Onboarding met inzet van e-learning

Hoe geef je onboarding in jouw organisatie een boost? Je nieuwe medewerkers starten vol verwachting. Hoe maak je die waar? Hoe zorg je ervoor dat nieuwe werknemers zo snel mogelijk up-to-speed zijn? Dit begint vaak al voor de eerste werkdag.

Werknemer met tas op weg naar eerste werkdag

Waar lopen onze opdrachtgevers tegenaan?

Onboarding is méér dan een warm welkom. Het is een strategisch instrument voor duurzame groei. Uit onderzoek blijkt dat ruim 60% van de medewerkers na een negatieve onboardingervaring binnen het eerste jaar op zoek gaat naar een andere baan. Dit leidt tot hogere wervingskosten, verlies van waardevolle kennis en verminderde continuïteit.

Onze opdrachtgevers komen daarom bij ons met vraagstukken zoals:

  • Hoe kunnen we het verloop terugdringen?
    Een goed ontworpen onboardingproces vergroot de betrokkenheid en verlaagt het risico op vroegtijdig vertrek. Wij helpen organisaties om onboarding te koppelen aan retentie en performance.

  • Hoe krijgen we medewerkers snel up-to-speed in hun rol én in de organisatie?
    Door leeroplossingen die aansluiten op de praktijk, zoals interactieve e-learning, microlearning, gamification en storytelling, zorgen we dat medewerkers sneller effectief zijn. 

  • Hoe creëren we verbondenheid en cultuurbegrip vanaf dag één?
    Onboarding is ook een cultuurdrager. Wij ontwikkelen onboardingervaringen die medewerkers niet alleen informeren, maar ook inspireren en verbinden met de organisatiewaarden en met elkaar.

  • Hoe zorgen we voor een uniforme en consistente onboardingervaring?
    In organisaties met meerdere afdelingen of locaties is consistentie cruciaal. Wij helpen bij het ontwerpen van schaalbare onboardingprogramma’s die overal dezelfde kwaliteit bieden. 

  • Hoe ontlasten we onze senior collega’s met het onboarden van nieuwe medewerkers?
    Via bijvoorbeeld serious games en e-learning nemen een deel van het werk uit handen van deze toch al drukke doelgroep en zorgen voor een efficiënte overdracht van kennis en cultuur. 

Wie hielpen wij al bij onboarding?

ABN AMRO
logo Gemeente Rotterdam
Logo KLM
Boskalis
Logo CZ
Ministerie van VWS
ProRail
Virtual Sciences Conclusion Jumbo
Logo Ahold
Logo Asics
basicfitlogo
Logo Trekpleister

Onboarden met een duurzaam effect

Elke frisse start van een nieuwe medewerker kent voor de werkgever twee kanten. Jijzelf hebt als organisatie bepaalde doelen en jouw (aankomende) medewerkers hebben tegelijkertijd hun eigen behoeftes. Wat jij belangrijk vindt, hoeft niet per definitie aan te sluiten bij de behoeftes van jouw medewerkers. Hoe sluit je deze twee onderdelen naadloos op elkaar aan en zorg je dat alle neuzen dezelfde kant op staan gedurende de hele medewerkersreis? Daar helpen we je graag bij. Bij het opstellen van een onboardingprogramma vertalen we jouw doelen in middelen en informatie die de medewerker aanspreken. We denken buiten de gebaande paden, nemen je zorgen uit handen en gaan voor een duurzaam effect.

Inforgraphic die de reis van de medewerker uitbeeldt van onboarding tot offboarding

Waar begin je mee?

Om medewerkers zo snel mogelijk up-and-running te krijgen kijken we naar de hele medewerkersreis. Dit kan al beginnen bij arbeidsmarktcommunicatie. En doorlopen tot de offboarding van een medewerker, waarbij je kennis wil behouden en een trotste ambassadeur via de voordeur naar buiten wilt laten gaan.

HOE ZORG IK DAT MIJN NIEUWE MEDEWERKER ZO SNEL MOGELIJK WEGWIJS IS IN DE ORGANISATIE?

Wat onze klanten vragen.

De eerste dagen maakt de nieuwe medewerker kennis met de organisatie, collega’s en werkprocessen. Hoe zorg je ervoor dat hij zich op z’n gemak voelt en met zo min mogelijk inspanning van andere medewerkers toch goed landt binnen jullie werkomgeving? Afhankelijk van de doelstellingen en het type medewerkers binnen jullie organisatie, richten we een programma in met passende middelen.

Bright Alley heeft de afgelopen jaren meer dan tientallen organisaties geholpen met het warm welkom heten van nieuw personeel. Ieder op een manier die perfect past bij de betreffende cultuur, drijfveren en wensen van de organisatie. Van (lichte) app tot intensief blended programma over langere tijd.

Een aantal van onze onboarding cases

en blik achter de schermen van het strafrecht: twee professionals overleggen in een juridische setting, waar documenten en rechtvaardigheid centraal staan.

Openbaar Ministerie | Recht doen met serious games 'De Regisseur' en 'De Wachter'

Strategische voordelen van e-learning in onboarding

De inzet van digitaal leren in onboarding heeft verschillende voordelen:

  1. Flexibiliteit en autonomie: Medewerkers kunnen leren in hun eigen tempo en op een moment dat hen uitkomt. Ook al voor hun eerste werkdag.
  2. Snelle en uniforme kennisoverdracht E-learning zorgt voor een consistente leerervaring: iedereen krijgt dezelfde informatie, ongeacht locatie of tijdstip. Dit is cruciaal bij onboarding.
  3. Interactiviteit en motivatie: Interactieve elementen zoals minigames, quizzen en directe feedback verhogen de betrokkenheid. 
  4. Personalisatie en relevantie: De inhoud van de digitale leeroplossing kan worden afgestemd op verschillende kennisniveaus en rollen. Dit verhoogt de relevantie en maakt het onboardingproces effectiever. 
  5. Schaalbaarheid en kostenbesparing: Digitale leeroplossingen zijn eenvoudig op te schalen, waardoor grote aantallen medewerkers tegelijk kunnen worden onboard. Dit bespaart tijd en middelen ten opzichte van klassikale sessies  
  6. Merkconsistentie en cultuurversterking: Maatwerk e-learning weerspiegelt de waarden, cultuur en branding van een organisatie. Dit helpt nieuwe medewerkers zich sneller verbonden te voelen.

Wat kun je verwachten in een samenwerking met ons?

We denken graag mee hoe medewerkers aansluitend verdieping kunnen krijgen op hun afdeling en door continu leren ‘fit for the job’ te blijven. Daarbij passen we onze aanpak aan op jullie behoefte. We komen samen via onze design thinking aanpak tot een proof of concept of ontwikkelen e-learning op maat als integraal onderdeel van jullie programma.