Voor de sociale app Sofie ontwikkelt First8 Conclusion de backend: ‘Nederlanders financiële rust en ruimte geven’

De app Sofie helpt mensen weer financieel fit te worden met behulp van gedragsverandering. Voor de start-up ontwikkelden Java developers Sjoerd Hemels en Ted Vinke van First8 Conclusion de backend. “Dat we ons werk voor een maatschappelijk en duurzaam doel mogen doen, maakt het extra waardevol.”

Klant

MijnSofie

MijnSofie

Markt

Financiële dienstverlening

Thema

Fit for purpose software

Publicatiedatum

15 mei 2023

Team Mijnsofie en First8

Uitdaging: professionaliseer de back-end van de app en bouw deze uit

Astrid Bruinsma-Eggink is de oprichter van Sofie. Zij is op een missie om mensen financiële rust en ruimte te geven. Ze klopte aan bij First8 Conclusion als partner voor de backend van de app. “Ik zocht ontwikkelaars die proactief meedenken, die de backend verder konden professionaliseren en die verstand hebben van privacy en security", vertelt Astrid over de uitdaging waarmee ze zat. Dat luidde een nieuwe fase in, waarbij het grootste doel was om de basis verder op orde te krijgen en de app vervolgens door te ontwikkelen. 1 februari 2023 stond als deadline, gezien de samenwerking die Astrid sloot met een hypotheekverstrekker.

Ik zocht proactieve developers die de backend verder konden professionaliseren

Astrid Bruinsma-Eggink

Een uitdaging in het begin van de samenwerking was de communicatie tussen de developers en Astrid. Sjoerd: “Astrid moet als oprichter, product owner en tester in één aan honderd dingen tegelijk denken. ”Na een aantal gesprekken waarin wederzijdse verwachtingen duidelijk werden uitgesproken, verbeterde de communicatie aanzienlijk.“ Wat ook hielp, is dat Ted en ik steeds dieper in de materie zaten en de context van Sofie beter begrepen”, vult Sjoerd aan. “Zo hadden we steeds meer aan een halve zin genoeg om een feature te ontwikkelen.”

Oplossing: slim automatiseren en de app in co-creatie doorontwikkelen

“De app was al in ontwikkeling, dus voordat we aan de slag konden, bestudeerden Ted en ik de backend uitvoerig”, neemt Sjoerd ons mee in het proces. “Er stond een eerste verdieping, aan ons om daar een tweede en derde verdieping op te bouwen. Een belangrijke constatering die we deden, was dat er nog bijna geen automatische tests waren. Die zijn we gaan toevoegen, zodat we niets konden breken in de backend bij het doorvoeren van aanpassingen.”

Na het in kaart brengen van de opdracht en de scope, was het voor de developers een kwestie van beginnen. “Een van de eerste punten die we oppakten, was het maken van een website waarop Astrid zelf vouchers voor nieuwe gebruikers van de app kan aanmaken. Voorheen moest ze die vouchers aanvragen bij de developer, die deze vervolgens handmatig toevoegde. Door de flinke groei van gebruikers was dat niet meer werkbaar.”

Sofie is een app die gebruikers laagdrempelig inzicht geeft in hun budget. Het was al mogelijk om per dag, week of maand automatisch een bedrag te laten overmaken naar een potje met spaardoelen. De app triggert je dat daadwerkelijk te doen. “Aan ons de taak het ook mogelijk te maken Sofie te koppelen aan een bankrekening en op basis van banktransacties de inkomsten, vaste lasten, uitgaven en spaarruimte te laten bepalen”, vertelt Sjoerd. “Dat vormde een belangrijk onderdeel van ons ontwikkelwerk.” Astrid vult aan: “Dit is een opdracht die er gedurende het traject bij is gekomen, omdat we mensen nog meer inzicht in hun uitgavenpatroon willen geven, ook vanuit gedrag. Op basis van een weekbudget hebben gebruikers van onze app inzicht in hun vaste en variabele uitgaven en krijgen ze op vrijdag te zien wat ze in het weekend nog kunnen uitgeven. Dat maakt het makkelijker om binnen budget te blijven. Deze aanpak is uniek in Nederland.”

In samenwerking met de hypotheekverstrekker is er maatwerk ontwikkeld voor de app. “De komende periode draaien we een test met twee gebruikersgroepen van mensen die problemen hebben met het betalen van hun hypotheek”, zegt Astrid. “Eén groep gebruikt Sofie en de ander niet. Zo kunnen we testen hoe mensen ervoor staan. Samen met onze gedragswetenschappers krijgen we steeds weer nieuwe inzichten en zoeken we naar triggers die we kunnen doorvertalen in de app.”

