Epic-Trainee Floris Mies: 'Verbetering is voor mij het hart van dit werk'
Vijf maanden geleden begon Floris Mies in samenwerking met Frisius MC aan een Epic traineeship. Floris vond er direct zijn draai: ‘Ik begin langzaam maar zeker een gelijkwaardige gesprekspartner voor specialisten te worden.' In dit artikel een impressie van zijn werkzaamheden en hoe ook een enthousiaste junior direct meerwaarde kan leveren voor een organisatie.
20 oktober 2025 | Nieuws | Door: Furore Conclusion
Deel

Na een opleiding tot Sport- en Bewegingscoördinator en een bachelor Gezondheidszorgtechnologie ging Floris Mies (26) begin dit jaar bij Furore aan de slag als Epic-implementatieconsultant. ‘Tijdens mijn studies heb ik bij verschillende zorginstellingen stage gelopen, waar zowel met HiX als met Epic werd gewerkt,’ vertelt hij. ‘Daardoor kon ik beide systemen goed met elkaar vergelijken, en ik merkte algauw dat Epic bij me paste, vooral vanwege de flexibiliteit; het is geen standaardcontent, maar zelfbouw. Ik ben nogal een optimist, en ik vind fijn dat ik bij Epic bijna nooit nee hoef te verkopen. Ik kan vrijwel altijd zeggen: “Dat gaan we doen!”’
Certificering in Wisconsin
Hoewel Floris dus al vanaf het begin af aan wist dat hij zich in Epic wilde specialiseren, betekende dat niet dat hij na zijn inwerkperiode bij Furore ook direct bij een Epic-ziekenhuis aan de slag kon. ‘Epic heeft als voorwaarde dat je gecertificeerd moet zijn om ermee te mogen werken, en voor die certificering moet je onder andere naar de Verenigde Staten, naar het Epic-hoofdkantoor in Wisconsin. In totaal ben ik ongeveer twee maanden fulltime bezig geweest om mijn certificeringen te behalen, waarvan twee volle weken in de VS.’
Floris beschrijft zijn tijd in de VS als een bijzondere ervaring. ‘Wat ik er vooral mooi aan vond, is dat je in het hoofdkantoor van Epic echt voelt waar het bedrijf voor staat, wat hun visie is. En het internationale aspect was daar ook goed voelbaar; waar HiX alleen maar in Nederland en België wordt gebruikt, is Epic in veel meer landen geïmplementeerd. Tijdens mijn certificering heb ik met allerlei andere mensen gesproken over hoe de gezondheidszorg in hun land geregeld is, en dat was ontzettend leerzaam. Dat maakt dat je ook weer met een frisse blik naar je eigen werk gaat kijken.’
Werkprocessen efficiënter inrichten
Inmiddels heeft Floris twee Epic-certificeringen op zak, voor de modules MyChart en Ambulatory, en is hij begonnen aan een bijbehorend Epic-traineeship in Frisius MC, een fusie van het Medisch Centrum Leeuwarden en Ziekenhuis Tjongerschans in Heerenveen. ‘Die twee ziekenhuizen zijn begin dit jaar samengegaan, maar Leeuwarden werkte met Epic en Heerenveen met HiX,’ vertelt Floris. ‘Dat wordt nu allemaal Epic, wat natuurlijk een enorm project is. Momenteel doe ik beheer bij Frisius MC en focus ik mij op digitaliseren van vragenlijstverzoeken waarbij ik dus het werkproces analyseer, digitaliseer, automatiseer en optimaliseer. Ik stel mezelf eigenlijk constant de vraag: hoe wordt er op dit moment gewerkt – en hoe kan dat slimmer?’
Als voorbeeld noemt Floris de IPSS-vragenlijst van de afdeling Urologie. De IPSS (International Prostate Symptom Score) is een vragenlijst die artsen gebruiken om de ernst van plasklachten bij mannen te beoordelen. “Voorheen vulden patiënten de vragenlijst thuis handmatig in en stuurden die per post terug of leverden hem in het ziekenhuis in, waar hij vervolgens werd berekend en ingescand. Dat was niet alleen foutgevoelig, maar ook tijdrovend, inefficiënt en niet duurzaam. Ik heb deze vragenlijst en het scoreproces daarom gedigitaliseerd, waardoor alle gegevens direct op de juiste plek in het EPD worden berekend en verwerkt. Straks wordt het hele proces bovendien volledig geautomatiseerd. Daardoor kost het patiënten en zorgverleners nu veel minder tijd en moeite.” Floris hoopt via de Epic-community in Nederland samen te werken met andere ziekenhuizen om dit soort processen verder te verbeteren.

Gelijkwaardige gesprekspartner
Floris vertelt dat hij het meest plezier haalt uit de eerste fase van zijn werk, het analyseren. ‘Ik vind het superinteressant om het zorgproces in kaart te brengen, omdat dat de basis is voor verbetering. En verbetering, de zorg beter en efficiënter maken, dat is voor mij wel echt het hart van dit werk.’
Ondertussen merkt Floris dat hij zelf ook steeds beter wordt in zijn rol als consultant. ‘Epic is supercomplex, dus advies geven is soms best een uitdaging; ik heb nog niet altijd de juiste kennis paraat. Maar doordat ik met allerlei verschillende projecten, mensen en poli’s te maken heb, krijg ik een steeds breder beeld van het ziekenhuis als geheel en de rol die Epic daarbinnen speelt. Daardoor wordt mijn advies steeds beter en begin ik langzaam maar zeker een volwaardige consultant te worden – een gelijkwaardige gesprekspartner voor specialisten.’
Lois Banda, senior applicatiespecialist, kan dat beamen, “Floris is een collega die het gewoon écht snapt. Hij is enthousiast, leergierig en erg proactief. Je hoeft hem maar weinig uit te leggen en het komt voor elkaar.”
Frisse blik
Senior applicatiespecialist Harrie Wetterhahn, die Floris vanuit Frisius MC begeleidt, is erg te spreken over de opzet van het traineeship. ‘Het mes snijdt aan twee kanten,’ licht hij toe. ‘Floris kan zich op deze manier Epic eigen maken in een real-lifesetting, en wij krijgen er een enthousiaste collega bij die met een frisse blik naar ons EPD kijkt en ons daarbij ondersteuning kan bieden. Hij heeft zich geweldig ontwikkeld, je merkt dat hij zich inmiddels al helemaal zelfstandig beweegt in onze organisatie"
Met dat enthousiasme van Floris zit het inderdaad wel goed. ‘Ik heb het echt naar mijn zin,’ beaamt hij. ‘Ik vind mijn werk leuk, ik kijk nooit op de klok en de dagen vliegen voorbij, dus dat is een goed teken. Ik had vooraf niet verwacht dat ik nu al zoveel verantwoordelijkheid zou krijgen, maar ik heb echt de vrijheid om mijn eigen ding te doen en zelf op pad te gaan in het ziekenhuis – zelf gesprekken te voeren. En als de eindgebruikers dan dankzij mij uiteindelijk makkelijker en slimmer hun werk kunnen doen, dan geeft dat me wel echt een kick.’
Het traineeship bijFrisius MC laat zien dat investeren in jonge consultants niet alleen hun ontwikkeling versnelt, maar ook direct waarde creëert voor de zorgpraktijk.
Meer weten over onze Epic dienstverlening?
Neem gerust contact op.
