Conclusion ForeyeT voorziet 365 treinen van tweede generatie OBIS

Een nieuw project voor Conclusion ForeyeT. Na het optimaliseren van het On Board Information System, gaan wij nu het nieuwe OBIS installeren in 365 Stadler intercity's van NS.

12 juli 2018   |   Nieuws   |   Door: Conclusion ForeyeT

Deel

netherlands 2221309 1920 1 111998219315

Maandag 16 juli gaat Conclusion ForeyeT starten met het vervangen van de eerste generatie On Board Information Services (OBIS). We zijn goed bekend met OBIS doordat we hier een jaar geleden ook al aan werkten.

NOMAD DIGITAL en NS vragen om optimalisatieslag

In 2017 was de behoefte ontstaan aan een optimalisatie van het On Board Information Services (OBIS). NS en NOMAD DIGITAL gunde ons deze opdracht. De uitdaging: In maximaal 2 maanden tijd in 50 Stadler treinen, aanpassingen maken in het hardware platform. Terwijl we aan dit project werkten, moesten de treinen gewoon inzetbaar blijven. De monteurs werkten dus tussen de dienstregeling door. Om dit te kunnen bewerkstelligen, hebben we samen met NOMAD DIGITAL en NedTrain een logistieke operatie opgezet. Zo konden de collega’s veilig en efficiënt werken. Ook het materialsmanagement was onze verantwoordelijkheid. Op deze manier hebben wij in bijna 150 rijtuigen OBIS geoptimaliseerd. Dit alles vanuit Maastricht. Mede door de enorme gastvrijheid en medewerking van NedTrain konden wij dit project op tijd en volgens afspraak leveren.

De uitdaging: In maximaal 2 maanden tijd in 50 Stadler treinen, aanpassingen maken in het hardware platform."

-

Tweede generatie On Board Information Services

De eerste generatie On Board Information Services (OBIS) moet nu plaats gaan maken voor een nieuwe generatie. Ook deze keer zijn we hiervoor benaderd. De vorig jaar opgedane kennis en ervaring zullen zeer goed van pas komen.

De uitdaging

Het vervangen van de eerste generatie On Board Information Services (OBIS) is een beduidend omvangrijker project dan de optimalisatieslag. Het OBIS-systeem wordt op 365 Intercity’s van NS vervangen. Dit zijn bij elkaar zo’n 1600 rijtuigen. Net als vorig jaar blijven deze treinen gewoon volgens dienstregeling rijden. Wij zullen dus dag en nacht, doordeweeks en in het weekend, door het hele land aan het werk zijn. Martijn Danse, directeur van Conclusion ForeyeT, laat weten erg enthousiast te zijn over dit project: “Ik vind het erg fijn dat ForeyeT de kans krijgt om samen met NOMAD DIGITAL en NS wederom aan het OBIS te werken. Na de ombouw van de communicatiesystemen in 2015 en de optimalisatieslag in 2017 gaan wij ook nu weer graag de uitdaging aan.” We zullen zorgen voor de fysieke uitrol van de tweede generatie OBIS. Daarnaast zijn wij wederom verantwoordelijk voor het materialsmanagement.

Ik vind het erg fijn dat ForeyeT de kans krijgt om samen met NOMAD DIGITAL en NS wederom aan het OBIS te werken. Na de ombouw van de communicatiesystemen in 2015 en de optimalisatieslag in 2017 gaan wij ook nu weer graag de uitdaging aan."

Martijn Danse

Old vs new

Waarom een nieuwe generatie On Board Information Services (OBIS)? De tweede generatie OBIS zal de reisinformatievoorziening naar reizigers sterk verbeteren. Het nieuwe systeem biedt veel meer mogelijkheden dan het huidige. Zo zal er een afwisseling komen tussen statische en dynamische content. Ook kan de content veel specifieker afgestemd worden aan de actuele situatie per trein.

Werkzaamheden van start

Maandag 16 juli zullen de werkzaamheden beginnen. Voor het eind van het jaar zullen de 365 intercity’s voorzien zijn van het nieuwe On Board Information Services .

Terug naar het nieuwsoverzicht