Speuren, communiceren en samenwerken bij Furore Conclusion QA

Marcel van der Aar werkt al elf jaar bij het Quality Assurance-team van Furore Conclusion. Samen met zijn collega’s is hij als QA-engineer verantwoordelijk voor het testen van de maatwerkapplicaties en nieuwe features die Furore Conclusion bouwt. Volgens Marcel hebben goede QA-engineers naast een technische opleiding ook de drive om te vinden wat anderen niet zien, én moeten zij begrijpen wat gebruikers en ontwikkelaars nodig hebben om hun werk zo goed mogelijk te doen. 

1 mei 2023   |   Nieuws   |   Door: Furore Conclusion

Deel

Furore workshop software engineering

Naast zijn werkzaamheden bij het Quality Assurance-team, maakt Marcel deel uit van de supportteams voor (eind)gebruikers van grote opdrachtgevers zoals de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ). Dat maakt zijn dagen vol, en nooit saai.

De week start Marcel met het beantwoorden van de vragen van gebruikers van het landelijke dashboard van het LNAZ. Het Landelijk Platform Zorgcoördinatie (LPZ) maakt de beschikbare beddencapaciteit real time inzichtelijk voor ziekenhuizen en ketenpartners.

Van technische support naar releaseoverleg

Op donderdag en vrijdag logt hij in als supportmedewerker van NWO, om gebruikers van ISAAC te ondersteunen. Marcel legt uit: “ISAAC is het systeem voor het aanvragen van subsidies voor wetenschappelijk onderzoek, en wordt gebruikt door zowel wetenschappers (de indieners) en reviewers als NWO-collega’s. We helpen hen door technische vragen over het systeem te beantwoorden en geven uitleg over de bijbehorende processen.”

De jarenlange ervaring in het supportteam van NWO leidde tot de vraag aan Marcel om namens Furore Conclusion deel te nemen in het wekelijkse releaseoverleg. “Toen deze vraag op mijn pad kwam, zag ik het als een mooie kans om mezelf verder te ontwikkelen. Mijn taak binnen het overleg is om de voortgang van de release te bespreken en gevonden bugs te inventariseren en te vertalen naar onze ontwikkelaars die de nieuwe functionaliteiten bouwen. Omgekeerd bespreek ik ook de vragen en oplossingen van de ontwikkelaars met de opdrachtgever.”

Ik mag dagelijks ‘puzzels’ oplossen en speuren naar dat ene dingetje dat net niet goed werkt of waar de gebruiker nou precies klem komt te zitten. Voor mij is het een uitdaging om te vinden wat voor anderen verborgen lijkt.

Marcel van der Aar

Testspecialist

Furore collega Marcel van der Aar
Happy flow 

Testen en support is bij Furore Conclusion in één team (Quality Assurance) ondergebracht, en dat is niet voor niets. Marcel: “Bij het testen van nieuwe features controleren we de functionele werking, maar beoordelen we bijvoorbeeld ook of deze qua vorm en inhoud in lijn zijn met de bestaande applicatie. Daarbij moet je denken vanuit de klant. Het dagelijks contact dat wij via de supportteams hebben met de gebruikers van de applicatie is daarvoor heel waardevol. Ik hoor letterlijk aan de telefoon als iemand zes keer moet klikken om een bepaalde handeling uit te voeren."

"De input uit de supportdeskgesprekken nemen we weer mee voor testscenario’s bij een volgende release. Als tester kijken we verder dan de happy flow (het optimale pad om foutloos de applicatie te doorlopen)", vertelt Marcel. "We willen ook weten wat er gebeurt als je foute waarden invoert, want ons doel is om te ontdekken wat er niet goed gebouwd is. Dat is niet altijd leuk voor de ontwikkelaars van de applicatie of feature. Maar ook zij willen natuurlijk samen de beste oplossing voor opdrachtgevers en gebruikers.”

Furore software engineering
Leukste baan 

Marcel vindt dat hij bij Furore Conclusion de leukste baan heeft. “Ik mag dagelijks ‘puzzels’ oplossen en speuren naar dat ene dingetje dat net niet goed werkt of waar de gebruiker nou precies klem komt te zitten. Voor mij is het een uitdaging om te vinden wat voor anderen verborgen lijkt. Het meest trots ben ik op de momenten van livegang, zoals bij NWO. Na twee jaar ontwikkeltijd op het ISAAC-project, kwam het moment dat we de hele organisatie moesten overzetten op de nieuwe applicatie. Dat betekende lange werkdagen, converteren en daarna met hele team klaar zitten om alle vragen en eventuele kinderziektes op te vangen. Als je dat samen voor elkaar krijgt, geeft dat een enorme kick. We kregen hetzelfde gevoel bij de livegang van het dashboard voor het LNAZ. Voor de nieuwe versie van het dashboard gingen wij over naar een nieuwe technische infrastructuur.”

Betekenisvol werk 

Naast die speciale momenten, zijn het ook de dagelijkse dingen waardoor Marcel het werken bij Furore Conclusion zo waardeert: “Dat ik kan werken met techniek binnen de medische of onderzoekswereld is een bonus voor mij. Dit werk gáát ergens over, want als je bijvoorbeeld een vraag krijgt over de cijfers in het dashboard van LNAZ, is de drijfveer extra groot om het antwoord of de oplossing snel te vinden. De allerbelangrijkste reden dat ik al elf jaar bij Furore Conclusion ben, zijn mijn collega’s. We hebben een klein, maar hecht team. We helpen en ondersteunen niet alleen anderen, maar ook elkaar bij lastige vraagstukken. Samen vinden we altijd een oplossing.”

Meer weten over werken bij het Quality Assurance-team van Furore Conclusion?

Neem contact op!

Furore collega Erik van den Bovenkamp

Erik van den Bovenkamp

Teamleider QA
info@furore.com