Conclusion ForeyeT voorziet intercity’s van nieuwe GPS modules

Deze zomer werkt Conclusion ForeyeT aan een hardware update van het systeem ‘On Board Information Services’ (OBIS).

15 juli 2019   |   Nieuws   |   Door: Conclusion ForeyeT

Deel

ForeyeT GPSunits Final 111966159169

Deze zomer werkt Conclusion ForeyeT aan een hardware update van het systeem ‘On Board Information Services’ (OBIS). Deze update houdt in dat we alle intercity’s voorzien van nieuwe gps modules. Met deze nieuwe modules kan de positiebepaling van de trein nog veel nauwkeuriger plaatsvinden. Hiermee kunnen diensten als monitoring en reisinformatie verder worden verbeterd. Conclusion ForeyeT voert deze werkzaamheden uit in opdracht van Nomad Digital.

upgrade 58 Flirt treien 111966335582

On Board Information Services

Het systeem ‘On board Information Services (OBIS) is het IT platform van de Nederlandse Spoorwegen. Het OBIS systeem heeft grofweg drie functies:

  • Het voorzien in (gratis) WiFi voor de reizigers aan boord van de trein;
  • Het verwerken en tonen van reisinformatie en andere content aan boord van de trein op schermen;
  • Het op afstand monitoren van de status van de trein.

Vernieuwing On Board Information Services

De upgrade die Conclusion ForeyeT deze zomer gaat uitvoeren is alweer de vierde hardware upgrade van het OBIS systeem in slechts vier jaar tijd. In 2015 vernieuwde we de antennes en modems om de treinen aan te sluiten op het 4G netwerk. In 2017 waren vervolgens de netwerkswitches aan de beurt op de FLIRT treinen in Limburg. Ten slotte rolde we in 2018 een grootscheepse hardware upgrade uit waarbij de interne OBIS pc’s, de mediaplayers en de algehele warmtehuishouding werden vernieuwd. De vele vernieuwingen aan boord van de OBIS treinen zijn kenmerkend voor het succes van de trein-IT-infrastructuur dat sinds 2010 uitgerold is over een groot deel van alle Nederlandse treinen. Het is tevens een vast onderdeel van alle nieuwe sprinter- en intercitytreinen die de komende jaren de treinvloot zullen aanvullen.

OBIS 16 juli 111966334003

Veiligheid

Net als bij de eerdere OBIS hardware upgrades die Conclusion ForeyeT uitvoerde, vindt ook de vernieuwing aan de gps modules plaats tussen de treindiensten door. Hierbij staat de veiligheid van onze engineers, de reiziger en het treinmaterieel voorop. Om deze reden zijn al onze collega’s voorzien van alle noodzakelijk training en certificering nog voordat ze de trein op gaan. Dit werken aan boord van de trein kan overigens alleen plaatsvinden na uitvoerige communicatie en toestemming van de spoorvervoerder. Nog voordat de Conclusion ForeyeT engineer de trein betreedt, zet hij of zij de trein eerst in de “Veilig Werken Aan Materieel- stand (VWAM – stand). Dit houdt onder andere in dat er aan beide zijden van de trein een rode vlag in het spoor wordt geplaatst, waardoor de trein duidelijk gemarkeerd wordt als een trein die niet zomaar verplaatst mag worden. Als aan alle veiligheidsvoorwaarden is voldaan, kan de engineer aan het werk en wordt een logging gemaakt van het systeem zoals het wordt aangetroffen. Pas daarna worden de gps modules vervangen en begint er een korte periode van nauwkeurig testen en valideren of de installatie succesvol is geweest. Dit hele proces moet veilig maar ook snel plaatsvinden. De trein kan immers niet te lang aan de reizigersdienst onttrokken worden. Na een succesvolle installatie, brengen we de trein weer terug in operationele modus en maken we deze weer startklaar.

opstelterrein van Alkmaar is een veel gebruikte locatie om hardware upgrades aan treinen 2.0 111966398699

180 jaar treindienst

De hardware upgrade die wij dit jaar op alle intercity’s uitvoeren heeft iets feestelijks. Wist u namelijk dat het op 20 september dit jaar precies 180 jaar geleden is dat de stoomlocomotieven ‘de Arend’ en ‘de Snelheid’ de eerste treindienst uitvoerde tussen Amsterdam en Haarlem? Ter gelegenheid hiervan hebben wij een artist impression laten maken waarmee wij oud en nieuw bij elkaar brengen. De koploper (ook wel bekend als ICMm) met treinnummer 4203 hebben wij een aantal stijlaanpassingen gedaan. Het was de eerste trein waarop OBIS in februari 2010 werd geïnstalleerd. Op de achtergrond ziet u ons aan het werk op station Haarlem waar ‘de Arend’ uiteraard niet mag ontbreken. De treinvervoerder was op dat moment de ‘Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij’, tegenwoordig de Nederlandse Spoorwegen. Ook zijn hoofdkantoor prijkt voorop deze afbeelding. Het serienummer van de trein voorop is onze ‘inside-joke’. Schroom niet om aan onze directeur, Martijn Danse te vragen hoe dit zit.

Terug naar het nieuwsoverzicht

Toe aan verandering?

We denken graag met je mee.

Martijn Danse

Martijn Danse

Directeur
martijn.danse@foreyet.com