Zo ziet onze uitrol eruit
De uitrol van het nieuwe besturingssysteem door Conclusion Enablement bestaat uit vijf stappen:
Stap 1: voorbereiding
Allereerst scannen we of je landschap geschikt is. Daarbij kijken we vooral naar hardwarevereisten. Uit de scan kan bijvoorbeeld komen dat 70 procent van je apparaten geschikt is en 30 procent niet. Samen maken we dan een plan voor het vervangen van apparaten en het upgraden naar Windows 11.
Stap 2: testen
Binnen de testfase voeren we eerst technische tests uit: werkt het besturingssysteem op de hardware van de klant? Vervolgens worden functionele en applicatietests uitgevoerd, meestal door (applicatiebeheerders van) de klant zelf.
Stap 3: pilot
Na het testen houden we een pilot met echte gebruikers die graag voorop willen lopen in de uitrol. Zij mogen een paar weken of maanden met Windows 11 werken.
Stap 4: gespreide uitrol
Als alle seinen op groen staan, kunnen we de uitrol bij alle gebruikers gaan inplannen. Dat doen we gespreid en op een moment dat het de gebruiker uitkomt. Wij zetten het aan, de gebruiker plant vervolgens zelf wanneer zijn apparaat overgaat.
Stap 5: nazorg
De laatste stap is nazorg. Eindgebruikers worden meegenomen in alle stappen. We geven bijvoorbeeld informatie vooraf, tijdens en na de uitrol: wat verandert er allemaal met Windows 11? Komen gebruikers er echt niet uit, dan kunnen ze altijd bellen met onze servicedesk.
Minieme impact
De uitrol heeft slechts een minieme impact op je organisatie. Zet de gebruiker het aan, dan vindt de upgrade plaats op de achtergrond en moet uiteindelijk het systeem worden herstart. Dat kost alles bij elkaar ongeveer een uur. Maar het kan dus ook buiten werktijd worden ingepland. Omdat de uitrol gespreid plaatsvindt, is niet je hele organisatie een uur uit de lucht.
Een veilige aanpak
De upgrade van Windows 10 naar Windows 11 brengt weinig risico’s voor je organisatie met zich mee. Al je applicaties en data blijven behouden en door uitvoerig testen en het draaien van een pilot minimaliseren we de risico’s voor klanten. Voor de Moderne Werkplek geldt dat de data allemaal in de cloud worden opgeslagen. Sommige van onze klanten hebben de werkplek nog niet, in dat geval installeren we Windows 11 tegelijk met de werkplek. Maar ook dan maken we een plan zodat je data behouden blijft.
Doe het zo snel mogelijk
Klanten die onze Workspace-dienst afnemen, krijgen de upgrade binnenkort aangeboden. Tuurlijk, het komt nu slecht uit. Maar over een tijdje heb je als bedrijf weer ándere dingen die belangrijker zijn. Omdat de uitrol weinig impact heeft op je organisatie en nauwelijks moeite kost, roepen wij op: doe het zo snel mogelijk.