Een onderscheidend IoT-platform voor ERIKS
Vroegtijdig onderhoud plegen voorkomt dat een machine of zelfs het gehele productieproces uitvalt. Conclusion heeft voor ERIKS een onderscheidend IoT platform ontwikkeld waarop zij, onafhankelijk van het soort machine of leverancier, producten kan aansluiten en monitoren. Hierdoor kan men voorspellend onderhoud plegen om zo uitval te voorkomen, Total Cost of Ownership te verlagen en de veiligheid te verhogen.
Klant
ERIKS
Markt
Industrie
Publicatiedatum
25 februari 2021
ERIKS levert ruim 900.000 verschillende technische producten aan 200.000 klanten wereldwijd met een uitgebreid programma voor onderhoud en reparaties. Als uitbreiding van het serviceaanbod in de digitale transformatie van ERIKS zorgt het IoT platform voor het voortijdig opsporen van storingen van producten. Hierdoor wordt herhaling voorkomen en de levensduur van producten verlengd.
Conclusion heeft voor ERIKS een EDGE-oplossing gerealiseerd die de brug slaat tussen machine en cloud. De data uit EDGE wordt opgeslagen in Azure en getoond in een dashboard dat gemaakt is in Mendix. Dit dashboard wordt aan de klant beschikbaar gesteld voor ‘condition monitoring and predictive maintenance’. Hierdoor ontstaat inzicht en maakt ons in staat betere voorspellingen te kunnen doen zodat tijdig ingegrepen kan worden bij verstoringen.
Robbrecht van Amerongen (head of IoT Conclusion) vertelt in een interview over een praktijkvoorbeeld: “Een klant met elektrische motoren heeft sensors aangebracht om data uit te kunnen lezen. De medewerker van ERIKS anticipeert op een afwijking door de klant op de hoogte te brengen. Als zo’n motor aanstaat, trilt deze een beetje. Afwijkingen worden opgemerkt, de bandbreedte bepaald en deze is zichtbaar op het dashboard. Er kan dan meteen een monteur langskomen.”
ONAFHANKELIJK PLATFORM
Bijzonder aan het platform is dat er zowel eigen ERIKS merken als multi-brand machines op aangesloten kunnen worden. Het is een totaaloplossing met één dashboard voor de gehele fabriek en onafhankelijk van productleveranciers. Hier kunnen krachtige componenten toegevoegd worden, zoals analyses en algoritmes, zonder dat dit effect heeft op de rest van de keten.
ERIKS verkrijgt met het dashboard inzicht in het functioneren van elektromotoren. Grafieken en dashboards geven afwijkingen weer, waarop vervolgens geanticipeerd kan worden. Hiermee kan ERIKS voorspellend onderhoud plegen op onderdelen die er op dat moment behoefte aan hebben. Dit heeft minder downtime tot gevolg, een lagere Total Cost of Ownership en minder kans op ongelukken.
"Wij hebben een heel breed assortiment en veel onderdelen die in multi-brand machines nodig zijn. Dit platform ondersteunt alles.”
TOEGEVOEGDE BUSINESSWAARDE VAN IOT
“Continuïteit, inzicht in geleverde producten aan klanten en hierop kunnen anticiperen. Maar vooral het eerdergenoemde service aanbod en de relatie met de klant zijn een toegevoegde waarde voor ERIKS”, vertelt Tim. “Daarnaast”, vult Robbrecht aan, “als een door ERIKS geleverd apparaat nu kapot gaat, kan dit misschien een onterecht negatief beeld geven van de geboden kwaliteit. Terwijl er nu proactief gehandeld kan worden, omdat bijvoorbeeld een storing beter te voorspellen is.”
IoT heeft ook voor klanten van ERIKS veel voordelen. De Total Cost of Ownership wordt verlaagd en de safety verhoogd. Door apparatuur continu te monitoren kan voorkomen worden dat een productielijn stil komt te staan. Bovendien voorkomt het onnodige kosten omdat sensordata inzicht geven in de totale operationele keten. Er kan zelfs meer productie gedraaid worden, omdat handmatige controles steeds minder plaatsvinden. Dit kan in de toekomst nòg een stap verder gaan wanneer er op basis van opgedane ervaringen algoritmes een rol gaan spelen.
Ook Interessant:
Meer weten hierover?
Neem contact op met Robbrecht
Robbrecht van Amerongen