Ook security speelt bij Sofie een belangrijke rol. Klanten kunnen hun banktransacties immers koppelen aan de app. Eerst in zijn studie en nu in zijn werk legt Sjoerd de nadruk op privacy en security. Hij legt uit hoe de koppeling werkt: “We verbinden niet met alle banken afzonderlijk, maar met een partij die alle banken verbindt en transacties categoriseert. Maar nog steeds slaan we bankrekeningnummers en zakelijke transacties op, daar moet je heel voorzichtig mee omgaan. De informatie moet beveiligd worden opgeslagen, AVG-proof zijn, maar ook eenvoudig door de gebruiker verwijderd kunnen worden.”

De backend van Sofie is ontwikkeld met Kotlin in plaats van Java, de taal waarin de developers van First8 Conclusion gespecialiseerd zijn. Die keuze was door de vorige developers gemaakt. Was dat niet lastig? “Nee hoor”, zegt Sjoerd. “Java draait op de Java virtual machine (JVM). Kotlin schrijf je en wordt vervolgens vertaald naar Java-code die op dezelfde JVM draait. De manier van ontwikkelen is dus grotendeels hetzelfde, maar we konden wel gebruikmaken van de extra functionaliteiten die Kotlin biedt.” Om te concluderen: “Anders, maar toch hetzelfde.”

Resultaat: hoge kwaliteit werk en ook flink deel meerwerk binnen scope gerealiseerd

Op 1 februari, de afgesproken deadline, was het backend-werk zo goed als afgerond. Astrid: “De hypotheekverstrekker die als opdrachtgever fungeerde tijdens dit traject vroeg meerwerk uit, maar zat tegelijkertijd strak op het budget. Samen met Ted en Sjoerd kon ik steeds goede inschattingen geven en hebben we de klus binnen de oorspronkelijke scope en deadline weten te klaren. Vanuit proactiviteit maakten we scherpe keuzes, waardoor we ook een flink deel van het meerwerk binnen het budget wisten te realiseren.” Om daar nog een groot compliment voor de First8-developers aan toe te voegen: “Wat mij echt opvalt, is dat de kwaliteit van het werk heel goed is. We hebben maar weinig rework.”

Vooraf is afgesproken dat First8 Conclusion ook het beheer van de backend verzorgt. Daarnaast liggen er nog volop plannen voor de komende jaren, waar ook First8 Conclusion een rol in kan spelen. “Wij zijn nu een start-up en maken een flinke groei door”, vertelt Astrid. “Ook als we straks een scale-up zijn, blijven we graag als partners optrekken met de mensen van First8. Ik zie ze echt als onderdeel van ons team.”

De samenwerking met Sjoerd en Ted beviel Astrid. “Sjoerd is heel relaxed. Op sommige vlakken nog wat onervaren, maar daar ving Ted het goed op. En als het nodig was, wist Ted me haarfijn met de feiten op de neus te drukken dat de logica van een feature nog niet voldoende was uitgedacht.” Ook Sjoerd kijkt met plezier terug op de samenwerking. Niet alleen met Astrid, maar ook met de ontwikkelaars van de Dutch Coding Company, die de frontend van de app verzorgen. “Nerds onder elkaar, dat gaat al snel goed”, lacht hij.

Ik zie de developers van First8 Conclusion echt als onderdeel van ons team

Astrid Bruinsma-Eggink
Logo Sofie

Over Sofie

Sofie staat voor sociale financiën. Het is een sociale onderneming, waarbij de impact voorop staat. Het ideale toekomstbeeld is dat Sofie met (social) apps een groot deel van de Nederlanders financiële rust en ruimte geeft en ondersteunt om groener te leven. Dat zij hun financiën kunnen doen met een twinkeling in de ogen, dat ze de baas zijn over hun financiën en dat ze de flexibiliteit krijgen als doelen met ze meegroeien. Uiteindelijk is het de ambitie van Sofie om honderd miljoen Europeanen op deze manier te helpen.

Gesprek tussen Conclusion en klant over digitale transformatie binnen de financiële sector

Conclusion in de financiële dienstverlening

Financiële dienstverlening is één van de markten waar we met het Conclusion ecosysteem écht impact maken. Ben je benieuwd naar onze gezamenlijke dienstverlening in de financiële dienstverlening?

Benieuwd naar wat we voor elkaar kunnen betekenen?

Neem gerust contact met me op.

First8 Conclusion - Li Beverwijk

Li Beverwijk

Accountmanager