Storytelling - Van verhaal naar de praktijk
Storytelling is een krachtig middel om medewerkers in beweging te krijgen. Onze collega’s Sytse van de Wal en Jolien van Rooijen delen waarom ze dat vinden en hoe zij storytelling inzetten in hun projecten.
22 juli 2024 | Nieuws | Door: Bright Alley
Deel
Wat is storytelling en waarom zetten we het in?
Storytelling is het vertellen van verhalen die relevant zijn voor de doelgroep, en die ervoor zorgen dat er samenhang ontstaat tussen bijvoorbeeld inhoud of gebeurtenissen. Door verhalen te vertellen, trekken we de aandacht, maken we complexe onderwerpen begrijpelijk en zorgen we ervoor dat we de doelgroep emotioneel betrekken.
Dat klinkt goed, hè? Het gebruik van storytelling heeft dan ook verschillende voordelen, zoals:
- Verhoogde betrokkenheid: Verhalen trekken de aandacht, waardoor medewerkers meer interesse en betrokkenheid tonen bij de leerinhoud.
- Verbetert begrip en retentie: Door zich in te leven in de personages en de verhaallijn te volgen, begrijpen en onthouden medewerkers de leerinhoud beter.
- Effectieve toepassing in de praktijk: Verhalen maken het eenvoudiger voor medewerkers om theoretische concepten te begrijpen en toe te passen in praktijksituaties.
Hoe zet je storytelling in?
Om tot een goede verhaallijn te komen, zetten wij verschillende technieken en methodes in. Bijvoorbeeld de ‘Three Act Structure’. Met deze verteltechniek wordt het verhaal verdeeld in drie hoofddelen: de opzet, confrontatie en ontknoping. Het begint met het introduceren van personages en de setting, gevolgd door het conflict dat wordt veroorzaakt door een belangrijke gebeurtenis. Dit zorgt voor een plottwist en leidt uiteindelijk naar een climax voor de ontknoping van het verhaal. Deze methode helpt om structuur in het verhaal te brengen, waardoor de spanning wordt opgebouwd en je de aandacht van je doelgroep in het verhaal vasthoudt.
Een andere manier die we gebruiken om tot een goed verhaal te komen is de ‘why-how-what’-methode. Bij deze methode start het verhaal vaak met de hoofdpersoon en diens motivaties.
Je komt erachter waarom de hoofdpersoon een ‘reis’ gaat maken. Het einde is het doel, oftewel wat je wil bereiken. Tijdens het verhaal spelen verschillende gebeurtenissen zich af en kom je erachter hoe de hoofdpersoon het doel bereikt.
Een paar voorbeelden
In onze leeroplossingen gebruiken wij vaak storytelling. Benieuwd hoe wij dit doen?
Laat je inspireren door de volgende voorbeelden:
Kustwacht en samenwerkende partijen: Wat is mijn rol?
Informatieveiligheid voor iedereen bij gemeente Rotterdam.
ProRail oefent uitdagende situaties in ‘Een veilig Verenigd Spoorrijk’.
Wil je meer weten over Storytellng en hoe je dit effectief inzet in leeroplossingen? We denken graag met je mee.
Meer weten?
Neem even contact op.