SHV Energy | Digital & transformation academy - De kracht van storytelling en samenwerking

SHV Energy is een wereldwijd opererende familie van energiebedrijven die zich richt op het leveren van schonere energieoplossingen zoals LPG, kleinschalige LNG, duurzame brandstoffen en oplossingen voor hernieuwbare energie. De organisatie is actief in 21 landen en bedient zowel huishoudens als industriële klanten. SHV Energy richt zich op de internationale energiemarkt, met een sterke focus op klanten, innovatie en een duurzamere toekomst. In deze snel veranderende markt, vindt SHV Energy het niet alleen belangrijk om mee te bewegen, maar ook om een actieve bijdrage te leveren aan deze veranderingen.

Om hun medewerkers te ondersteunen bij deze constante verandering heeft SHV Energy ons gevraagd een academy te ontwikkelen die zowel kennis overdraagt, als aanzet tot gedragsverandering op gebied van digitalisering en transformatie.

Klant

SHV Energy

SHV Energy

Markt

Energie en Utilities

Thema

Vakkennis oplossingen: Voor medewerkers

Publicatiedatum

7 augustus 2025

Twee werknemers in rode uniformen en helmen bij een gasvulstation. Ze werken met rode gasflessen die zijn aangesloten op vulmachines met meters en slangen. De omgeving is een industriële faciliteit met metalen constructies, leidingen en apparatuur.

Zonder wrijving geen glans

SHV Energy gebruikt een diamant als symbool voor haar strategie rond digitalisering en transformatie. De facetten van de diamant staan voor de belangrijkste thema’s in deze strategie. In de academy die we voor SHV ontwikkelden staat deze diamant dan ook centraal. Zowel in de inhoud als in de verhaallijn. In de academy zoeken medewerkers samen naar deze diamant. En dat is een uitdagende zoektocht. Deze zoektocht weerspiegelt de uitdagingen van organisatieverandering: zonder samenwerking, inzicht en doorzettingsvermogen geen succes. 

Realiteit en fictie met elkaar verweven

De academy is ontwikkeld voor medewerkers binnen SHV Energy die betrokken zijn bij digitale transformatie en cultuurverandering, van teamleiders en projectmanagers tot operationele en ondersteunende functies.

Voor hen ontwikkelden we een digitaal leerprogramma die theorie en praktijk op een unieke manier combineert. Het programma bestaat uit twee parallelle verhaallijnen, die elk een ander aspect van leren en gedragsverandering aanspreken.

Twee computerschermen naast elkaar. Het linkerscherm toont een website en een afbeelding van mensen in oranje veiligheidskleding op een industriële locatie.. Het rechterscherm toont een interactieve kaart met iconen en locaties.

1. De realistische businesscase

In deze case worden deelnemers geconfronteerd met een herkenbare uitdaging binnen SHV Energy: elke winter stijgt de vraag naar gas. Gasflessen en gastanks worden wereldwijd gebruikt voor verwarming, koken en industriële toepassingen, vooral in gebieden zonder toegang tot aardgasnetwerken. Deelnemers krijgen de opdracht om mee te denken over hoe de organisatie deze piekvraag beter kan voorspellen en managen. Dit dwingt hen om na te denken over thema’s als supply-chainoptimalisatie, data-analyse, innovatie en verandermanagement, allemaal in de context van hun eigen werkpraktijk.

2. Een verhalend avontuur

Om medewerkers mee te nemen in de stof, speelt zich, parallel aan de realistische case, een symbolisch verhaal af: In een dorp gaat een legende rond over een diamant in de bergen die tot op heden nooit gevonden is. Aan het eind van de academy zal dit keer de diamant gevonden worden! Het feit dat eerdere pogingen om de diamant te vinden zijn mislukt, benadrukt dat succes niet vanzelf komt: het vraagt om nieuwe manieren van denken en doen. Door op deze manier gebruik te maken van storytelling en gamification betrekken we de medewerkers en maken we complexe thema’s toegankelijk.

Een laptop op een lichte achtergrond. Op het scherm staat een website met teksten en afbeeldingen. Er zijn instructies en een voorbeeldtekst zichtbaar.

Waarom deze insteek werkt?

De kracht van het programma zit in de combinatie van realisme en verbeelding. De realistische case zorgt voor herkenning en praktische toepassing, terwijl het verhalend avontuur deelnemers uitnodigt om op een andere manier naar verandering te kijken. Door deze werelden te combineren, ontstaat een leerervaring die niet alleen kennis overdraagt, maar ook aanzet tot reflectie, gedragsverandering en eigenaarschap. Abstracte concepten als continuous improvement, digital & analytics, innovation en change management brengen we zo op een toegankelijke en inspirerende manier over. 

Activatiecampagne met sneeuwbaleffect

Om medewerkers extra te motiveren om aan de academy deel te nemen, kozen we voor een unieke aanpak waarbij we gebruik maakten van ambassadeurs. Het topmanagement doorliep een eigen leadershipprogramma over digitalisering en transformatie. Via dit programma nomineerden zij deelnemers voor de online academy. Daaropvolgend mag deze groep ook weer deelnemers nomineren. Zo brengt het programma status en erkenning en zorgen we voor een sneeuwbaleffect van gebruikers.

Creatieve oplossing met impact

Bij de kick-off was de opkomst indrukwekkend met 97% aanwezigheid. Bovendien heeft vrijwel iedereen het programma succesvol afgerond.

Liset Molenaar (Global CX Lead SHV Energy):
We zijn blij met hoe de e-learning is geworden. De look & feel is sterk, en het team van Bright Alley was altijd beschikbaar en dacht oplossingsgericht mee.”

Trots dat we met dit programma bijdragen aan de verdere digitalisering en transformatie van SHV Energy!