Het FD vroeg ons naar de toekomst van leren

In de special van Het Financieele Dagblad getiteld: Analyse - Toekomst van de Maatschappij is Jasper Leunk geïnterviewd over onze visie op HR en leren in de toekomst.

27 oktober 2021   |   Publicatie   |   Door: Bright Alley

Deel

BA in het FD

Hoe ziet de toekomst van onze maatschappij er uit?

Het Financieeele Dagblad komt zo nu en dan met een special. In de 98e editie van deze ANALYSE gaat het over de toekomst van de maatschappij op vlakken als de Digitale Transformatie, het onderwijs, Smart Cities en HR.

Conclusion zelf leverde een bijdrage aan het katern over de digitale transformatie en Bright Alley is gevraagd om mee te denken over de toekomst van leren in de maatschappij en organisaties. Onder de titel No Learning Today deed onze Head of Strategy, Jasper Leunk, uit de doeken hoe we hier tegenaan kijken. Het interview kun je hier onder lezen.

Op de koffietafel

No learning today
Cover Analyse 98
PowerApp en OnFire in het FD
Conclusion TWO model

‘No learning today’

FINANCIEELE DAGBLAD / ANALYSE #98 / OKTOBER 25, 2021

Organisaties die hun medewerkers scherp houden presteren het best. Op diverse en online manieren worden er trainingen al dan niet verplicht aangeboden en vliegen de termen als ‘leren is leuk’ medewerkers om de oren. Maar er wordt al ontzettend veel verwacht van medewerkers in de huidige maatschappij.

Werknemers willen altijd aan staan, goed voorbereid zijn en het juiste werk op tijd afleveren. Als er dan ook nog eens verwacht wordt dat zij twee keer per jaar een driedaagse cursus moeten volgen of ellenlange e-learningsmodules dan is dit vaak een moetje en in de praktijk helemaal niet leuk, effectief of het werkt zelfs averechts. 

“Medewerkers staan dan ook vaak niet te springen om de zoveelste verplichte cursus te volgen”, vertelt Jasper Leunk, Head of Strategy bij Bright Alley. “Wanneer medewerkers al tien uur werken in een achturige werkdag dan is bijvoorbeeld een extra dag/cursus in vele gevallen niet per se iets waar zij op zitten te wachten. Het gaat er uiteindelijk om dat medewerkers het werk goed doen, zich blijven ontwikkelen en de performance verbeteren. De vraag is dan hoe je medewerkers wel mee krijgt. De enige manier om medewerkers tot bloei te laten komen is als zij dat zelf ook heel graag willen.”

Op een andere manier trainingen aanbieden is dus veel effectiever. HR en de Learning  & Development (L&D)-afdelingen zouden nog  meer de gedragskant moeten inzien wat betreft de leerontwikkelingen van medewerkers, gaat Leunk verder. “In sommige gevallen hebben medewerkers dus geen idee waar ze de tijd vandaan moeten halen voor ontwikkeling. Hoewel medewerkers graag willen leren en hoe ze beter in hun werk kunnen worden zal dat wel moeten passen bij hun drukke werkzaamheden. Een grote luchtvaartmaatschappij in Nederland streeft ernaar de veiligste vliegtuigmaatschappij te blijven en besteedt veel zorg aan haar medewerkers hier handvatten voor te geven om de veiligheidscultuur up-to-date te houden. Klakkeloos nog een training over de veiligheidsmaatregelen zou niet heel veel toevoegen. Daarom is het belangrijk dat elke volgende (nieuwe) training over veiligheidsmaatregelen iets toevoegt. De vliegtuigmaatschappij koos ervoor niet een lange e-learning te maken, maar met een app aan de slag te gaan die voorbeeldsituaties uit de praktijk toetst via korte interventies.”

Welke rol is hierin weggelegd voor HR? “HR-afdelingen die het beste de organisatiedoelen en context snappen zullen blijven innoveren”, aldus Leunk. Om dit te bereiken moet het gedrag van de mensen binnen bedrijven ook veranderen. En daar ligt nog een grote rol in weggelegd voor HR, maar ook voor L&D. Welke houding neemt HR bijvoorbeeld aan om het gedrag van mensen te veranderen, wanneer kunnen zij daarmee starten, en hoe pak je dat aan gedurende de hele employee journey? Wanneer HR, samen met L&D, in kaart brengt welke bijdrage een veranderd gedrag van de medewerkers teweeg kan brengen voor de business én voor de medewerkers dan zal het ‘leren’ snel worden aangenomen. Zeker wanneer dit, het hele jaar rond, middels apps en de inzet van microlearning en gamification gebeurd. Eigenlijk zouden we het niet meer over leren moeten hebben, maar over hoe we het werk beter kunnen doen en welke ontwikkelingen daarvoor nodig zijn. Vanuit dat perspectief kunnen de juiste interventies worden genomen die veel meer verwoven zijn met het werk. En nog even over de titel No Learning Today. Als we de taal van (digitale) leeroplossingen laten aansluiten bij de werkpraktijk en oog hebben voor de zakelijke context en motivaties van werknemers creëer je veel meer effect en worden mens en organisatie beter.” 

Colofon

Gepubliceerd 25 oktober 2021
journalist: Féline van der Linde, European Media Partners
geinterviewde: Jasper Leunk, Head of Strategy Bright Alley | Conclusion

Hybride werken en learning apps

Elders in de special over de Toekomst van de Maatschappij gaat het over hybride werken. Hier vertelt Tesse Theidersen, Business Developer Learning Products bij Bright Alley over de inzet van moderne middelen zoals onze OnFire Onboarding-app en de PowerApp voor microlearning.

Hybride werken

Sparren over de rol van gedrag bij de toekomst van organisaties?

We denken graag met je mee!

Close up Eefje Albers

Eefje Albers

Directeur Bright Alley
eefje.albers@brightalley.nl