• Expertises

    Door middel van welke expertises we jouw organisatie ondersteunen

  • Meer over de producten waarmee we jouw organisatie ondersteunen

  • Hoe we met succes voor een scala aan klanten van betekenis zijn geweest

  • Over Furore, onze werkwijze en wat we voor je kunnen betekenen

  • Nieuws, events en artikelen van Furore

  • Nieuwsgierig geworden? Kom werken bij Furore

Quality Assurance-team

Speuren, communiceren en samenwerken  

11 maart 2022   |   Nieuws   |   Door: Furore I Conclusion

Deel

Collega Marcel van der Aar werkt al tien jaar bij het Quality Assurance-team van Furore. Samen met zijn collega’s is hij als QA-engineer verantwoordelijk voor het testen van de maatwerkapplicaties en nieuwe features die Furore bouwt. Ook maakt hij deel uit van de supportteams voor (eind)gebruikers van grote opdrachtgevers zoals de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ). Dat maakt zijn dagen vol, en nooit saai. Volgens Marcel hebben goede QA-engineers naast een technische opleiding ook de drive om te vinden wat anderen niet zien, én moeten zij begrijpen wat gebruikers en ontwikkelaars nodig hebben om hun werk zo goed mogelijk te doen. 

Sinds begin dit jaar beantwoordt Marcel op maandag de vragen van gebruikers van het landelijke dashboard van het LNAZ, dat de beschikbare beddencapaciteit voor coronapatiënten real time inzichtelijk maakt voor ziekenhuizen en ketenpartners. Al veel langer logt hij op donderdag en vrijdag in als supportmedewerker van NWO, om gebruikers van ISAAC te ondersteunen. Marcel legt uit: “ISAAC is het systeem voor het aanvragen van subsidies voor wetenschappelijk onderzoek, en wordt gebruikt door zowel wetenschappers (de indieners), reviewers als NWO-collega’s. We helpen hen door technische vragen over het systeem te beantwoorden en geven uitleg over de bijbehorende processen.” De jarenlange ervaring in het supportteam van NWO leidde tot de vraag aan Marcel om namens Furore deel te nemen in het wekelijkse releaseoverleg. “Toen deze vraag op mijn pad kwam, zag ik het als een mooie kans om mezelf verder te ontwikkelen. Mijn taak binnen het overleg is om de voortgang van de release te bespreken en gevonden bugs te inventariseren en te vertalen naar onze ontwikkelaars die de nieuwe functionaliteiten bouwen. Omgekeerd bespreek ik ook de vragen en oplossingen van de ontwikkelaars met de opdrachtgever.”

Happy flow 

Testen en support is bij Furore in één team (Quality Assurance) ondergebracht, en dat is niet voor niets. Marcel: “Bij het testen van nieuwe features controleren we de functionele werking, maar beoordelen we bijvoorbeeld ook of deze qua vorm en inhoud in lijn zijn met bestaande applicatie. Daarbij moet je denken vanuit de klant. Het dagelijks contact dat wij via de supportteams hebben met de gebruikers van de applicatie is daarvoor heel waardevol. Ik hoor letterlijk aan de telefoon als iemand zes keer moet klikken om een bepaalde handeling uit te voeren. De input uit de supportdeskgesprekken nemen we weer mee voor testscenario’s bij een volgende release. Als tester kijken we verder dan de happy flow (het optimale pad om foutloos de applicatie te doorlopen). We willen ook weten wat er gebeurt als je foute waarden invoert, want ons doel is om te ontdekken wat er niet goed gebouwd is. Dat is niet altijd leuk voor de ontwikkelaars van de applicatie of feature. Maar ook zij willen natuurlijk toch samen de beste oplossing voor opdrachtgevers en gebruikers.” 

Leukste baan 

Marcel vindt dat hij bij Furore de leukste baan heeft. “Ik mag dagelijks ‘puzzels’ oplossen en speuren naar dat ene dingetje dat net niet goed werkt of waar de gebruiker nou precies op klem zit. Voor mij is het een uitdaging om te vinden wat voor anderen verborgen lijkt. Het meest trots ben ik op de momenten van livegang, zoals bij NWO. Na twee jaar ontwikkeltijd op het ISAAC-project, kwam het moment dat we de hele organisatie moesten overzetten op de nieuwe applicatie. Dat betekende lange werkdagen, converteren en daarna met hele team klaar zitten om alle vragen en eventuele kinderziektes op te vangen. Als je dat samen voor elkaar krijgt, geeft dat een enorme kick. Hetzelfde gevoel maakten we mee tijdens de livegang van het dashboard voor LNAZ, waarvan de nieuwe versie overging naar onze eigen servers.”  

Betekenisvol werk 

Naast die speciale momenten, zijn het ook de dagelijkse dingen waardoor Marcel het werken bij Furore zo waardeert: “Dat ik kan werken met techniek binnen de medische of onderzoekswereld is een bonus voor mij. Dit werk gáát ergens over, want als je bijvoorbeeld een vraag krijgt over de COVID-cijfers in het dashboard van LNAZ, is de drijfveer extra groot om het antwoord of de oplossing snel te vinden. De allerbelangrijkste reden dat ik al tien jaar bij Furore ben, zijn mijn collega’s. We hebben een klein, maar hecht team. We helpen en ondersteunen niet alleen anderen, maar ook elkaar bij lastige vraagstukken. Samen vinden we altijd een oplossing.” 

Ook aan de slag als Quality Assurance Engineer?

Bekijk de vacature

Meer weten over werken bij het Quality Assurance-team van Furore?

Neem contact op!

Erik van den Bovenkamp

Applicatiespecialist
info@furore.com
Business Done Differently Powered by Conclusion
© Conclusion 2022   |  De kleine lettertjes  |  Privacy & Security
  • Expertises
© Conclusion 2022   |  De kleine lettertjes  |  Privacy & Security