Ministerie van VWS | Jij hebt het 'voor elkaar!'

Nix18! Iedereen kent de spotjes wel.
Maar…iemand staat bij jou in de slijterij om een lekker presentje te kopen, in je restaurant zit een gezelschap gezellig te tafelen, in de sportkantine wordt de overwinning gevierd. Toch moet je als alcoholverkoper soms nee verkopen. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg jij dat je het voor elkaar hebt?

Klant

Ministerie van VWS

Logo ministerie van VWS

Markt

Overheid, Openbare Veiligheid & Non-profit

Thema

Vakkennis oplossingen: Voor medewerkers

Publicatiedatum

1 juli 2020

Meisje achter de bar poets een glas op

Om de naleving en handhaving van alcoholverstrekking bij de leeftijdsgrens en dronkenschap te bevorderen heeft het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) besloten een e-learning te laten ontwikkelen. Na een strenge selectie kwamen ze uit bij ons partnerschap met onderzoeksbureau Objectief.

Objectief onderzoekt het menselijk gedrag vanuit een gedragswetenschappelijk perspectief. De verkregen inzichten zetten zij in om een gedragsverandering teweeg te brengen. Bright Alley heeft zijn expertise op het gebied van digitaal leren ingebracht, waarbij de inzichten van Objectief zijn meegenomen.

complicatie van partijen waarvoor de e-learning is gemaakt

Voor wie

De e-learning is toegankelijk voor iedereen die alcohol verstrekt maar is specifiek bedoeld voor vier doelgroepen die bij de realisatie betrokken zijn geweest:

  • Koninklijke Horeca Nederland (KHN)
  • Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV)
  • NOC*NSF
  • Vereniging Drankenhandel Nederland (VDN)

Een heel diverse doelgroep dus met professionele verkopers en horecapersoneel maar ook vrijwilligers achter de bar van sportclub of studentenvereniging. Daarom zijn er vier verschillende laagdrempelige e-learnings ontwikkeld met een deel generieke en een deel sectorspecifieke content afgestemd op de behoefte van de desbetreffende doelgroep. Alle doelgroepen hebben iets gemeen: ze willen het voor elkaar hebben (als ondernemer) en het voor elkaar doen (de sociale component). Hier zijn we conceptueel op ingesprongen onder de noemer “Voor Elkaar”.

Kennis en vaardigheden

De wet kennen is één. Maar deze ook toepassen is iets anders. De basis van de e-learnings zijn video’s en foto’s met herkenbare situaties voor iedere specifieke doelgroep. Via de centrale vraag ‘wat zou jij doen’ krijgen de doelgroepen de benodigde kennis; Waar moet je op letten, voor wie verkoop je, hoe zeg je nee.

Daarnaast kunnen ze oefenen met verschillende situaties en ervaren wat mogelijke reacties zijn op de antwoorden die ze geven. De vaardigheden in de vingers krijgen en toepassen.

Als ze de e-learning hebben doorlopen, kunnen ze een toets doen en een certificaat halen. Zo kunnen ze aan hun werkgever of vereniging laten zien dat ze de kennis en het gedrag in huis hebben. Ik heb het voor elkaar!

ipad vrouw 111938932705

Resultaten

De doelgroepen kunnen sinds enige tijd aan de slag en de resultaten zijn mooi. Vanuit de vier soorten doelgroepen zijn er al meer dan 7500 horecatijgers doorheen gegaan. Leuk om te zien dat gemiddeld 92% slaagt de eerste keer. Het gehaalde cijfer zit gemiddeld op een 8,6 en daarbij is er amper onderscheid tussen de verschillende groepen. Gebruikers geven aan de e-learning als fijn te ervaren. We kunnen concluderen dat de deelnemers met meer vertrouwen en kennis hun rol nemen in het domein van verantwoord alcohol verstrekken.

Bright Alley en haar medewerkers hebben een hoge mate van (maatschappelijke) betrokkenheid. Naast de fijne samenwerking met de partijen was het dan ook erg fijn dat onze oplossing bijdraagt aan een betere en veiligere maatschappij.

Zelf proberen?

De e-learning is publiekelijk toegankelijk op de volgende website:

https://www.verantwoordalcoholverkopen.nl/

Ontwikkelen voor meerdere doelgroepen.

We denken graag met je mee.

Close up Eefje Albers

Eefje Albers

Directeur Bright Alley