''Het kan toch niet zo zijn dat...''

Lees hieronder de blog van Jeroen van der Poll, CIO bij HVO Querido en principal consultant bij D&A

21 februari 2023   |   Blog   |   Door: Jeroen van der Poll

Deel

dna_jeroen_blog

In de langdurige zorg zien we helaas nog regelmatig een achterstand op het IT-domein, zowel qua mensen, processen en techniek. Dat heeft te maken met achterblijvende investeringen, maar ook doordat het voor zorgorganisaties lastig is om te bepalen waar te beginnen en bovenal, waar het naar toe moet ontwikkelen. Er zijn voorbeelden genoeg van de problemen en knelpunten waar zorginstellingen mee kampen: een niet goed functionerend ECD, onvoldoende grip op data ten behoeve van interne sturing en verantwoording, een werkplek die niet past bij de toenemende mobiliteit, behoefte aan hybride werken… en ga zo maar door. Tegelijk neemt de druk op de zorg toe. Paniek?! Ja en nee, er zal stevig doorgepakt moeten worden én met de juiste aanpak is er een hoop mogelijk.  

 

Het opvallende is dat de problemen en knelpunten die worden ervaren voornamelijk te maken hebben met de fundering van het IT- en informatielandschap. Innovaties en slimme digitale toepassingen die soms écht het verschil kunnen maken landen niet of onvoldoende. De oorzaak is veelal dat de basis niet op orde is. 

 

De truc is om de krachten in de organisatie te bundelen en focus aan te brengen. Als eerste hoort IT ‘gewoon’ op de strategische agenda te staan, zowel bij bestuurders als toezichthouders. IT is van strategisch belang. Je kan er de kwaliteit van de zorg mee verhogen, maar het kan ook het verschil maken in aantrekkelijk werkgeverschap. Maar daar hoort een gedragen plan van aanpak bij. Een IT-routekaart die passend is bij de ambities van de zorginstelling en oog heeft voor de meest urgente problematiek die de zorg ervaart.  

 

Maar dan…? Is de IT-afdeling wel klaar voor de volgende stap? Weg van het ‘u vraagt wij draaien’, naar verbindend en als betrouwbare adviseur naar de zorg. Zijn de beheerprocessen wel op orde en zitten de juiste mensen op de juiste plek om de veelvoud aan leveranciers en dienstverleners te managen? Is er voldoende denkkracht om goed te begrijpen wat de vraag is van de zorginstelling en deze in te zetten om de opgelopen technische schuld af te lossen?  

 

En is de zorg zelf wel klaar voor de volgende stap? Klassiek lossen we in de zorg problemen op met mensen en niet met IT. Maar juist de mensen zijn nu schaars. De zorg moet gaan leren denken in digitale mogelijkheden, maar ook sjoege krijgen dat je met informatiesystemen werkt en dat stuurinformatie niet vanzelf ontstaat, maar afgeleid wordt van goede en juiste registratie. Zijn de basale digitale vaardigheden op niveau?  

 

Het spreekt wellicht als vanzelf, maar het is best een stap om IT niet te zien als het probleem, maar als onderdeel van de oplossing.  

 

Het kan toch niet zo zijn dat… IT nog niet op de strategische agenda van uw organisatie staat?  

 

Wilt u IT de plek geven die het verdient? Lees dan verder in ons visiedocument. Deze kunt u via de link onderaan de pagina downloaden. 

 

Jeroen van der Poll 

Principal Consultant bij D&A 

 

Visiedocument Bouwen Aan Een Digitaal (T)huis

Klik op de link en vraag onderaan ons visiedocument aan!

Langdurige zorg