We bellen... met Sander

Sander van Weerden zijn eerste vier maanden als trainee bij Conclusion AFAS Solutions (CAS) zitten erop. Vier maanden geleden wist hij nog niet wat AFAS was. Nu helpt hij vanaf het CAS servicecenter klanten met het gebruik van AFAS. Hij blikt met ons terug op het traineeship tot nu toe en wat volgens hem het verschil is tussen de cursussen van AFAS en hoe de software in de praktijk gebruikt wordt.

8 februari 2022   |   Nieuws   |   Door: Sander van der Weerden en Anne Miessen

Deel

Conclusion AFAS Solutions

Hoi Sander! Sinds 1 oktober 2021 werk jij bij CAS, maar door corona hebben wij elkaar nog niet zo vaak gesproken. Kun je eens iets vertellen over jouw achtergrond?
"Hoi! Tuurlijk. Voordat ik bij CAS kwam, heb ik viereneenhalf jaar voor een leasemaatschappij in Houten gewerkt, waarvan de laatste 2,5 jaar in risk management. Daarbij deed ik analytisch werk. Dat komt in het werk dat ik nu doe trouwens goed van pas. Ik had al veel contact met collega’s in verschillende functies. Daar leerde ik het kunstje om ingewikkelde zaken op verschillende niveaus uit te leggen. Bijvoorbeeld aan een IT-manager in heel technische taal, of aan een niet-technische collega in Jip-en-janneke-taal."

Hoe kwam je dan als risk manager bij het AFAS-traineeship bij CAS?
"Ik werd nieuwsgierig naar het traineeship bij CAS toen ik van mijn oud-collega Pavan hoorde hoe blij hij met zijn keuze was om naar CAS te gaan. Hij vertelde over het grote ecosysteem Conclusion waar CAS onderdeel van uitmaakt, en over de sfeer en fijne collega's bij CAS. Ik wilde de IT kant wel op. Techniek sprak me altijd al aan. Ik hoef niet als IT’er de hele dag achter de computer te programmeren, daar ben ik te sociaal voor. Bij CAS bouw je de applicatie niet echt zelf, dat doet AFAS. Wij kennen de mogelijkheden en instellingen van het systeem, daar helpen we de klanten mee."

Maar toen je begon, werkte je nog niet met AFAS...
"Toen ik hier kwam wist ik niets over AFAS, behalve dat hun logo op het shirt van AZ staat. 
Gelukkig begon het traineeship met beginnerscursussen over de software van AFAS. Bij AFAS kregen mijn medetrainees en ik twee maanden lang live cursussen, lesstof om zelf mee aan de slag te gaan en we bouwden eigen inrichting onder begeleiding van AFAS-consultants. Drie dagen per week waren we daar mee bezig. De andere twee dagen per week liepen we mee op het CAS servicecenter en keken we mee met collega's. Zo konden we gelijk zien hoe de software van AFAS in de praktijk ingericht en gebruikt wordt."

En wat doe je nu na die twee maanden bij AFAS?
"Sinds december werken mijn mede-trainee en ik volledig op het servicecenter. Waar we in het begin nog veel begeleid en getraind werden, worden we nu steeds zelfstandiger en kunnen we tickets zelf oppakken.
De eerste dagen vond ik het nog een beetje spannend om zonder bevestiging tickets af te handelen. Gelukkig weet ik dat collega’s altijd klaarstaan om te helpen.
Laatst had ik zelf drie kwartier uitzoekwerk gedaan om een oplossing voor een klant te vinden. Toen keek ervaren collega Paul even mee naar mijn notitie en zag hij in een mum van tijd dat ik niet de juiste oplossing had. Dan is het heel fijn dat hij even meekijkt en mij de juiste richting wijst."

Conclusion AFAS Solutions

> Qua gedachtegang zit ik vaak al op de goede weg. Maar bij elke klant is de inrichting net weer anders, dus geldt niet altijd de makkelijke oplossing.

Hoe ging het vandaag bij jou op het servicecenter?
"Ik heb vandaag tien tickets behandeld. Er zijn vandaag in totaal 72 tickets binnengekomen. Gelukkig werken we met een heel team aan de tickets. Ik zit in klantteam 3. Ik krijg alleen telefoontjes binnen van de ongeveer 7 klanten die onder ons team vallen. Tenzij de collega’s van de andere teams niet beschikbaar zijn, dan krijg ik wel eens een telefoontje van een andere klant en die probeer ik dan ook te helpen."

Waar gingen jouw tickets van vandaag over?
"De twee grootste vragen gingen over GetConnectors. Een connector tussen AFAS en het urenschrijfprogramma van de klant zorgt ervoor dat de urenregistratie in beide applicaties staat. Bij verzuim werden andere werktijden in het urenschrijfprogramma getoond dan in het rooster in AFAS. Dat moest natuurlijk worden rechtgezet. Daarvoor ben ik de techniek in gedoken.
Daarnaast heb ik enkele vragen over AFAS-autorisatie beantwoord. Als je eenmaal de autorisatiestructuur van een klant snapt, dan kun je die vragen vaak snel beantwoorden. De ene keer moet de medewerker zelf rechten aanvragen via een workflow en bij de andere organisatie delen wij rechten uit, natuurlijk met goedkeuring van de key-user van de organisatie."

Goed bezig! Wat wil je verder nog leren?
Ik kwam bij CAS om iets nieuws te leren. Tot nu toe lukt dat erg goed, ik weet veel nieuwe dingen. Ik wil uiteindelijk doorgroeien naar consultancy. Ik wil graag naar klanten toe om ze over de techniek te vertellen. Volgende week ga ik dit met mijn leidinggevende bespreken in mijn POP-gesprek. Ik wil eerst zelf nog meer over de techniek leren en daar is het servicecenter nu een uitstekende plek voor."

Klopt het mooie praatje wat Pavan je vertelde over CAS volgens jou?
Het beeld wat Pavan mij heeft geschetst over de cultuur en de fijne collega's klopt zeker. Wat de techniek precies was die ik ging leren, wist ik van tevoren niet zo goed. Maar dat bevalt ook. Ik zou anderen nu ook aanraden om bij CAS te werken.

Fijn om te horen! Bedankt voor je belletje, Sander. Ga je vanavond nog iets leuks doen?

Conclusion AFAS Solutions

> Graag gedaan! Vanavond eet ik thuis, maar morgenavond ga ik uit eten bij restaurant De Beren. Fijne avond!

Collega's aan het woord

Nieuws
Floorwalker Daniël

We bellen... met Daniël

Meer weten?

Onze vacaturesOver onsOnze casesNieuws & blogs

Wil jij werken bij dé AFAS partner van Nederland?

Djai van Niewenhoven_2024

Djai van Nieuwenhoven

Business Recruiter
djai.van.nieuwenhoven@conclusion.nl