Verhoog je leerresultaten met Gamification
Onze collega’s Mirte Bergman en Jolien van Rooijen laten hun licht schijnen op het onderwerp Gamification. Hoe pas je game-elementen effectief toe in digitale leeroplossingen?
17 augustus 2023 | Nieuws | Door: Bright Alley I Conclusion
Deel
Wat houdt gamification in?
Gamification: een term die je haast om de oren vliegt. Maar wat houdt het eigenlijk in en waar kun je het voor gebruiken? Gamification is het toevoegen van game-elementen aan een niet-spelcontext om gedragsverandering te stimuleren. In de dagelijkse praktijk heb je onbewust al regelmatig te maken met gamification. Denk aan verkeersborden die een smiley tonen als je je aan de maximumsnelheid houdt, of hardloop-apps die badges uitreiken bij het behalen van bepaalde prestaties.
Waarom we gamification inzetten.
Gamification beperkt zich niet tot alledaagse situaties, maar wordt ook steeds meer ingezet in digitale leeroplossingen. Het is geen wondermiddel, maar zeker een van de ontwerpprincipes die we bij Bright Alley, wanneer van toegevoegde waarde, inzetten in de ontwikkeling van digital learning. Gamification kan namelijk de betrokkenheid en motivatie van gebruikers vergroten, wat op zijn beurt kan leiden tot verbeterde leerresultaten.
Leeroplossingen met game-elementen
Hoe je een leeroplossing kan verrijken met game-elementen? Laat je inspireren door enkele leeroplossingen die wij realiseerden voor onze klanten!
- Voorbeeld van oplossing met voortgang inzichtelijk maken: KLM | Veilig & Vlot: Veiligheidscultuur in balans.
- Voorbeeld van oplossing met competitie: ABN AMRO SHARP! Voortdurend risico’s beheersen.
- Voorbeeld van oplossing met verhaallijn: Kustwacht Search and Rescue.
- Voorbeeld van oplossing met feedback en beloning: De inzet van Tiny Habits methode met onze oplossing Habitized, bijvoorbeeld voor APG.
Kies de game-elementen zorgvuldig.
Welke game-elementen je het beste kan toevoegen aan een leeroplossing, is afhankelijk van de doelgroep, de context van de organisatie en de doelstelling. Wij kijken altijd goed naar wat medewerkers motiveert en waar zij op ‘aan gaan’. Hiervoor zetten we onder andere de player types van Bartle in. Bij het opstellen van persona’s onderzoeken we welke player types het beste bij de doelgroep passen:
- Achievers worden gedreven door het behalen van doelen en het verdienen van prestaties.
- Explorers genieten van het ontdekken en verkennen van de spelwereld.
- Socializers vinden plezier in het sociaal interactie en samenwerken met andere spelers.
- Killers zijn competitief ingesteld en genieten van het verslaan van andere spelers.
Afhankelijk van de samenstelling van de doelgroep zetten we een mix aan game-elementen in die aansluiten bij de motivaties van de doelgroep. Zo zetten we alleen de gamification-elementen in waar de doelgroep goed op reageert.
Gamification is daarmee een mooi middel waarmee we medewerkers in beweging kunnen krijgen. Om zo daadwerkelijk op de werkvloer het verschil te maken.
Sparren over hoe gamification kan worden ingezet in jouw organisatie?
Neem contact met ons op!