Verbinding op afstand

Na bijna een jaar thuiswerken, wordt het gemis van dagelijks contact steeds meer voelbaar. Net zoals het gemis van allerlei sociale gebeurtenissen die altijd zo vanzelfsprekend waren; de wekelijkse borrel, het bedrijfsuitje, de zomerbarbecue, de kerstbijeenkomst…

Ons moederbedrijf Conclusion wilde voor de kerst een stap extra doen, om de medewerkers toch het gevoel te geven samen ergens naar toe te leven. Zij vroegen ons onze creatieve kracht in te zetten om ‘iets’ te maken.

 Onze art director Geert schreef een enthousiaste  column over hoe zo ‘iets’ tot stand komt.

24 februari 2021   |   Nieuws   |   Door: Bright Alley I Conclusion

Deel

collage van de verschillende puzzels die zijn gemaakt voor de game
Behind the scenes…
[Openingsscene . interieur . avond]

Ja Nick, daar zit je dan. Waarschijnlijk als allerlaatste nog aan het werk. Het is een week voor kerst en half 10 in de avond. Nick heeft hart voor zijn werk, maar nu wil hij toch echt wel naar huis. Naar zijn nieuwe vriend om het huis gezellig te maken voor de kerstdagen. Maar als hij bij de uitgang is ziet hij twee mannen die proberen in te breken via de ingang van de parkeergarage. “Shit..!”

De vriend van Nick zal nog even geduld moeten hebben…

twee inbrekers schrikken van het alarm
[cut to flashback scene . interieur . dag]

Rewind… Het is 4 weken eerder en Nick bestaat nog helemaal niet. Ik zit in een teams-vergadering met 2 collega’s en de klant. Ons doel: het bedenken van een programma voor ‘iets’, waarschijnlijk een game, waarschijnlijk over meerdere dagen en waarschijnlijk met puzzels of opdrachten, als teaser voor de komende kerstmarkt...

 In een creatieve sessie als deze kijk je vanuit alle kanten naar het doel. Oók voor een luchtiger onderwerp als deze. Wat zijn de doelen voor het bedrijf? Verbinding, betrokkenheid, aandacht? Wat is de motivatie voor een medewerker om hier zijn tijd aan te besteden? Aan een programma dat voor sommigen de stempel heeft van een ‘moetje’. En hoeveel tijd is dat dan? Wanneer is het programma voor de klant een succes? “Welke waardes vertegenwoordigt Kerst eigenlijk in onze wereld van diversiteit?”

 In de laatste ronde van een enerverende sessie zijn er nog 3 concepten over met ‘Home Alone’ als uiteindelijke winnaar. Alles valt met dit concept op zijn plek. A) het is een herkenbaar verhaal, bijna als een sprookje met een duidelijke protagonist en herkenbare antagonisten. B) het is een rechttoe rechtaan verhaal dat juist daarom veel ruimte geeft aan eigen invulling en nuancering. En c) het heeft de natuurlijke structuur van een vervolgverhaal.

De klant heeft nog wat  twijfels “En hoe krijgen we dan dat kerstgevoel daarin?” maar laat zich overtuigen door het enthousiasme van haar eigen collega’s.

 [cut to productionroom scene. interieur . dag]

En daarmee begon onze eigen puzzel.

  • Wat wordt ons ‘Home Alone verhaal’ en hoe laten we dat soepel overgaan in een dagelijks opdracht?
  • Wat is de juiste toon en niveau zodat je een brede doelgroep aanspreekt, zonder te vervallen in een ‘One size fits nobody’?
  • Hoe zorgen we voor reuring en bekendheid?
  • Hoe dagen we mensen uit om in ieder geval de eerste stap te zetten?
  • En hoe houden we vervolgens hun aandacht vast over de gehele periode?

En alles binnen een korte productietijd, èn met een non-negotiable deadline zoals onze projectmanager in iedere meeting weer benadrukte…

 

Nick houdt achter een muur van beeldschermen de veiligheid in de gaten
[cut to Project evaluation scene . interieur . dag]

Fast forward. Het is eind januari 2021 en ‘Help Nick!’ was een groot succes.

“Het ziet er niet alleen spannend uit. Het is het ook! En leuk!”

En met een blije klant want de vooraf gestelde KPI werd ruimschoots gehaald. Bijna 400 mensen hebben uiteindelijk meegedaan en van degene die zijn gestart heeft ook het grootste deel de game afgerond. En met een gemiddelde waardering van 4.64 op een maximale score van 5.

 De buzz op de werkvloer (is er eigenlijk nog wel een werkvloer in coronatijd?) ontstond al door de trailer vol kerstsfeer, maar ook met een beetje suspense. Alle deelnemers kregen in de week van de game dagelijks een korte mail waarin Nick in allerlei verschillende situaties om hulp vraagt om de inbrekers buiten te houden. De mail leidde vervolgens naar een webpagina met de puzzel van de dag.

De inbrekers zijn buiten gehouden en Nick heeft uiteindelijk zijn vriend pas een week later weer kunnen knuffelen. Hij heeft iedere dag zijn eigen werkplek ook steeds een beetje meer gezellig kunnen maken. Zo is het met ‘het kerstgevoel’ van onze klant ook nog goed gekomen.

 [cut to Christmas 2021]

Met onze klant afgesproken dat we volgend jaar zeker met een sequel komen.

We’ll be back! Maar dat is een andere film…

Meer weten over wat wel mogelijk is?

Neem even contact op.

Close up Eefje Albers

Eefje Albers

Directeur Bright Alley
eefje.albers@brightalley.nl