Waarde toevoegen? Optimaliseer je funnel-to-cash proces

De wereld van de zakelijke dienstverlening zit in een stroomversnelling. Je wilt voorbereid zijn op toekomstige ontwikkelingen, maar tegelijkertijd klanten goed blijven bedienen. Dat vereist volledige controle over én inzicht in je projecten en marketing-, sales- en financiële processen. In deze vierdelige blogreeks gaan we dieper in op de uitdagingen van zakelijke dienstverleners en hoe je inzicht en controle krijgt met onder andere het Microsoft Dynamics 365-platform. In deze eerste blog zoomen we in op het funnel-to-cash proces.

25 april 2024   |   Blog   |   Door: Bas van Woudenberg, Conclusion MBS

Deel

Conclusion MBS, Bas van Woudenberg

Funnel-to-cash: het gehele proces binnen de zakelijke dienstverlening, van het eerste klantcontact tot het uiteindelijk uitsturen van facturen. Een traject dat – wanneer dit niet goed georganiseerd is – grote gevolgen kan hebben je bedrijf, de medewerkers en jouw klanten. Want in tegenstelling tot bedrijven die producten verkopen, zoals fietsen of kleding, richt je je in de zakelijke dienstverlening op het leveren van kennis, expertise en oplossingen voor specifieke problemen. Deze kennis en expertise moet worden vertaald in klantwaarde door de geleverde diensten. Maar om waarde toe te kunnen voegen bij anderen, moet je bedrijf zelf ook van waarde zijn. In deze blog bespreken we het belang van het optimaliseren van je funnel-to-cash proces door middel van het Microsoft Dynamics 365-platform om waarde toe te kunnen voegen, zowel aan jouw eigen organisatie als bij klanten.

Voorkom voorfinanciering

Een van de grootste uitdagingen die bedrijven ervaren bij het funnel-to-cash proces is voorfinanciering. Deze uitdaging ontstaat doordat er veel tijd verstrijkt tussen het boeken van uren en het factureren van kosten. En wanneer je uren en kosten niet onmiddellijk factureert, ontstaan er vertragingen en duurt het langer voordat je betaald wordt voor je geleverde diensten. Het feit dat je alles zelf moet voorfinancieren brengt een aanzienlijk financieel risico met zich mee. Hierdoor heb je als bedrijf misschien niet genoeg cashflow om lopende kosten te dekken, zoals salarissen en overige uitgaven. Dit maakt het van essentieel belang om het proces van urenregistratie en facturatie te optimaliseren. Zo krijg je grip op het proces en controle over je inkomsten en uitgaven. Vanuit deze positie is het een stuk makkelijker om verdere groei te realiseren. Daarnaast voeg je ook een stuk betrouwbaarheid toe richting klanten, omdat zij daar het geoptimaliseerde proces altijd kunnen rekenen op tijdige facturatie.

Meer is niet altijd beter: het gevaar van te veel tools

Om controle te krijgen over financiën en facturatie, ben je afhankelijk van tools. En door de zee van mogelijkheden aan tools, is het moeilijk om te juiste te kiezen. Het resultaat? Organisaties die gebruikmaken van veel verschillende tools voor verschillende processen. Vaak verloopt dit natuurlijk: bedrijven die klein beginnen, starten vaak met programma’s als Excel, om vervolgens de gereedschapskist met tools steeds verder uit te breiden. Maar dit betekent dat, naarmate je bedrijf groeit, het aantal systemen meegroeit. Dit brengt onoverzichtelijkheid met zich mee, vooral omdat het gros van de systemen niet onderling met elkaar samen kunnen werken. Het gebrek aan overzicht en inzicht zorgt op zijn beurt voor het ontstaan van ‘technical debt’: verouderde systemen en niet-geoptimaliseerde processen werken het proces tegen en zorgen ervoor dat het funnel-to-cash proces vertraagt. Dit kan leiden tot operationele problemen bij het uitvoeren van taken. Om ervoor te zorgen dat de technical debt niet nog verder kan groeien, is het belangrijk om te investeren in moderne systemen die onderling samenwerken. Door te investeren in een platform dat verschillende functies integreert, zoals CRM (Dynamics 365 Sales en Customer Insights), projectmanagement (Dynamics 365 Project Operations) en financiën (Dynamics 365 Business Central), kunnen bedrijven hun efficiëntie verbeteren en een beter inzicht krijgen in hun bedrijfsprestaties.

Datagedreven bedrijfsleven

Maar hoe dan? Om als zakelijke dienstverlener goede bedrijfsbeslissingen te kunnen nemen, is inzicht in en controle over data essentieel. En dan hebben we het niet over statische data uit Excel wat niet meebeweegt. Hier is dynamische data voor nodig die rekening houdt met veranderingen en altijd actuele data verstrekt. Datagedreven systemen kunnen je waardevolle inzichten bieden in jouw funnel-to-cash proces, waardoor je beter kunt reageren op veranderingen en prestaties verbetert. Met data onder de motorkap kunnen bedrijven ook beter trends identificeren en weloverwogen beslissingen nemen. Microsoft Dynamics 365 biedt één bron van waarheid, waardoor iedereen altijd beschikt over actuele en accurate data.

Maar waarom zou je dat doen? Een mooi voorbeeld van wat je kunt bereiken met datagedreven werken is het creëren van een 360-graden klantbeeld op basis van bedrijfsdata. Door verschillende gegevensbronnen te integreren, krijg je een beter beeld van jouw klanten en kun je hierop inspelen. Dit stelt hen in staat om gepersonaliseerde ervaringen te bieden, behoeften beter te begrijpen en tailormade oplossingen te leveren. Hiermee vormt een 360-graden klantbeeld de basis voor effectieve marketing, waardoor je ook je business impact vergroot. Door de business impact van een geoptimaliseerd funnel-to-cash proces te kwantificeren, kunnen bedrijven ook de Return on Investment van hun investeringen beter begrijpen en makkelijker bijsturen waar nodig. 

Alles draait om inzicht en controle

Een goed georganiseerd funnel-to-cash proces, ondersteund door datagedreven tools en systemen, legt de basis voor succes in de zakelijke dienstverlening. Met een duidelijk beeld van klantbehoeften, efficiënte processen en een gezonde cashflow versterk je jouw positie op de markt en voeg je waarde toe, niet alleen aan jouw eigen organisatie, maar ook voor klanten. Met het oog op de toekomst, waarbij je kunt denken aan groei of overname van je bedrijf, is het belangrijk om je goed te informeren over welke keuzes je maakt. Wat zijn de toekomstdoelen en welke stappen zijn nodig om die te bereiken?  De focus verschuift van bedrijfsadministratie, dat vaak gezien wordt als een noodzakelijk kwaad, naar een effectieve inrichting vanwege de belangrijke rol dat het speelt. Door handmatige processen te automatiseren, kun je de tijd die hieraan besteed wordt minimaliseren. Zo bespaar je kosten en tijd, wat weer ten goede komt aan de groei en ontwikkeling van het bedrijf.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Microsoft Dynamics 365 om jouw funnel-to-cash proces te optimaliseren? Neem dan contact met ons op. 

In de volgende blog in deze reeks bespreken we hoe master data management bijdraagt aan het creëren van waarde.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Dynamics 365 binnen de zakelijke dienstverlening?

Neem gerust contact op, we gaan graag in gesprek.

Bas van Woudenberg, Conclusion MBS

Bas van Woudenberg

Sales Director
bas.van.woudenberg@conclusion.nl