Het sprookje van adoptie

Veel organisaties stoeien met de implementatie en adoptie van nieuwe systemen, platformen en/of technologische middelen. Medewerkers die soms al jaren meedraaien in een organisatie moeten opeens hun vertrouwde werkwijzes loslaten. Dus hoe krijg je ze mee in die overgang? 

Problemen met adoptie en implementatie zijn van alle tijden getuige het volgende waargebeurde verhaal geschreven en getekend door onze collega Geert…

3 november 2022   |   Nieuws   |   Door: Geert Nijmolen

Deel

Het sprookje van adoptie en implementatie
Het sprookje van adoptie en implementatie

.... een CEO met een missie.

Hij was jong, strijdbaar en boordevol ambities.
En daardoor ook een tikkeltje ongeduldig.







Op de nieuwjaarsborrel vertelde hij vol vuur over de kansen
die volgens hem voor het grijpen zouden liggen.

Het sprookje van adoptie en implementatie









De concurrentie is fel.
Hij had de competitie duidelijk onderschat.
Was het misschien door zijn enthousiasme?

Het sprookje van adoptie en implementatie








De medewerkers waren hem blind gevolgd maar moesten
hun meerdere erkennen in de krachtige tegenstander.

Het sprookje van adoptie en implementatie

Onze CEO liet zich echter niet uit het veld slaan. De slag was dan misschien verloren, maar zeker nog niet de oorlog. 



Moderniseren werd zijn nieuwe credo. Alles moet anders!
Nieuwe tools en een nieuwe manier van werken, dat was zijn oplossing.
“Zodat we sneller kunnen inspringen op kansen!”

Vervolgens moest hij zijn medewerkers nog mee krijgen.
Ze gaan allemaal door dezelfde 'wasstraat', begeleid door diverse trainers, coaches en capability managers.

Het sprookje van adoptie en implementatie










De omscholing slaat goed aan bij de medewerkers volgens onze
CEO.
Hij ziet het weer helemaal zitten

Het sprookje van adoptie en implementatie









“Mijn medewerkers zijn allemaal razend enthousiast!”
Zei hij triomfantelijk op de laatste maandborrel.

Het sprookje van adoptie en implementatie










De nieuwe tools en werkwijzes werpen echter nog geen vruchten af.
Ze werden niet door iedereen goed begrepen of toegepast.

Het sprookje van adoptie en implementatie








Zouden ze misschien al teveel missies van onze CEO hebben gezien?

Het sprookje van adoptie en implementatie











Of was het omdat onze CEO ook niet altijd het goede voorbeeld gaf…?

Het sprookje van adoptie en implementatie








Het verhaal heeft helaas geen happy end voor onze CEO...

De begeerde prijs werd voor zijn neus weggekaapt door het bureau dat hij had ingehuurd. En van hem hebben we daarna ook nooit meer iets gehoord.

De kloof tussen willen en ook écht doen…

Een stroeve adoptie en implementatie is vaak terug te voeren op schijnbaar onoverbrugbare tegenstellingen.  Zo’n ‘kloof’ heeft veel verschillende vormen. Een veel voorkomende is de kloof tussen wat de organisatie wil versus de wensen en verwachtingen van medewerkers. Maar zo zien we er nog veel meer. 

  • Zeggen versus doen
  • Heden versus toekomst en de transitie daar naartoe
  • Belofte versus de dagelijkse realiteit
  • Early adopters versus de majority en laggards
  • Moeten versus willen
  • Leren versus in de praktijk toepassen
  • Bewustzijn versus onbewust
  • Het individu versus de groep
  • De mens versus het systeem, de technologie
  • De business versus Learning & development

Veel van deze tegenstellingen komen terug in het verhaal...

“Het creëren van draagvlak zit al in onze manier van werken.”

“Oplossingen bedenken we eigenlijk altijd samen met onze stakeholders en eindgebruikers. Zodat die het beste aansluit bij hún wereld en hún werkzaamheden. En zodat zij ook het vertrouwen gaan krijgen in de verandering.“

Jeanne-Marie Baarends, Business Developer

Van kloof naar verbinding...

De oplossing om een kloof te dichten zal afhankelijk zijn van verschillende factoren. Met Design Thinking brengen we de gewenste effecten in kaart, maar daarnaast ook mogelijke gevaren voor een goede adoptie. En die kan variëren van bijvoorbeeld logistieke hobbels tot het mogelijke verschil tussen doelen voor de organisatie versus die van de doelgroep.  

Goed luisteren naar je doelgroep is essentieel. Bij de start maar ook naar hun feedback tijdens de ontwikkeling. Blijven luisteren dus. Maar ook ‘het verhaal’ van de organisatie blijven communiceren. Wat gaat het hen eigenlijk opleveren? En ondersteun ze daarbij in iedere fase, van de eerste stappen (bewustzijn en kennis) tot het toe kunnen passen in hun dagelijkse praktijk. Just in time dus. Maar ook ‘in the just way’ met bijvoorbeeld microleren of gamification of met ambassadeurs en key-users.

Dus vertel geen sprookjes, maar maak een implementatieplan en stimuleer zo de omarming van dat ene nieuwe systeem, platform en/of technologie in jouw organisatie. Neem vooral contact op als je meer wilt weten of wilt sparren over je uitdaging.

Het sprookje van adoptie en implementatie






Meer lezen?

Lees ook onze themapagina
over Adoptie & Implementatie.
En de blog van learning consultant
Dorien Preusterink.

Ook de stap maken van kloof naar verbinding voor jouw bedrijf?

Neem dan contact op met Sjoerd Bohnen

Portretfoto van Sjoerd

Sjoerd Bohnen

Business Developer
sjoerd.bohnen@brightalley.nl