Blijf als retailer hoge inflatie en prijsstijgingen de baas

Alles wordt duurder. Supermarkten verhogen de prijzen, gaan creatiever om met verpakkingen en ook in de logistieke keten zijn prijsverhogingen voelbaar. Ondanks dat de torenhoge inflatie die we vorig jaar zagen zich dit jaar meer gedeisd houdt, is het voor retailers nog steeds een doorn in het oog. Want niet alleen directe kosten voor producten, grondstoffen en transport zijn omhoog gegaan, ook indirecte kosten voor huur, gas, water, verwarming en elektra rijzen de pan uit. Daar bovenop komt dat prijzen vanzelfsprekend continu fluctueren. Hoe ga je daarmee om? Veel retailers tasten wat dit betreft in het duister. Maar met goed ingerichte back-endsystemen is alles een stuk duidelijker. In deze blog leggen we uit waarom.

8 mei 2023   |   Blog   |   Door: Conclusion MBS

Deel

Blijf als retaile de hoge inflatie de baas

Op de tast inspelen op marktontwikkelingen zoals inflatie?  

Voor retailers vraagt de huidige tijd continu om veranderen. Prijzen stijgen, maar zakken gelukkig ook weer wat. En daar moet je wat mee. Want als je jouw prijzen verhoogt in tijden van hoge inflatie, maar bij prijsdalingen niet snel genoeg handelt, prijs je jezelf weer uit de markt. Niet voor niets is de helft van de retailers bang om klanten kwijt te raken aan de concurrentie. Flexibiliteit en snelheid zijn cruciaal. Maar hoe weet je vervolgens welke kant je het beste op kunt bewegen? Daar heb je de juiste IT en bedrijfssoftware voor nodig. Voor veel retailers is het echter alsof ze in een donkere kamer waarin de inrichting continu verandert op de tast de weg moeten vinden. Want voor bijna de helft van de (mede)beslissers in retailorganisaties zijn het de IT-systemen die het lastig maken om snel in te spelen op marktontwikkelingen zoals de hoge inflatie. Zie dan maar eens uit te vogelen wat voor jouw business de juiste route uit de kamer is.

Haal jij de juiste gegevens uit je ERP-systeem?

Goed inzicht  

Als retailer heb je inzicht nodig in waar extra kosten en prijsverhogingen vandaan komen. Dat betekent dat je vanuit allerlei kanten gegevens uit je ERP-systeem moet halen. Denk aan inkoopcijfers, verkoopcijfers, omzet, marge, et cetera. Het liefst weeg je deze allemaal tegen elkaar af om één beeld te creëren van jouw organisatie op dat moment. Dit vereist allereerst dat je deze gegevens überhaupt kunt vinden in je ERP-systeem. Ten tweede moeten ze goed opgeslagen en actueel zijn én ten derde moet het mogelijk zijn om ze op een gemakkelijke manier bij elkaar te brengen, bijvoorbeeld in rapportages. Dan weet je pas waar je staat, en dus ook welke kant je op kunt of moet bewegen in die donkere kamer. Prijsstijgingen opvangen door je verkoopprijs naar klanten te verhogen is een voor de hand liggende richting. Volgens onderzoek berekenen bijna vier op de vijf retailers hoge prijzen door naar (een deel van) het assortiment in tijden van hoge inflatie. Maar het is niet altijd per se nodig.

Blind doorberekenen? 

Een modern ERP-systeem, zoals Dynamics 365 Business Central, geeft je de mogelijkheid om tot op artikelniveau in te zoomen en actuele rapportages te doen. Waar loopt geld weg? Oftewel, op welke artikelen maak je winst of juist verlies? Als je bijvoorbeeld ziet dat de marge op food-items veel hoger is dan die op de non-food items, of juist op de blauwe trui in plaats van de rode jurk, dan kun je hierop inzoomen en nagaan waar je precies actie moet ondernemen. En om wat voor actie dit gaat. Dat kan een prijsaanpassing zijn, maar ook een inkoopwijziging voor de rode jurk in een betreffende winkel. Dankzij dit inzicht op productniveau, maak je in een handomdraai een top drie van zogeheten geldleeglopers. Dit geeft je verschillende mogelijkheden om met schommelende prijzen in de keten om te gaan en zo marges weloverwogen aan te pakken. Prijsverhogingen blind doorberekenen naar je klant is daarmee verleden tijd, wat natuurlijk ten goede komt aan de klanttevredenheid.

Uiteraard speelt er naast de prijsschommelingen nog meer in de retail. Denk aan op het juiste moment inkopen, inspelen op seizoensinvloeden of zorgen dat je voorraad minimaal maar voldoende is. Ook hiervoor is het inzicht dat je haalt uit een goed geïntegreerd ERP-systeem heel waardevol om de juiste voorspellingen te doen, efficiënter in te kopen en te zorgen voor de juiste winkelbevoorrading. Dit werkt niet alleen kostenbesparend, maar hiermee waarborg je ook transparantie naar de klant en een optimale winkelbeleving.

Wilbert Dirven

Sales Manager, Conclusion MBS

MBS-Wilbert-Dirven

De juiste route  

Bij hoge inflatie en tijden van prijsstijgingen gaat alles heel snel. Dat is dan ook de grootste uitdaging voor jou als retailer: continu meebewegen en de juiste maatregelen treffen. Want je concurrent doet dit ook. Dit vereist inzicht in je business, oftewel dat je beschikt over up-to-date en moderne bedrijfssoftware zoals Dynamics 365, zodat je niet meer in het duister tast als de inflatie of prijzen weer veranderen. Zie het als de zaklamp in de donkere kamer die laat zien hoe je zonder kleerscheuren bij de deur komt. Daarmee neem je weloverwogen beslissingen binnen het tijdsbestek dat de markt (en je concurrenten) van je vraagt. Om ondanks fluctuerende prijzen klanten te behouden, niet in te boeten op jouw dienstverlening en als business te blijven floreren. Daar gaat het tenslotte om 

Door: Gulli Gudmundsson, solution architect, en Wilbert Dirven, sales manager bij Conclusion MBS 

Meer weten over hoe retailers meekomen met andere marktontwikkelingen, zoals duurzaamheid en samenwerkingsvormen?