IoT in de praktijk: hoe hardware en software gekoppeld worden en nieuwe kansen biedt

-

3 maart 2019   |   Nieuws   |   Door: AMIS Conclusion

Deel

iot tech 111949972907

In ons eerdere artikel over de staat van Internet of Things (IoT) vertelden we over de kansen en uitdagingen die er voor IoT zijn. En uit ons gesprek met Robbrecht van Amerongen, Head of IoT bij Conclusion, bleek in oktober 2018 al dat er kansen zijn voor veel bedrijven en ook overheden. Hij vertelde ons toen ook dat hij een uitdaging zag in het koppelen van verschillende devices die IoT data genereren. De expert praat ons nu weer bij over de ontwikkelingen en vertelt vol enthousiasme over een mooi praktijkvoorbeeld. Dit doet hij samen met Tim Noordhoek, CTO van ERIKS Digital.

Wij spreken beide heren over de samenwerking tussen Conclusion en ERIKS. Ook zijn we benieuwd wat de toegevoegde waarde van IoT voor hen is en, misschien nog wel belangrijker, voor die van hun klanten. Waarin zit de meerwaarde en welke positieve effecten heeft dit in de praktijk? Conclusion heeft invulling gegeven aan de vraag van ERIKS naar een IoT platform waarop zij, onafhankelijk van het soort machine of sensor, producten kan aansluiten. Sinds vorig jaar is het onderdeel IoT ondergebracht bij ERIKS Digital.

Conclusion heeft invulling gegeven aan de vraag van ERIKS naar een IoT platform waarop zij, onafhankelijk van het soort machine of sensor, producten kan aansluiten.

-
IoT: hoe hardware en software gekoppeld worden en nieuwe kansen biedt

Hoe IoT door ERIKS wordt ingezet: Smart Asset Management, Condition Monitoring en Predictive Maintenance

Robbrecht trapt af: “ERIKS is de klant waarmee we echt een stap verder zijn gegaan. Zij hadden een case bij een van hun klanten en vroegen ons wat ze hiermee konden doen. Er moest data verzameld en gekoppeld worden.” In dit geval ging het om een grote graafmachine en de klant wilde beter kunnen voorspellen wanneer onderhoud of uitval te verwachten is. Het dashboard dat Conclusion samen met ERIKS heeft ontwikkeld geeft inzicht in de data van sensoren van ERIKS. Deze meten nu het niveau van het smeermiddel zodat er continu zicht is op de status van de machine, tijdig onderhoud verricht kan worden en minder downtime het gevolg is.

Tim vult aan: “Tegenwoordig zijn er verschillende basissystemen voor monitoring en dashboarding. De grootste uitdaging is het versturen van lokale sensordata naar een dashboard dat in de cloud draait. Conclusion heeft voor ERIKS een EDGE-oplossing gemaakt. Dit is een computer die in het veld staat en de brug slaat tussen machine en de cloud.” Vanuit de cloud wordt de dashboard oplossing aan de klant beschikbaar gesteld voor ‘condition monitoring en predictive maintenance’. Dit levert realtime inzicht in de situatie die uiteindelijk zorgt voor het kunnen doen van een steeds betere voorspelling en tijdig ingrijpen bij verstoringen.

“ERIKS is de klant waarmee we echt een stap verder zijn gegaan. Zij hadden een case bij een van hun klanten en vroegen ons wat ze hiermee konden doen. Er moest data verzameld en gekoppeld worden.”

-

De reactie van de klant op deze oplossing

De klant reageerde meteen enthousiast, vertelt Tim. “Hij kan nu inzien hoe elektromotoren functioneren en blijven monitoren. Grafieken met afwijkingen worden getoond, waarop geanticipeerd kan worden.” Op die manier kunnen we nu al preventief actie ondernemen en onverwachte uitval in de toekomst voorkomen. Robbrecht gaat verder: “We signaleren met deze oplossing eerder dat er iets niet goed gaat in het apparaat en in plaats van dat het stil staat en er inkomstenderving is, kan er ingegrepen worden.” Op een hoger niveau heeft ERIKS met IoT een beter inzicht in de conditie van het door hen geleverde en beheerde machinepark. Daarmee kan er voorspellend onderhoud gepleegd worden, alleen op de onderdelen die er op dat moment behoefte aan hebben. Dit heeft minder downtime tot gevolg, een lager energieverbruik, lagere Total Cost of Ownership (TCO) en minder kans op ongelukken. Dit vat ERIKS samen onder de dienst Smart Asset Management.

Niet alleen voor de klanten van ERIKS heeft het platform grote voordelen opgeleverd, het bedrijf is zelf ook heel blij dat ze een extra service aan kunnen bieden. “Het is een uitbreiding van ons service aanbod, een digitale transformatie en dit geeft ons een beter inzicht in processen bij de klant”, zegt Tim. Hierdoor heb je niet alleen meer contact met je klant, maar kun je de relatie ook beter sturen. En dat is voor ERIKS heel praktisch, zegt Robbrecht: “Zij weten hoe de apparatuur werkt en kunnen de klant adviseren over producten, maar krijgen ook meer zicht in wat de klant daarmee doet. Zo zien ze hoe zwaar apparatuur wordt belast en wordt op problemen voorgesorteerd. Dat kan voor hun klanten heel waardevol zijn en de aanschaf van deze oplossing kost vaak maar een fractie van wat het zou zijn als bijvoorbeeld een heel productieproces stilligt.” Tim beaamt dit en benadrukt dat het voordeel ook zit in de mogelijkheid buiten werktijd een geplande downtime in te lassen in plaats van ongepland. Daarmee worden enorme besparingen gerealiseerd.

