Projecten voor Firely: internationaal toonaangevend met FHIR bezig!
Firely is een van de vaste opdrachtgevers van Furore en bouwt producten voor de gezondheidszorg op basis van de internationale HL7 FHIR-standaard. Furore-consultants Foppe Crezee, Ardon Toonstra, Nathalie Nikodym en Lennart Post werken allemaal aan uiteenlopende projecten voor Firely en vertellen over hun ervaring.
14 december 2023 | Nieuws | Door: Furore Conclusion
Deel
Afwisseling en verschillende culturen
Net als bij Furore lopen de opdrachtgevers van Firely uiteen van overheidsorganisaties als Nictiz en MedMij tot ziekenhuizen en commerciële bedrijven. ‘En wat het extra leuk maakt,’ vertelt Ardon, ‘is dat Firely ook internationaal opereert en klanten heeft in landen als Engeland, Duitsland, België en Frankrijk. Amerika is ook een belangrijke markt. Daardoor krijg je met allemaal verschillende culturen te maken, en biedt werken voor Firely een mooie mix van werken op afstand en soms ook op locatie bij internationale klanten.’
Het is vooral de afwisseling die Ardon plezier in zijn werk geeft. ‘Kleine opdrachten bij commerciële bedrijven zijn tof omdat er vaak veel vaart in zit: je moet snel leveren, en dat houdt je scherp. Overheidsorganisaties hebben meestal veel stakeholders, waardoor je een wat langere adem nodig hebt. Maar het leuke aan dat soort projecten is weer dat het maatschappelijke belang vaak duidelijker is.’
Maatschappelijk belang
Dat maatschappelijke belang – het feit dat hun werk de zorg echt beter maakt – is voor alle vier de consultants een grote motivator. ‘Ik moet vrijdag naar het ziekenhuis,’ vertelt Lennart, ‘en bij dat ziekenhuis gebruiken ze een PGO, een persoonlijke gezondheidsomgeving, waaraan Nictiz met de MedMij-specificatie een grote bijdrage heeft geleverd. Je kunt in die PGO als patiënt al je data zelf inzien, en daar heeft Firely aan meegewerkt. We werken dus aan dingen die nut hebben, en dat vind ik heel gaaf.’
Toch is de technische uitdaging voor Lennart altijd de voornaamste drijfveer geweest. ‘Firely heeft meerdere producten ontwikkeld op het gebied van FHIR, waaronder haar eigen FHIR Server: Firely Server. De techniek onder de producten van Firely is behoorlijk complex, met standaarden, technieken en pakketten die allemaal met elkaar moeten kunnen praten. Ik kan hier dus echt mijn hart ophalen. En wat het voor mij extra interessant maakte is dat ik voorheen nog nooit aan een product had gewerkt. Ik moest daar best even aan wennen, want supportmeldingen zijn bij Firely Server het voornaamste communicatiemiddel, en dat is heel anders dan het nauwe klantcontact dat bij Furore gebruikelijk is. Maar daartegenover staat wel dat het product over de hele wereld gebruikt wordt. In sommige landen wordt zelfs al in de wet vastgelegd dat de FHIR-standaard dé manier is om dingen uit te wisselen, en dat iedereen in de zorg daaraan moet voldoen.’
Inhoudelijke uitdaging
Nathalie, die zichzelf bestempelt als ‘iets minder nerdy’ dan haar collega’s, vertelt dat ze het fijn vindt dat FHIR haar inhoudelijk blijft uitdagen. ‘Elke keer dat je een nieuwe opdracht aanneemt, ontdek je weer iets nieuws wat je nog niet eerder bent tegengekomen.’
Foppe knikt: ‘Ik vind mezelf wel aardig nerdy, maar er is denk ik niemand die alles weet van FHIR. Elke keer als ik denk dat ik een idee heb van hoe het in elkaar zit, word ik bij een nieuwe opdracht toch weer verrast. Dat komt doordat Firely echt een koploper is en we altijd op korte termijn met nieuwe FHIR-innovaties te maken krijgen. Uiteindelijk zou ik graag een keer volledig zelfstandig een opdracht willen uitvoeren. Maar daarvoor moet ik nog een tijdje kennis opbouwen.’
Ruimte voor groei
Gelukkig is er zowel bij Firely als bij Furore genoeg ruimte voor groei. ‘Ik zit nu bijvoorbeeld op een klus voor NHS Wales,’ vertelt Nathalie, ‘en hoewel het best een steile leercurve is, voelde ik me al snel comfortabel. Ik doe van alles voor het eerst, maar daardoor leer ik heel snel, en het is fijn dat Ardon mijn werk reviewt. Bovendien kan ik ook al mijn andere Furore- en Firely-collega’s nog om hulp vragen.’
Foppe maakte recent eenzelfde ontwikkeling door. ‘Voor mijn eerste grote project binnen Firely was ik technical consultant voor een klant in Amerika. Ik heb gaandeweg niet alleen heel veel van het product zelf geleerd, maar ook veel technische kennis gekregen van andere collega’s op dat project. Langzaam maar zeker ben ik in die rol gegroeid, tot ik de klant uiteindelijk zelfs kon overnemen. Op dit moment ben ik het primaire aanspreekpunt voor die klant en regel ik ook de contracten en alles eromheen. Dat vind ik wel heel cool.’
Cultuur bij Furore
De cultuur binnen Furore speelt dus een belangrijke rol in het werkplezier van de consultants. Nathalie: ‘Er werken heel veel slimme mensen die graag hun kennis delen en ook echt betrokken zijn bij hun collega’s. Als consultants hebben we niet echt een vast team waar we mee samenwerken, maar er is toch veel binding binnen het bedrijf. Er zijn altijd collega’s waar je op kunt leunen als dat nodig is.’ Foppe vult aan: ‘De bedrijfscultuur is heel open met enorm veel jonge, leergierige mensen. Dat is voor mij een van de selling points van Furore.’
Lennart, die al vijftien Furore-jaren op de teller heeft staan, knikt instemmend en vertelt dat de werkcultuur een van de hoofdredenen is dat hij hier al zo lang werkt. ‘Ik heb altijd heel veel vertrouwen en vrijheid gekregen om mijn werk te doen zoals ik denk dat het moet. Ze zeggen eigenlijk gewoon: hier heb je een klant, hij heeft een probleem, ga het maar uitzoeken, wij staan voor je klaar en je krijgt alle ruimte om het naar eigen inzicht op te lossen. En dat doe ik nog steeds met heel veel plezier.’
Benieuwd wat wij op het vlak van FHIR voor jouw organisatie kunnen betekenen?
Neem gerust contact met ons op.