HiX 6.3 in het Slingeland Ziekenhuis: ‘De basis staat nu superstevig’

Het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan een herimplementatie van HiX: ze stapten over van versie 6.1 naar 6.3, en van hybride situatie (maatwerk i.c.m. standaard content) naar volledig standaard content. Projectleider Patrick Knipscheer en Furore-implementatieconsultant Remco Piening delen hun ervaringen. Patrick: ‘We hebben onze eigen keuzes gemaakt, en dankzij onze visie, kennis én de hulp van Furore pakten al die keuzes goed uit.’

12 januari 2023   |   Nieuws   |   Door: Furore Conclusion

Deel

Facade Slingeland Ziekenhuis Doetinchem

Het is niet niks om van een maatwerk-ZIS over te stappen op een versie die gestoeld is op standaard content. Toch is dat precies wat het Slingeland Ziekenhuis het afgelopen jaar heeft gedaan. De gevolgen zijn groot: veel zorgprocessen verlopen nu anders. ‘Maar door de overstap werken we met dezelfde basisinrichting als collega-ziekenhuizen met HiX,’ legt Patrick uit, ‘en dat brengt het grote voordeel met zich mee dat je makkelijker gegevens kunt uitwisselen. Dat wordt de toekomst.’

Inhoudelijk meer verdieping 

Al ruim voor de start van het project vroeg Patrick Furore aan boord te komen. ‘We kregen uiteraard ook ondersteuning van ChipSoft, maar we wilden daarnaast graag wat meer ervaring en verdieping. Ik wil onszelf niet op de borst kloppen, maar als ziekenhuis hebben wij echt kennis en ervaring in huis – en dan heb je mensen nodig met nóg meer kennis, anders is de leercurve er niet.’ Patrick kende Furore al van eerdere projecten, dus de keuze was snel gemaakt. ‘Nog voordat de handtekening bij ChipSoft was gezet, had ik Remco al gevraagd of hij 2022 voor ons kon reserveren.’

Vliegende kiep

Remco kreeg geen vaste werkgroep of een vast team binnen het project. ‘We hebben hem ingezet als vliegende kiep, en die rol paste hem heel goed,’ vertelt Patrick. ‘Je kunt natuurlijk allerlei projectleiders aantrekken, maar we hadden een vraagbaak nodig. En of het nu een vraag was over de OK of over de zorgadministratie: óf Remco wist het antwoord, óf hij wist mee te zoeken richting het antwoord, óf hij had een collega in een ander ziekenhuis die het antwoord kon ophalen. Dat was voor ons echt goud waard.’

Ook Remco kijkt er positief op terug. ‘Ik vond het een enorm compliment dat ik het vertrouwen kreeg om op deze manier aan de slag te gaan, en de afwisseling beviel me goed. En Patrick zei het net ook al, maar het kennisniveau is in het Slingeland behoorlijk hoog, wat voor mij heel prettig was. Daardoor hoefde ik niet vanaf de basis te beginnen en kon ik echt verdiepen.’

Impact op de zorg 

Wat Remco opviel aan de herimplementatie was dat het projectteam in het Slingeland tegen precies dezelfde vraagstukken aan liep als zijn collega’s, die bij andere ziekenhuizen aan eenzelfde project werkten. ‘Dat was eigenlijk heel handig, want daardoor konden we elkaar helpen én behoeden voor fouten.’

Patrick knikt instemmend. ‘Achter Remco zit natuurlijk een heel netwerk aan kennis. Als we Furore niet hadden gehad, en daarmee die connectie met andere ziekenhuizen, waren we in diverse valkuilen getrapt en was er veel vertraging, onrust en onzekerheid ontstaan.'

Zonder de connectie met andere ziekenhuizen, was er veel vertraging, onrust en onzekerheid ontstaan.

Patrick Knipscheer, projectleider Slingeland Ziekenhuis
Klein team, groot project

Natuurlijk ging het project ook gepaard met uitdagingen. ‘Intern hebben we bijvoorbeeld veel discussies gehad,’ vertelt Patrick, ‘want iedereen heeft zo z’n eigen ideeën over hoe het moet. Maar als we Remco er dan bij betrokken, kwamen we uiteindelijk altijd tot de gezamenlijke conclusie dat we het onszelf vanwege de beperkte capaciteit aan medewerkers niet te ingewikkeld moesten maken. Met minimale inzet het meest veilige, haalbare resultaat behalen – dat was ons uitgangspunt.’

Zo’n op efficiëntie gerichte insteek is onvermijdelijk als je met een relatief klein IT-team een project van deze omvang tackelt, legt Patrick uit. ‘We hebben de grootte van ons team niet als een beperking ervaren, maar het was wel fijn dat Remco erbij was als controlerende factor. Hij herinnerde ons er steeds aan om waar mogelijk bij de standaard te blijven, en dat was niet alleen tijdens het project een groot voordeel, maar nu nog steeds. De basis staat daardoor namelijk superstevig.’

Gestandaardiseerde puzzelstukjes

Inmiddels is HiX 6.3 in het Slingeland ruim een maand live en zijn alle 1600 medewerkers overgestapt, van specialist tot secretaresse. ‘Dat was nog best een kluif, want veel medewerkers in het Slingeland hebben dubbelrollen,’ vertelt Remco. ‘Waar er in de basis van HiX bijvoorbeeld van wordt uitgegaan dat een verpleegkundige andere taken heeft dan een planner, is de realiteit hier dat sommige verpleegkundigen zelf hun planning maken. En de specialist doet hier ook veel handelingen die in andere ziekenhuizen door een andere functionaris worden uitgevoerd.’ 

‘Dat was best een puzzel,’ beaamt Patrick. ‘Wij zijn geen groot ziekenhuis en moesten onze autorisatiestructuur op veel punten aanpassen. Gelukkig biedt standaard content op veel onderdelen de ruimte om de inrichting op maat te maken; daar hebben we tijdens het project veelvuldig gebruik van gemaakt. Ik zie standaard content vooral als gestandaardiseerde puzzelstukjes waarmee je zelf het plaatje moet vormen. En dankzij de ervaring van Furore is dat bij ons goed gelukt.’

Eigenwijs en standvastig

De weloverwogen visie van Patrick en zijn team leidde ertoe dat het Slingeland tijdens dit project meermaals ‘het meest eigenwijze ziekenhuis van Nederland’ werd genoemd. ‘En dat zie ik als een compliment,’ zegt Patrick. ‘Eigenwijs betekent immers ook dat je standvastig bent. We hebben onze eigen keuzes gemaakt, en dankzij onze visie, kennis én de hulp van Furore pakten al die keuzes goed uit.’

Het grote voordeel van Furore vindt Patrick hun brede blik en ervaring. ‘Daardoor zijn ze hands-on, maar wel op basis van kennis en kunde. Ze leren je geen trucje, maar luisteren en geven gedegen advies. Voor het volgende project heb ik al bedacht dat ze een workshop gaan geven, zodat we weer zo’n goede basis kunnen leggen en een vliegende start kunnen maken.’ Patrick lacht naar Remco. ‘Dan weten jullie dat alvast!’

Meer weten over onze dienstverlening?

Furore collega Floris Lamers

Floris Lamers

info@furore.com