Tip 1. Zorg voor een sterke integratievisie
Voordat je een integratieproduct selecteert, is het verstandig om een integratievisie te ontwikkelen. Hoe ga je om met integratie binnen je IT-landschap? Welke voordelen moet het opleveren voor jouw organisatie? Staan alle neuzen binnen de organisatie dezelfde kant op? En waar wil je staan over drie jaar? Een aantal voorbeelden van belangrijke vragen die je vooraf helder wilt hebben.
Tip 2. Vergelijk integratieproducten niet
Huh?, denk je nu vast. Een valkuil bij de keuze voor een integratieplatform is dat je puur producten gaat vergelijken. Qua features zullen de meeste platforms voorzien in je integratiebehoeften. Het zijn stuk voor stuk volwassen integratieproducten die, als je ze naast elkaar legt, qua mogelijkheden grotendeels overeenkomen.
Bij een gefundeerde keuze komt zoveel meer kijken dan een simpele productvergelijking. Je hebt namelijk ook een organisatie die je mee moet nemen. Daar komt een verandertraject bij kijken. Dus stel vragen als: wat vindt het managementteam belangrijk? Kunnen onze developers wel met het integratieproduct werken? Past dit product bij onze werkwijze en strategie? Wat kunnen we zelf en wat moeten we leren of inhuren om onze integratievisie te realiseren? En past de visie van het integratieplatform bij onze integratievisie?
Tip 3. Voorkom blinde vlekken
Het kan best zijn dat de keuze voor een nieuw integratieplatform meer tijd vergt dan waar je op anticipeerde. Toch is het belangrijk om een zorgvuldig proces te doorlopen en blinde vlekken te voorkomen. Kijk je niet naar je organisatie, je werkwijze of het draagvlak; dan is het risico groot dat in de praktijk niet de gewenste waarde uit het platform gehaald wordt. Dan heb je een prachtige product gekocht, maar blijkt de integratieoplossing in de praktijk totaal niet de waarde te leveren waar je op had gehoopt.
Tip 4. Laat je onafhankelijk adviseren
Het aanbod aan integratieplatforms is groot, de kennis in de markt schaars. Laat je adviseren door een partij die jouw gekozen producten door en door kent. Die weet hoe een product succesvol wordt ingezet en waar de valkuilen liggen. Dit haal je niet uit een productfolder. Bij Virtual Sciences Conclusion maken we gebruik van de kracht van het Conclusion ecosysteem. Samen met de andere expertbedrijven uit ons ecosysteem hebben we een diep-inhoudelijke kennis van alle relevante integratieplatforms in de markt. We vormen een groep van productspecialisten die vanuit klantcases en best practices kan bepalen welk integratieproduct het beste aansluit bij de integratievisie van jouw organisatie.