• Expertises

    Door middel van welke expertises we jouw organisatie ondersteunen

  • Hoe we met succes voor een scala aan klanten van betekenis zijn geweest

  • Meer over de overkoepelende thema’s waarbinnen onze dienstverlening valt

  • Over AMIS, onze werkwijze en wat we voor je kunnen betekenen

  • Nieuws, events en artikelen van AMIS

  • Nieuwsgierig geworden? Kom werken bij AMIS

Gebiedsontwikkelingsprojecten met miljoenenbudgetten van de Gemeente Amsterdam veilig naar de cloud

Als organisatie is het een must je technologie up-to-date te houden om geen risico’s te lopen op securitygebied. Zo werkt de gemeente Amsterdam met de applicatie Pagoni, waarmee de afdeling planeconomie projecten beheert en bijbehorende budgetten bewaakt. En die belangrijke rekenprocessen, waar miljoenen mee gemoeid zijn, breng je natuurlijk het liefst onder in een veilige IT-omgeving. De gemeente Amsterdam zag direct de noodzaak om niet alleen de applicatie een flinke upgrade te geven, maar ook het systeem waarop de app draait. Daarnaast wilde de Gemeente Amsterdam het systeem uitbesteden. AMIS, data- integratiespecialist en ontwikkelaar van Pagoni, kwam met een verrassende oplossing: een nóg betere versie van rekenreus Pagoni, maar dan in de Oracle Cloud.

Klant

Gemeente Amsterdam

Markt

Overheid, Openbare Veiligheid & Non-profit

Thema

Cloud application journey

Publicatiedatum

9 juni 2022

De gemeente Amsterdam profiteert hiermee niet alleen van een snellere en veiligere app, maar ook van de verbeterde gebruiksvriendelijkheid: toegankelijke en logisch weergegeven data, de mogelijkheid om rapportages te customizen en een heldere, visuele user interface waarmee je makkelijk navigeert.

Pagoni: continu inzicht in projecten en financiën

Gebiedsontwikkeling is voor een grote gemeente als Amsterdam een complex werkgebied waar veel begrotingen, afrekeningen en andere financiële zaken mee gemoeid zijn. Pagoni is een krachtige rekenapplicatie die speciaal ontwikkeld is om gemeenten hierin te ondersteunen. De app heeft veel handmatige processen volledig geautomatiseerd en minimaliseert de kans op rekenfouten. Met Pagoni heb je altijd direct inzicht in de financiële status van projecten en budgetten, waarbij de app rekening houdt met actuele wet- en regelgeving en zelfs een voorspellende blik op de toekomst werpt.

Risico's van niet upgraden

Pagoni werd voorheen on-premise gehost met zo’n 3 updates per jaar. De gemeente Amsterdam is een grote organisatie en het adopteren van nieuwe versies van de app ging daardoor vrij langzaam. Met het risico dat het systeem zou gaan achterlopen op onder andere de beveiliging. Daarbij draaide de app nog met verouderde technologie (Oracle ADF). 

De wil om te moderniseren was er, maar de gemeente wilde er ook 100% zeker van zijn dat de rekencapaciteit en betrouwbaarheid van de app gewaarborgd zouden blijven. Bijvoorbeeld het uitvoeren van rente- en inflatieberekeningen volgens de laatste wetgeving.

Oracle Cloud als oplossing met meerdere voordelen

AMIS adviseerde te verhuizen naar de Oracle  Cloud. Adeline Kronemeijer: “We hebben de  Oracle-database en Pagoni 1 op 1 naar de cloud verplaatst met behoud van de integriteit van de app. Daarnaast hebben we de voorkant vervangen door nieuwere technologie (Angular). 

Zo hebben we meer mogelijkheden om te ontwikkelen en nieuwe wensen makkelijker te implementeren. Ook is er aan de voorkant nu minder rekenkracht nodig, waardoor de app sneller is. En niet onbelangrijk: het systeem is schaalbaar.” 

Daarnaast krijgt het systeem een update per twee weken en kan Pagoni rekenen op een Oracle-database. Deze is van nature sterk in het omgaan  met data en berekeningen. Het voordeel van Pagoni als SaaS-dienst is dat het nu ook voor kleinere gemeenten financieel toegankelijk wordt om deze rekenreus af te nemen.

 Benjamin Wiggelinkhuizen, hoofd afdeling planeconomie van de gemeente Amsterdam

"Niet alleen de Oracle Cloud, maar ook de samenwerking met AMIS levert voordelen op. AMIS kent onze organisatie goed. Ze kunnen heel snel, proactief oplossingen aandragen voor issues. Bij vragen of klachten over de werking van software, hoeven we niet meer de organisatie in, wat kan  leiden tot vertraging. AMIS heeft alles in eigen huis, waardoor we ook het IT-team hebben kunnen afschalen."

Uitdaging tijdens verhuizing naar de cloud

Adeline Kronemeijer van AMIS: “Bij een verhuizing naar de cloud kijk je altijd naar wat je nodig hebt en welke instellingen daarbij horen. Na de eerste week zagen we bijvoorbeeld dat de server te laag was ingeschat qua capaciteit en de load te hoog. Daar werd de app traag van. De volgende dag was de capaciteit al opgehoogd, waarbij de app maar heel even down is geweest.” “De grootste uitdaging was de koppeling met de active directory. Die maakt het mogelijk dat alle gebruikers van Pagoni met hun eigen gemeente Amsterdam kunnen inloggen, in plaats van aparte useraccounts. Dat proces liep vertraging op, omdat afstemmen met verschillende afdelingen veel tijd kost”, aldus Adeline Kronemeijer van AMIS.

Nazorg

Met de cloudoplossing van AMIS heeft de gemeente Amsterdam de zekerheid van 24/7 monitoring 
op het systeem. Daarnaast organiseert AMIS gebruikersoverleggen, waarin wensen voor de toekomst besproken worden en maandelijks afgestemd wordt hoe het gaat en of alles nog aan de eisen van de gebruikers voldoet.

Wil je meer weten over deze case?

Adeline praat je graag bij!

Adeline Kronemeijer

Consultant
Adeline.Kronemeijer@AMIS.nl
Business Done Differently Powered by Conclusion
© Conclusion 2022   |  De kleine lettertjes  |  Privacy & Security
  • Expertises
© Conclusion 2022   |  De kleine lettertjes  |  Privacy & Security