Van CSRD-richtlijn naar concrete duurzaamheidsstappen

Vanaf 2024 worden steeds meer bedrijven verplicht te rapporteren over het effect van hun bedrijfsvoering op mens en milieu onder de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Denk aan rapportage over CO2-voetafdruk, verpakkingen, energie en afval. Ondanks dat sommige bedrijven hier al druk mee in de weer zijn, is de kans groot dat deze richtlijn voor jouw onderneming nog een ver-van-mijn-bed-show is. Dit blijkt wel uit het feit dat ruim een derde (36%) van de (mede)beslissers in retailorganisaties aangeeft niet van deze richtlijn af te weten. Niet gek, want ook al wordt de richtlijn voor grotere ondernemingen vanaf 1 januari 2024 ingevoerd, voor mkb-bedrijven is de CSRD pas vanaf 2026 van toepassing. Toch komt er een hele nieuwe wereld van voornamelijk registratie en rapportage aan waar je op den duur mee aan de slag moet. In deze blog daarom een handvat om hier alvast de eerste stappen in te zetten.

25 mei 2023   |   Blog   |   Door: Conclusion MBS

Deel

Van CSRD-richtlijn naar concrete duurzaamheidsstappen

Verantwoordelijkheid nemen

Ondanks dat wetgeving zoals de CSRD in de retail nog niet overal geland is, is duurzaamheid als thema dat wel. Zo vindt ruim driekwart (77%) van de retailers dat de retailsector een belangrijke rol speelt in het realiseren van een betere wereld. Het gaat erom dat je verantwoordelijkheid neemt en als organisatie in kaart moet willen brengen wat je kunt doen om bijvoorbeeld jouw CO2-voetafdruk te verkleinen, verpakkingsverspilling tegen te gaan en artikelen te produceren met een verantwoorde herkomst. Met andere woorden, hoe je maatschappelijk verantwoord onderneemt. Want de effecten hiervan gaan verder dan enkel voldoen aan richtlijnen. Verantwoordelijkheid nemen voor duurzaamheid in je bedrijfsvoering draagt bij aan de relevantie van jouw onderneming. Het versterkt de relatie met de klant die zijn aankoopkeuzes steeds vaker maakt op basis van verantwoorde merken en producten. Klanten verwachten van je dat je als retailer duurzame stappen zet én erover weet te informeren.  Toch is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. De helft van de retailers (51%) vindt het lastig om te bepalen waar ze op duurzaamheidsgebied verbeteringen kunnen doorvoeren.

Onderzoek: Verduurzaming in retailmarkt

Strategische ideeën

Een belangrijk eerste stap is om te bepalen wat voor jouw onderneming het belangrijkste is om op te focussen als het om duurzaamheid gaat én of dit haalbaar is. Je kunt je CO2-voetafdruk wel willen verkleinen, maar als dit financieel of logistiek gezien (nog) niet mogelijk is, heeft het geen zin om hieraan vast te houden. Maak het daarom klein; kijk bijvoorbeeld eens naar je pand. Hoe goed is het geïsoleerd? Staan airco’s onnodig lang aan? Koelingen die te vaak openstaan? Dit soort energiebesparingen kunnen direct verschil maken in je CO2-voetafdruk. Ook je bedrijfsprocessen bieden wellicht aanknopingspunten voor duurzamere keuzes, bijvoorbeeld een andere rittenplanning, het samenvoegen van producten tijdens verzending of in voorraad, of de manier waarop je retouren verwerkt. Bedenk strategische ideeën op dit gebied en werk toe naar een concrete strategie of klein duurzaamheidsplan, bijvoorbeeld voor het komende jaar.

Een nulpunt

Met die nieuwe ideeën op zak is het van belang om ze te gaan registeren, bijvoorbeeld in je bedrijfssoftware. Denk aan een verandering in je energieverbruik. Hoe kun je progressie op dit gebied monitoren? Het belangrijkste hiervoor is beschikken over een nulpunt; je moet immers ergens beginnen. Maak dus handig gebruik van je IT-systemen om inzichtelijk te maken op welk punt je gestart bent en om te monitoren wat na een bepaalde periode de effecten zijn van de stappen die je zet. Dan is rapporteren over deze onderwerpen – zoals de CSRD-richtlijn nu al van grote organisaties verlangt – straks nog maar een kleine stap om te zetten.

Bewustwording over de stappen die je op duurzaamheidsgebied kunt zetten in jouw bedrijf is in de huidige tijd ontzettend belangrijk. Maar vergeet je ook niet te realiseren wat duurzaamheid voor jou als retailer kan betekenen. Uiteindelijk beslist de consument of ze jouw producten willen kopen. Hierin zijn artikelen met een verantwoorde herkomst steeds vaker doorslaggevend. Speel hierop in en besef dat jouw duurzaamheidsstappen geen gebakken lucht mogen zijn. Daar prikt de consument zo doorheen.

René Altena

CTO & Directeur Strategie en Innovatie, Conclusion MBS

Rene Altena, CTO Conclusion MBS

De touwtjes in handen

Om een steentje bij te dragen aan het realiseren van een betere wereld heb je zelf als retailer de touwtjes in handen. Dus onderzoek geleidelijk aan eens waar voor jou kansen liggen om duurzaamheidsstappen te zetten en afhankelijk hiervan, hoe en of je dit kunt monitoren in je IT-systemen. Daarmee krijg je inzicht in wat veranderingen je opleveren en of ze het gewenste resultaat hebben. Want ondanks dat wettelijke verplichtingen voor jou misschien nog even op zich laten wachten, is duurzaamheid nu al de stempel die klanten op je onderneming plakken en bepalend wordt in hun aankopen. En voor personeel om bij je te willen werken. Neem het heft dus in eigen handen en wacht niet tot het moment dat het wettelijk gezien moet. Een verbeterde wereld begint immers bij jezelf.

Door: René Altena, CTO & Directeur strategie en innovatie en Wilbert Dirven, sales manager bij Conclusion MBS

Meer weten over hoe retailers meekomen met andere marktontwikkelingen, zoals inflatie en samenwerkingsvormen?