratietest en een prestatietest. Zo kunnen we garanderen dat de oplossing voldoet aan alle vereisten. In deze fase trainen we ook eindgebruikers zodat zij hun dagelijkse taken in het nieuwe systeem kunnen uitvoeren.
5. Exploitatiefase en ondersteuning
Na groen licht in de exploitatiefase, gaat de Dynamics 365-oplossing live. De livegang wordt ondersteund door een periode van intensieve, on-site ondersteuning (‘hypercare’) en een transitie naar managed services. Zo nodig vinden nu ook de aanvullende implementaties plaats, denk aan add-ons of Power Platform-oplossingen. Vanzelfsprekend dragen we het systeem nu ook over aan de IT-afdeling van de klant.
MBS-projectaanpak
De implementatie van Microsoft Dynamics 365 binnen jouw organisatie gaat niet over één nacht ijs. Het is een groot project met een duidelijk begin en een duidelijk eind. Een project dat niet alleen over technologie en processen gaat. Sterker nog, het gaat vooral over mensen. Dat vraagt om een gedegen en professionele aanpak. Daar weten wij bij Conclusion MBS wel raad mee. Al jaren werken we met onze succesvolle projectaanpak die zich heeft bewezen tijdens vele projecten, klein en groot.
Binnen Conclusion MBS werken veel mensen met ervaring in de business. Ze weten als geen ander hoe de processen in elkaar steken. Die kennis vormt de basis voor de projectaanpak, samen met de opgedane ervaring van eerdere projecten.
Wat gebeurt er na de implementatie?
Na de implementatie kunnen wij – en kun jij als klant – niet op je lauweren rusten. Is de periode van hypercare, die tot wel zes weken kan duren, achter de rug? Dan staat er een gloednieuw platform dat door iedereen goed (genoeg) wordt begrepen. Om te zorgen dat Dynamics 365 blijft aansluiten bij alle wensen en eisen, optimaal presteert én niet voor problemen bij eindgebruikers zorgt, bieden wij managed services aan.
Met onze managed services beschik je (desgewenst) 24/7 over een maatwerkoplossing, support voor eindgebruikers en optimale performance. Daarbij kun je denken aan diensten zoals support, service requests, health-monitoring en periodieke functionele en/of architecturale consultancy. Het gevolg van onze managed services is dat je je bedrijfsprocessen continu blijft optimaliseren.
Veel gestelde vragen over ERP en CRM implementatie
Wat zijn de voordelen van Microsoft Dynamics 365 implementatie
Hoe moet je een ERP-systeem implementeren?
Hoe lang duurt een implementatietraject voor Dynamics 365?
Wat kost een Microsoft Dynamics-implementatie?
Relevante artikelen
Verder praten over een ERP of CRM implementatie binnen uw organisatie?
Mail of bel Jan-Douwe gerust.