Mijn advies en projectwerk bij D&A Medical Group richt zich op de digitalisering van de zorg. Een boeiend vakgebied dat in beweging is in een dynamische omgeving van grote omvang. We rennen van hot naar her om updates aan het EPD uit te rollen, gegevens te delen tussen zorginstellingen en de implementatie van zorg op afstand mogelijk te maken. We hebben geleerd dat deze digitale vernieuwingen naast een technologische aanpassing veel meer een menselijk en organisatorisch verandertraject zijn. Inclusief de nodige procesoptimalisaties. We betrekken zorgverleners, leveranciers en ICT-specialisten. Samen leveren we digitale vernieuwing. Elke dag weer.
En dan komt er zo’n moment dat ik behoefte heb aan afstand en overzicht. Waar zijn we allemaal mee bezig? Missen we onderwerpen? Focussen we te veel op bijvoorbeeld het EPD terwijl we onze aandacht wellicht beter aan telemonitoring kunnen besteden? Welke strategische koers moeten we varen in de overvloed van digitale mogelijkheden? Kortom ik heb dan behoefte aan een overzicht van de digitale ontwikkelgolven in de zorg en wat die voor mij en de diverse zorginstellingen betekenen. Pas dan weet ik weer wat de grote beweging is die we met z’n allen maken en kan ik mij vol energie storten op de digitalisering van de zorg. Even de hoogte in en daarna weer vol gas.
D&A Medical Group heeft dit jaar een hernieuwde visie op digitalisering van de zorg ontwikkeld. Natuurlijk borduren we voort op onze eerdere inzichten, maar we zien ook veranderingen. Onze drie ontwikkelgolven duren nog steeds voort. We hebben inmiddels wel grote stappen gezet.
Op de eerste plaats blijven EPD’s de kern vormen van slimme procesvoering. Vaak kunnen we met kleine aanpassingen werklast verminderen. Soms een grotere update met bredere impact. Niets nieuws maar in toenemende mate vraag ik mij af wat de volgende stap gaat worden rond onze bekende EPD’s. Geen grote updates meer en meer open?
De tweede golf van gegevensuitwisseling (samenwerken en delen) begint in Nederland resultaten te boeken. De overheid geeft sturing. Leveranciers en zorginstellingen nemen ook zelf het heft in handen met praktische oplossingen. Als de basis voor samenwerking en het delen van dossierinformatie niet op de agenda staat van een zorginstelling, dan is er werk aan de winkel. Alleen door gegevens te delen leiden we een patiënt efficiënt door het zorglandschap, zonder gedoe.
Tot slot is het toverwoord ‘digitale zorg’ veel besproken. Is digitale zorg het logisch gevolg op onze grote en meeslepende EPD’s? Wie weet maar Covid heeft natuurlijk wel gezorgd voor een enorme vlucht van implementaties van bijvoorbeeld videobellen met patiënten en monitoring van patiënten thuis. Deze wereld is booming, maar welke oplossingen kiest u?