Een idee met impact: Zo ontwikkelen we een sterk concept

Bij Bright Alley helpen we organisaties beter te presteren door medewerkers in beweging te brengen. Maar hoe krijgen we dat voor elkaar? Onder andere met krachtige concepten voor onze digitale leeroplossingen. In deze blog neemt onze collega Celine je mee in hoe wij tot deze concepten komen. Dit doet ze aan de hand van een metafoor die perfect past bij onze missie. We gaan letterlijk in beweging komen: ready, set, go!

19 augustus 2025   |   Blog   |   Door: Bright Alley I Conclusion

Deel

Twee geïllustreerde personen houden grote potloden vast, omringd door woorden als 'Doelgroepgericht', 'Persoonlijk', 'Adaptief' en een centraal omcirkelde term 'Leeroplossing'. Groene sterren zijn verspreid over de afbeelding.

Waar gaan we heen?

Een vraagstuk begint niet bij een mooi platform, serious game of zelfs een leerdoel. Mensen willen namelijk geen leeroplossing; ze willen een verbetering in de status quo! Dus voor we onze hardloopschoenen aandoen, vragen we: waar willen we heen? Wat willen we bereiken? Door het gewenste eindresultaat centraal te stellen, zorgen we dat de oplossing daadwerkelijk bijdraagt aan de doelen van jouw organisatie. In plaats van “We willen een onboardingprogramma” zeggen we daarom: “We willen dat medewerkers zich verbonden voelen met elkaar en met ons merk en zo langer bij onze organisatie blijven.” Of in plaats van "We willen een serious game over informatiebeveiliging,” zeggen we: "We willen dat medewerkers meer informatiebeveiligingsrisico's melden". Zo buigen we weg van de oplossing en starten we vanuit wat er moet veranderen.

Hoe komen we vooruit?

Een goede oplossing sluit aan bij de doelgroep. De kenmerken, voorkeuren, werkomgeving, voorkennis, vaardigheden en motivatie van de medewerkers zijn allemaal van belang. Maar wat geeft de doelgroep energie? De één racet het liefst met zijn collega's naar de finishlijn, de ander kan juist gepord worden voor het halen van een nieuw persoonlijk record. Bij Bright Alley kijken we dus wat de medewerkers drijft, waar hun voorkeuren liggen, en welke tijd en materialen ze tot hun beschikking hebben. Zo bieden we bijvoorbeeld een competitie-element aan bij de collega’s die ‘aan gaan’ op winnen. En brengen we sociale elementen aan in onze oplossingen waar collega’s energie halen uit interactie met elkaar.

Een whiteboard vol gekleurde post-its met termen als 'skills', 'content', 'code' en 'impact'. Daarvoor een persoon die een clipboard vasthoudt en wijst naar een post-it op het whiteboard.

Is de weg goed te volgen?

Een goed concept is meteen helder. Bright Alley heeft de expertise in huis om een concept te maken waar iedereen mee vooruit komt. Wat is de beste route van A naar B? Brengt elke stap en afslag ons duidelijk dichter bij het doel? Met een helder concept zorgen we voor een intuïtieve (mentale) navigatie. We maken een oplossing bijvoorbeeld persoonlijk en adaptief zodat de medewerker zelf niet na hoeft te denken over wat de volgende stap op zijn pad is, maar het algoritme dit automatisch op maat bepaalt. Of we bootsen de werkelijkheid na in een virtuele omgeving. Zo kan een medewerker in een veilige omgeving trainen voor hij aan de wedstrijd begint.

Samen bouwen aan betekenisvol leren

Een leeroplossing is pas succesvol als het echt iets verandert. Daarvoor moet deze doelgericht, relevant en concreet zijn en de interesse en nieuwsgierigheid van de doelgroep wekken. Je moet er wat bij voelen. En wat dat moet zijn, is voor ieder vraagstuk anders. Daarom werken wij niet vóór, maar mét onze klanten. We luisteren, dagen uit en bouwen samen aan leerconcepten die werken. Want leren is geen doel op zich, het is een middel om vooruit te komen.