Hoort de vrijdagmiddagborrel nog bij het nieuwe normaal?

Cultuur is een lastigste horde om mensen mee te krijgen in het nieuwe normaal. Daarvoor moeten we elkaar inspireren, uitdagen en natuurlijk belonen.

13 mei 2020   |   Nieuws   |   Door: Bright Alley I Conclusion

Deel

/Users/ralph/www/connexis-importer/data/brightalley.nl/files/anderhalf3_940236418.jpg

Voorlopig zal een borrel in een volle bar op vrijdagmiddag er niet inzitten, maar weet jij of je in het Nieuwe Normaal een uitnodiging van een klant op hun kantoor moet weigeren? Of wat te doen als de door je manager geboekte vergaderzaal te klein is om 1,5 meter afstand te kunnen houden?

Ons creatief en conceptueel (soms zelfs filosofisch!) denker Geert beschouwde de situatie eens goed vanaf thuis en laat zijn licht schijnen op het grijze gebied van het Nieuwe Normaal.

Google geeft 28.000.000 resultaten als je zoekt op ‘Nieuwe Normaal’. Iedereen denkt dus volop na over wat dit begrip inhoudt en wat dit gaat betekenen voor hun eigen business en onze nieuwe manier van samenleven én samenwerken. Tussen die resultaten zitten heel veel slimme analyses en oplossingen. Maar welke daarvan kun je toepassen op je eigen situatie? Hoe implementeer je die nu? En hoe krijg je jouw mensen hierin mee?

social distancing
Een nieuw normaal

Het ‘Nieuwe Normaal’ impliceert in ieder geval dat het gaat over een situatie die nog wel even gaat duren. En dat is minder goed nieuws voor de mensen die nog hunkeren naar de oude situatie. Bewust of misschien onbewust. Het doel is echter helder. We willen allemaal corona verslaan. Maar het doel begint voor sommigen wel steeds abstracter te worden. Waar doe ik het precies voor? En daarmee lijkt de urgentie ook steeds minder te worden. Of zelfs helemaal te verdwijnen.

De uitdaging

Hoe krijg je jouw mensen hierin mee? Een set met regels en protocollen, hoe uitgebreid ook, zal niet voldoende zijn. Het zal een mix moeten zijn van organisatie, ruimtelijke inrichting, technologie en cultuur. Cultuur is daarbij misschien nog wel de lastigste horde. Nieuw gedrag aanleren is lastig, maar oud gedrag afleren is nog veel lastiger. Hoe veranderen we ons eigen gedrag? Hoe zien onze nieuwe gewoontes eruit? Hoe zorgen we ervoor dat die ook nog vriendelijk zijn voor onze collega’s en klanten? En, niet onbelangrijk, hoe houden we het vol?

Maak slimme combinaties!

Hoe pak je dit aan? Het gaat daarbij eerst om bewustzijn, daarna het aanleren van nieuwe gewoontes en vervolgens het inslijpen van dit nieuwe gedrag. Om dat te kunnen realiseren zullen we elkaar moeten inspireren, uitdagen en natuurlijk belonen. Bij Bright Alley iets waar we ook in andere omstandigheden genoeg ervaring mee hebben. Hierbij combineren we slim de bestaande en waar nodig nieuwe oplossingen zoals een dilemma-spel waarin we medewerkers dilemma’s in het grijze gebied voorleggen en vragen hierop te reageren, performance support waarin medewerkers snel een antwoord op hun vragen vinden, inzet van gamification om de richtlijnen op een leuke manier te blijven volhouden en bijpassende marketing en communicatie.

 Is dit allemaal herkenbaar voor jou en je organisatie? En zit jij ook met de uitdaging hoe je straks het nieuwe normaal op de werkvloer implementeert? Wij denken graag met je mee.

Nieuwe normaal op de werkvloer. Een uitdaging?

We denken graag met je mee. Neem even contact op.

Close up Eefje Albers

Eefje Albers

Directeur Bright Alley
eefje.albers@brightalley.nl