The New Media Generation of Digital Natives

Tijdens haar stage bij Bright Alley werkte Juul aan haar afstudeerproject over mediagebruik bij Generatie Z. Wat is er zo ‘anders’ aan deze generatie?

19 juli 2019   |   Nieuws   |   Door: Bright Alley I Conclusion

Deel

Twee meisjes nemen een video op

Kort voorstellen

Juul van den Hoogen, 24 jaar, Masterstudente New Media & Digital Culture aan de Universiteit Utrecht. De afgelopen maanden heb ik bij Bright Alley gewerkt aan mijn afstudeerproject over mediagebruik bij Generatie Z.

Generatie Z, ook wel Digital Natives, Cyber Cheetahs, Instant Onlines of Millenials on Steroids. De eerste groep mensen met een volledig online en offline leven. “Daar moeten we wat mee”, hoor ik vaak. Wat is er zo ‘anders’ aan deze generatie, wat zijn hun manieren van communicatie? Hoe gaan ze om met de implicaties van technologiegebruik? Vragen die centraal staan in mijn onderzoek, ik neem jullie graag mee in de hoofdpunten. 

Foto van lachende Juul van de Hoogen

Generatie Z en hun status van Digital Native

In 2001 introduceerde Marc Prensky de termen Digital Native en Digital Immigrant. Als onderwijskundige veronderstelde hij dat de traditionele manier van leren drastisch moest veranderen, omdat de mensen geboren rond 2000 fundamenteel anders zouden opgroeien, namelijk in een digitale wereld. Door deze nieuwe context hebben zij op een andere manier leren leren. De manier waarop ze informatie zoeken, contacten onderhouden en aangaan en de manier waarop ze de wereld begrijpen is volledig anders dan bij voorgaande generaties. 

Nieuwe media technologie beïnvloedt de wereld van mensen. En bepaalt voor een groot deel de wereldperceptie van generatie Z. Een leuk voorbeeld uit mijn onderzoek laat zien dat de notie van wat vriendschap is wordt bepaald door Snapchat Streaks. Een streak is een punt dat je krijgt als je dagelijks contact hebt met iemand. Een deelnemer aan het onderzoek vertelde maar liefst 70 actieve streaks te hebben. Het bijhouden hiervan is dan ook een routine, iedere ochtend stuurt hij een bericht naar alle 70 mensen om ze goedemorgen te wensen.

“Dat moet ik doen, anders zijn mijn punten weg.” Met zijn beste vrienden heeft hij actieve streaks van meer dan 500 punten, bij elke 100 extra zet hij een screenshot op zijn Instagram van wat hij heeft bereikt. Toen hij een keer op vakantie was, zonder internetverbinding, vervielen alle streaks omdat hij geen update kon sturen. “Toen heb ik wel gehuild hoor, maar gelukkig is er een helpdesk en kon het worden hersteld.” Een wat extreem voorbeeld, maar het laat wel zien hoe Snapchat vriendschap kwantificeert, en hoe gebruikers de waarde van hun vriendschap daarop baseren. 


Deze groep mensen weet ook heel goed hoe ze technologie kunnen inzetten om hun eigen user experience te optimaliseren. Dit bewustzijn, en het gevoel dat je mediatechnologie naar je eigen hand kan zetten wordt ook wel user agency genoemd. Ook dit kan ik het beste illustreren met een voorbeeld. Zo geven respondenten aan Facebook bijna niet meer te gebruiken, in ieder geval niet als een sociaal media platform. De mensen van generatie Z die het nog gebruiken zien het vooral als een nieuwsmedium, waar je je eigen nieuwsoverzicht kunt samenstellen door het algoritme doelbewust te manipuleren. Dit klinkt heel lastig, maar respondenten geven aan heel doelbewust content te liken of juist niet te liken om het algoritme zo te laten weten wat ze in de toekomst meer willen zien. 

Meer weten over generatie Z?

Nu heb ik slechts twee voorbeelden genoemd, maar mijn onderzoek staat vol met voorbeelden over media en technologiegebruik door generatie Z. Hoe zij omgaan met het gevoel van FOMO en de ‘digital leash’. Meer weten over het onderzoek van Juul? Neem dan contact met ons op!

Afgelopen weken liep Juul stage bij ons. Ze gebruikte voor haar onderzoek een app die wij hadden ontwikkeld voor één van onze klanten. De app werd een testcase: hoe komt informatie over en hoe gaat deze doelgroep hiermee om? De uitkomsten van haar onderzoek naar Generatie Z kunnen we goed toepassen bij onze klanten. En ook de universiteit was het daarmee eens: Juul kreeg voor haar onderzoek een 8,5 (!). We wensen Juul veel succes met de afronding van haar studie en natuurlijk met haar toekomstige loopbaan.

Onderzoek kan belangrijke en bruikbare informatie opleveren!

We komen graag met jou in contact.

Eefje Albers

Eefje Albers

Directeur
eefje.albers@brightalley.nl