iot tech 111949973313

De toegevoegde waarde van IoT op de business van ERIKS en hun klanten

“Continuïteit, inzicht in geleverde producten aan klanten en hierop kunnen anticiperen. Maar vooral het eerdergenoemde service aanbod en de relatie met de klant zijn een toegevoegde waarde voor ERIKS”, vertelt Tim. “Daarnaast, vult Robbrecht aan, als een door ERIKS geleverd apparaat nu kapotgaat, kan dit misschien een onterecht negatief beeld geven van de geboden kwaliteit. Terwijl er nu proactief gehandeld kan worden, omdat bijvoorbeeld een storing beter te voorspellen is.”

Voor de klanten van ERIKS heeft IoT ook veel voordelen. De TCO (Total Cost of Ownership) wordt verlaagd en de safety wordt verhoogd. Door apparatuur continu te monitoren kan voorkomen worden dat een productielijn stil komt te staan. Bovendien voorkomt het onnodige kosten omdat sensordata inzicht geven in de totale operationele keten. Er kan zelfs meer productie gedraaid worden, omdat handmatige controles steeds minder plaatsvinden, dit verhoogt de efficiëntie. In de toekomst kan dit nog een stap verder gaan wanneer op basis van opgedane ervaring algoritmes een rol gaan spelen.

Onafhankelijk platform biedt veel voordelen

Robbrecht vertelt over een praktijkvoorbeeld: “Een klant met elektrische motoren heeft sensors aangebracht om data uit te kunnen lezen. De medewerker van ERIKS anticipeert op een afwijking door de klant op de hoogte te brengen. Als zo’n motor aanstaat, trilt deze een beetje. Afwijkingen worden opgemerkt, de bandbreedte bepaald en deze is zichtbaar op het dashboard. Er kan dan meteen een monteur langskomen.”

ERIKS ziet ook veel toegevoegde waarde in de dienstverlening van Conclusion ten opzichte van al bestaande leveranciers. “Er zijn heel veel aanbieders van IoT oplossingen, maar deze zitten vaak vast aan een enkele productleverancier. Die verzamelen logischerwijs alleen data van hun eigen producten. Maar vaak is de behoefte wel veel breder en op ons dashboard kunnen alle leveranciers aangesloten worden.”

Dat laatste onderschrijft Tim: “Conclusion helpt ons met het opzetten van een onafhankelijk platform. Wij hebben een heel breed assortiment en veel onderdelen die in multi-brand machines nodig zijn. Zowel eigen ERIKS merken, als de bekende andere merken zitten in ons assortiment.” Robbrecht ziet hierin een groot voordeel. Op het platform dat er nu staat, kan vrijwel alles aangesloten worden. Het is een totaaloplossing met 1 dashboard voor de gehele fabriek en onafhankelijk van de diverse productleveranciers. Hierdoor kunnen de meest krachtige componenten toegevoegd worden, zoals analyses en algoritmes, zonder dat dit effect heeft op de rest van de keten.

“expertise wordt niet vervangen door een robot, maar uitgebreid. Dit bespaart enorm veel tijd en mankracht.”

-

Toekomstmuziek in de samenwerking: algoritmes nemen monitoring over

Voor ERIKS heeft het veel waarde als er nieuwe producten worden doorontwikkeld die aan het dashboard toegevoegd kunnen worden. Tim noemt als voorbeeld vibratiemonitoring en pompsystemen. De toevoeging van algoritmes en notificaties ziet hij ook als een mooie extra voor de toekomst. Robbrecht wil in de toekomst nog minder handwerk hebben aan het platform. Het zou mooi zijn als de onboarding van klanten in de toekomst geautomatiseerd kan plaatsvinden, net als het ontdekken van uitzonderingen en beoordelen van grafieken. Algoritmes gaan dan monitoring overnemen en vervangen menselijk werk. Tim ziet het zelfs zo ver gaan dat de kennis van visuele inspecties gedigitaliseerd wordt. Maar, zo benadrukt Robbrecht, “expertise wordt niet vervangen door een robot, maar uitgebreid. Dit bespaart enorm veel tijd en mankracht.”

Ontwikkelingen IoT in het algemeen

We zijn benieuwd hoe de mannen de ontwikkelingen rondom IoT in het algemeen zien. Tim brandt als eerste los: “Data en security zijn een belangrijke topic door de groei van IoT. Cybersecurity zal een grotere rol spelen om anonimiteit van data te waarborgen. Het Internet of Things is nu nog heel ‘bèta’, in de toekomst zie ik grotere spelers terrein winnen en een nieuwe standaard neerzetten. Het is nog heel pril allemaal, wij zijn echt early adaptors.”

Robbrecht gaat verder: “In de toekomst zie ik meer volume en ook de markt van aanbieders veranderen. Er komt een fallout in leveranciers en een splitsing van specialisten en generalisten. Daarna zal het voor ons als aanbieder ook nog belangrijker worden hoe snel je iets neer kunt zetten. Wij zijn nu al op het punt dat we zo snel kunnen schakelen, dat een nieuwe klant binnen 2 uur operationeel is.”