Uiteraard kan er altijd wat veranderen; of dat komt door het integraal zorgakkoord (IZA), teruglopende budgetten, veranderende wetgeving, nieuwe doelgroepen of zorgproducten. Een groot deel van het verhaal zal waarschijnlijk stand houden, maar op onderdelen is het wijselijk aanpassingen te doen; denk bijvoorbeeld aan de routekaart en het projectportfolio.
Ook nieuw ontstane behoeften of problemen in het gebruik van IT en applicaties kunnen reden zijn het geheel aan projecten en activiteiten bij te sturen. Dus naast een goed verhaal moet er ook een motortje op gang worden gebracht; informatiemanagement. Meestal is deze motor wel aanwezig in een zorginstelling, maar hapert deze nogal eens. De redenen kunnen divers zijn, maar het ontbreekt vaak aan capaciteit en de juiste aandacht om de motor goed te laten draaien.
Het wil ook nog wel eens voorkomen dat de invulling van informatiemanagement volledig ontbreekt, omdat uw zorginstelling er bijvoorbeeld nog niet aan toe is gekomen deze slag te maken. De regie tussen vraag en aanbod ligt dan vaak nog bij de IT afdeling. Hierdoor kan IT afdeling in een lastige positie komen, omdat het dan met betrekking tot het aanwenden van middelen in conflict kan komen met andere (en ook eigen) belangen. IT’ers zijn over het algemeen hulpvaardig, maar het is onmogelijk te voldoen aan alle vraag. Aan een andere tafel moeten keuzes gemaakt worden.