Kruitbosch klaar voor internationale groei

Kruitbosch is met haar modieuze Cortina-fietsen en Alpina-kinderfietsen een gevestigde naam, althans in Nederland. Om in Duitsland en België voet aan de grond te krijgen, hadden ze technologie nodig die internationaal kon meegroeien en kon omgaan met verschillen in wetgeving. Wij begeleidden hun overstap naar Microsoft Dynamics en professionaliseerden diverse werkprocessen. Het resultaat is een geoliede organisatie waarmee Kruitbosch nu marktaandeel wint in haar thuisland én in buurlanden.  

Klant

Kruitbosch

kruitbosch-logo

Markt

Retail, Voedsel & Agri

Thema

Adaptive enterprise applications

Publicatiedatum

31 maart 2022

mbs-case-kruitbosch-magazijn

Het kloppend hart van Kruitbosch is het enorme warehouse in Zwolle. Daar liggen de duizenden accessoires en technische onderdelen opgeslagen waarmee klanten hun droomfiets naar wens samenstellen. Medewerkers kennen elke naaf, balhoofd en bagagedrager in de schappen. Ze werken met voice-picking: het systeem noemt via hun hoofdtelefoon de bestelde artikelen op in een efficiënte volgorde, waarna de medewerker snel en precies de juiste items verzamelt. Mede door dit unieke proces kan Kruitbosch de snelheid en hoge kwaliteit leveren waarmee ze in de markt bekend staat.  

Kruitbosch case video still

Nieuw fundament 

Kruitbosch wilde Microsoft Dynamics implementeren als nieuw fundament onder al haar processen, vooral omdat het de gewenste flexibiliteit bood om internationaal te ondernemen. Tegelijk wilde ze nieuwe voice-picking-technologie in gebruik nemen. Beide grote ingrepen moesten gebeuren terwijl het reguliere werk gewoon doorging. Om twee redenen vertrouwden ze het ons toe: 

mbs-case-kruitbosch-dynamics-scherm

Processen benchmarken 

De kracht van Microsoft Dynamics zit hem in de synergie met de werkprocessen. Doordat onze consultant niet alleen specialist in Microsoft-technologie zijn, maar ook weten hoe financiële, logistieke en warehouseprocessen bij vergelijkbare organisaties verlopen, kunnen we technologie en werkprocessen als geen ander op elkaar afstemmen. Zo is bijvoorbeeld de logistiek van Kruitbosch verder geprofessionaliseerd. Samengestelde leveringen worden niet meer samengevoegd in Zwolle, maar worden rechtstreeks aan de retailer geleverd, waarbij de logistiek partner de deelleveringen samenvoegt. Dat is sneller en goedkoper. 

Zorgvuldig verandermanagement 

Nieuwe technologie en andere werkprocessen zijn een enorme verandering voor de werkvloer. Daarom focussen onze organisatieadviseurs vanaf het allereerste begin vooral op de mensen. Door onze ruime ervaring in verandermanagement weten we precies wat nodig is om hen mee te krijgen. We weten hoe belangrijk het is om medewerkers het woord te geven en goed naar hen te luisteren. Zo wordt hun dagelijks werkproces helder, en besluiten ze zelf welke verbeteringen ze wensen. Dat is cruciaal voor adoptie. Ook belangrijk: niet te snel willen gaan. Aan kleine stapjes kunnen mensen makkelijker wennen. Zo regisseerden we voor Kruitbosch een uitgekiend veranderproces.

Volgens afspraak 

De hele implementatie completeerden we in 9 maanden, waarna medewerkers al direct met het systeem overweg konden. Zo bleef het bedrijfsrisico beperkt. En we realiseerden de mogelijkheden die Kruitbosch ambieerde: uitbreiding naar Duitsland en België.  

Improve IT landscape

Conclusion in de retail, voedsel en agri

Retail, voedsel en agri is één van de markten waar we met het Conclusion ecosysteem écht impact maken. Ben je benieuwd naar onze gezamenlijke dienstverlening in retail, voedsel en agri?

Benieuwd naar de mogelijkheden van Dynamics 365?

Neem contact op, we gaan graag in gesprek.

Jan-Douwe Jilderda

Jan-Douwe Jilderda

Directeur
jan-douwe.jilderda@conclusion.nl