Worstelen met data is volstrekt onnodig
Voor de rubriek 'Het meest opvallende nieuws' van ChannelConnect.nl heeft Rene Altena, CTO bij Conclusion MBS, zijn oog laten vallen op het bericht dat veel bedrijven worstelen met het effectief gebruik van data. ChannelConnect vroeg Rene om zijn reactie op dit bericht.
In het artikel staat dat maar liefst zeventig procent van de bedrijven worstelt om de waarde van hun data te ontsluiten. Hoewel dit percentage Altena niet per se verbaast, vindt hij het wel merkwaardig dat bedrijven anno nu nog steeds met dit soort problemen te maken hebben. Volgens hem is dat namelijk volstrekt onnodig.
28 september 2022 | Nieuws | Door: Rene Altena
Deel
Data overload
“Werken met computers en data is niks nieuws, daar werken we al decennia mee. Veel bedrijfsprocessen zijn tegenwoordig geautomatiseerd en ieder bedrijf werkt met databases. Je zou dan ook verwachten dat de meeste bedrijven inmiddels een pro zijn in het managen van data. Het tegendeel is waar. Als we de onderzoeksresultaten moeten geloven, lijkt het alsof we door de bomen het bos niet meer zien. Dat is op zich niet zo gek.”
“We werken in de cloud en dat maakt het heel gemakkelijk om letterlijk alles op te slaan. Zit de opslag vol? Dan kopen we opslagcapaciteit bij. Dat resulteert aan een berg met data, opgeslagen in data lakes bijvoorbeeld, waarin we als mens niet meer weten wat er precies opgeslagen ligt of relevant is. Maar kennelijk beschikken veel bedrijven ook niet over systemen die deze data op een gewenste manier kunnen interpreteren of ontsluiten. 83 procent van de bedrijfsleiders vindt namelijk dat zijn/haar organisatie te veel data heeft, 74 procent vindt het lastig om toegang te krijgen tot de juiste data en 60 procent spreekt van technologische beperkingen.”
Van data naar informatie
“De crux lijkt dat – wanneer we het over IT-systemen hebben – het heel vaak over technologie en de functionaliteit of schaalbaarheid ervan gaat. Er wordt te weinig vooraf stilgestaan bij wat je er als organisatie daadwerkelijk uit wil halen aan data. Aan ons als IT-sector is het daarom de taak om al aan de voorkant na te denken over welke data je nodig hebt en waarom. Zodat je het vervolgens kunt omzetten naar informatie waar je als bedrijf iets aan hebt. Doe je dat niet, dan zit je straks met een berg aan overbodige data. Bovendien is de data die je wél nodig hebt mogelijk onvindbaar, of in het ergste geval ontbreekt dit zelfs.”
Een goede datastrategie
“Maar hoe zorg je dat je data verandert in informatie waar je daadwerkelijk wat aan hebt? Daarvoor is het belangrijk om je te focussen. Juist omdat er anders wildgroei ontstaat. In plaats van alle informatie klakkeloos op te slaan zonder dat je weet of je dit ooit nog wel nodig hebt, is het beter om vóóraf na te denken over welke data je daadwerkelijk nodig hebt. En te bedenken wat je hier dan vervolgens mee wil doen.”
Voor elk van deze gebieden ontwikkelen we vervolgens een datastrategie die voortkomt uit de bedrijfsstrategie.
“Bij Conclusion MBS hanteren we een projectaanpak waarbij we focussen op vier datadeelgebieden: klanten, producten, processen en medewerkers. Voor elk van deze gebieden ontwikkelen we vervolgens een datastrategie die voortkomt uit de bedrijfsstrategie. Dat doe je door te bedenken welke plek het bedrijf in de markt inneemt, welke data je daar vanuit wilt genereren van ieder deelgebied, om daar vervolgens de tools op af te stemmen. Dat doen we altijd samen met de klant. Wat voor klantdata willen we opslaan? Welke data willen we uit de processen halen? Denk ook na over wat je wil meten van de producten. En hoe je omgaat met medewerkers én welke tools je hen geeft zodat ze chocola van data kunnen maken. Hoe modern en flexibel moeten deze tools zijn? Door hier samen vooraf goed en kritisch over na te denken en de link met de business te houden, creëer je uiteindelijk nieuwe businessmodellen die je bedrijf verder helpen.”
IT en business versmelten
“In plaats van data klakkeloos op te slaan, is het belangrijk om dit te doen volgens een vooraf uitgedachte datastrategie. Zo voorkom je dat je te veel data verzamelt, het overzicht verliest en daardoor businesskansen misloopt. Denk ook na over de plek van je organisatie in de markt: voor wie besta je en hoe pak je dit aan? Pas je IT daar vervolgens op aan. Daarmee blijf je je data de baas én je concurrenten een stap voor. Dat is echte innovatie.”