Van CSRD-richtlijn naar concrete duurzaamheidsstappen
Vanaf 2024 worden steeds meer bedrijven verplicht te rapporteren over het effect van hun bedrijfsvoering op mens en milieu onder de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Denk aan rapportage over CO2-voetafdruk, verpakkingen, energie en afval. Ondanks dat sommige bedrijven hier al druk mee in de weer zijn, is de kans groot dat deze richtlijn voor jouw onderneming nog een ver-van-mijn-bed-show is. Dit blijkt wel uit het feit dat ruim een derde (36%) van de (mede)beslissers in retailorganisaties aangeeft niet van deze richtlijn af te weten. Niet gek, want ook al wordt de richtlijn voor grotere ondernemingen vanaf 1 januari 2024 ingevoerd, voor mkb-bedrijven is de CSRD pas vanaf 2026 van toepassing. Toch komt er een hele nieuwe wereld van voornamelijk registratie en rapportage aan waar je op den duur mee aan de slag moet. In deze blog daarom een handvat om hier alvast de eerste stappen in te zetten.
25 mei 2023 | Blog | Door: Conclusion MBS
Deel
Strategische ideeën
Een belangrijk eerste stap is om te bepalen wat voor jouw onderneming het belangrijkste is om op te focussen als het om duurzaamheid gaat én of dit haalbaar is. Je kunt je CO2-voetafdruk wel willen verkleinen, maar als dit financieel of logistiek gezien (nog) niet mogelijk is, heeft het geen zin om hieraan vast te houden. Maak het daarom klein; kijk bijvoorbeeld eens naar je pand. Hoe goed is het geïsoleerd? Staan airco’s onnodig lang aan? Koelingen die te vaak openstaan? Dit soort energiebesparingen kunnen direct verschil maken in je CO2-voetafdruk. Ook je bedrijfsprocessen bieden wellicht aanknopingspunten voor duurzamere keuzes, bijvoorbeeld een andere rittenplanning, het samenvoegen van producten tijdens verzending of in voorraad, of de manier waarop je retouren verwerkt. Bedenk strategische ideeën op dit gebied en werk toe naar een concrete strategie of klein duurzaamheidsplan, bijvoorbeeld voor het komende jaar.
Bewustwording over de stappen die je op duurzaamheidsgebied kunt zetten in jouw bedrijf is in de huidige tijd ontzettend belangrijk. Maar vergeet je ook niet te realiseren wat duurzaamheid voor jou als retailer kan betekenen. Uiteindelijk beslist de consument of ze jouw producten willen kopen. Hierin zijn artikelen met een verantwoorde herkomst steeds vaker doorslaggevend. Speel hierop in en besef dat jouw duurzaamheidsstappen geen gebakken lucht mogen zijn. Daar prikt de consument zo doorheen.
René Altena
CTO & Directeur Strategie en Innovatie, Conclusion MBS