Effectiviteit in IT: de kracht van inzicht en kennisdeling

-

3 juli 2020   |   Nieuws   |   Door: AMIS Conclusion

Deel

amisfotosharing 111935822058

Bij AMIS weten we als geen ander dat we ons 'meesterschap' optimaal kunnen benutten als we exact weten welke doelen er behaald moeten worden. Mijn collega Bart schreef hier een interessant artikel over en verwijst naar de lessen van Sun Tzu, een oud Chinees wijsgeer. Deze benadering zit volledig ingeslepen in onze manier van werken. We hebben veel kennis over concepten en technologieën en beschikken over een eigen technology blog vol knowhow, waarin we onze kennis graag met iedereen delen.

"Bij AMIS weten we als geen ander dat we ons 'meesterschap' optimaal kunnen benutten als we exact weten welke doelen er behaald moeten worden"

-
andre clou 111935821274

Collega’s uit de branche vragen me wel eens of we ons ‘goud’ op deze manier niet uit handen geven. Wij durven deze kennis te delen omdat we beseffen dat je na het verkrijgen van deze informatie nog geen 'specialist' bent. We laten mogelijkheden zien en hoe je deze kennis effectief kunt toepassen. We zijn ervan overtuigd door onze kennis te delen, we beter in staat zijn om onze klanten te helpen én de technologie nog beter te kunnen inzetten.

 

We concretiseren die filosofie ook in de manier waarop we met klanten kijken naar hun ambities of problemen. We kunnen natuurlijk op ieder moment van het proces instappen, maar we willen altijd terug naar het begin. ‘Conceive’, noemen we dat. Écht begrijpen waar het om gaat. Onze methode kent nog vele ‘C’s, deze staat altijd aan de basis. Een andere belangrijke term is ‘Capture’, wat heb je al en wat is de huidige staat? “We kennen allemaal de luchtkastelen van hoe het zou zijn als je alles opnieuw kon doen. Dat luchtkasteel leidt nogal eens tot een ‘fata morgana.’ de realiteit blijkt weerbarstiger, rekening houdend met de bestaande situatie leidt dit tot onverwachte vertragingen en kosten.” Besteed dus liever vooraf aandacht aan wat er al is, wat je wilt, wat je moet houden en waar je rekening mee moet houden. Vervolgens is het mogelijk om een realistisch plaatje maken van de wijze waarop technologie invulling kan geven aan de realisatie van de ambities of het oplossen van problemen. Dat doe je samen met 'connecting the know-how with the know-why

"We zijn ervan overtuigd door onze kennis te delen, we beter in staat zijn om onze klanten te helpen én de technologie nog beter te kunnen inzetten"

-

We behalen mooie resultaten bij onze klanten door de inzet van IT. Of dat nu integraties van bestaande en nieuwe systemen zijn om ervoor te zorgen dat applicaties ‘met elkaar praten’, of het gaat om het ontsluiten van sensordata met IoT, of dat we de complete business IT-systemen moderniseren en blijvend up-to-date houden. Ook in de operatie van het dagelijks gebruik geldt dezelfde stelregel, we weten heel goed wat we kunnen (en soms moeten) met de operationele werking van systemen, patches, updates, upgrades, en soms verhelpen van storingen of zelfs disaster-recovery; ‘alles wat verkeerd kan gaan, gaat verkeerd. We doen ons uiterste best om problemen te voorkomen, soms zijn er externe factoren die leiden tot inbreuk op de bedrijfsprocessen van onze klanten. En dan moeten we snel handelen. Er is geen tijd voor boeken en naslagwerken, ook dan geldt dat echte knowhow zich uitbetaalt. Zonder ‘know-why’ is het minder effectief. We hebben begrip voor onze klanten en hun situatie, we richten systemen daar ook op in. Niet alle systemen hoeven 24/7 volledig operationeel te zijn, niet iedere verstoring van de werking leidt direct tot grote operationele problemen of hoge kosten. Inzicht daarin maakt het mogelijk om systemen ‘fault-tolerant’ in te richten wanner dat nodig is. Het is een kwestie van kostenefficiënt denken en werken. 

"Het is een kwestie van kostenefficiënt denken en werken"

-

Mijn collega’s besteden veel tijd aan research, lezen en experimenteren, ervaren en evalueren om hun eigen knowhow te vergroten. En vervolgens die kennis te delen met collega’s en met de IT-community. “Als je het niet kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg”, aldus een bekend citaat van Albert Einstein. Als je het echt begrijpt, en je begrijpt waar je naartoe wilt, dan kun je rendement uit IT halen. Hoeveel bedrijven ken je die hier zoveel tijd en energie in stoppen? Niet voor niets bestaan we al 30 jaar, niet voor niets vertrouwen onze klanten keer op keer hun IT-beheer en -ontwikkeling aan ons toe. Niet voor niets staan ‘technology-vendors’ bij ons op de stoep om te vragen of we ook hun producten in ons kennisportfolio willen opnemen. Niet voor niets worden onze collega’s gevraagd te spreken op congressen of in webinars. De drijfveer blijft de liefde voor het vak, de kick van het oplossen van ingewikkelde problemen en complexe uitdagingen en de trots bij het zien van resultaat. 

 

En het allermooiste: “je hoeft het zelf allemaal niet meer te begrijpen als je weet dat er een partner is waar je op kunt vertrouwen.” IT hoeft niet ingewikkeld te zijn. "Als je weet wat je wilt en je weet waar je rekening mee moet houden, dan zijn wij er om te bekijken wat haalbaar is en dat te realiseren.” Zo eenvoudig kan het zijn. “Simplicity is the key to brilliance.”

“je hoeft het zelf allemaal niet meer te begrijpen als je weet dat er een partner is waar je op kunt vertrouwen"

-