RADIO | Hoe verandert het werk van jouw medewerkers door digitalisering?

Door digitalisering verandert de wereld om ons heen. De overheid kan hierin niet achterblijven. Wat betekent dit voor het werk van een ambtenaar?

De Rijksacademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid (RADIO) heeft als doel om de kennis van ambtenaren te vergroten op het gebied van digitalisering, informatievoorziening, ICT en innovatie. Een enorme uitdaging in een organisatie zo groot als de rijksoverheid! RADIO vroeg ons om hen hierbij te helpen.

Klant

RijksAcademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid

Logo Rijksacademie voor digitalisering en informatisering Overheid

Markt

Overheid, Openbare Veiligheid & Non-profit

Thema

Adoptie en implementatie

Publicatiedatum

14 april 2021

Voorbeelden van leerinterventies op verschillende devices
Digitalisering heeft invloed op iedereen

Welke invloed heeft de ICT op het beleid dat we maken? Hoe gebruiken we data in ons werk? Hoe geven we medewerkers handvatten die bijdragen aan cybersecurity in je werk?

Bovenstaande lijst met vragen is gemakkelijk aan te vullen. En die verdienen volgens RADIO allemaal een antwoord. Een van de uitgangspunten van dit project is dat we iedere ambtenaar iets willen bieden wat voor hem relevant en toepasbaar is in het werk. Als vertrekpunt hebben we het bestaande aanbod van RADIO gebruikt. Podcasts met experts op verschillende gebieden, bestaande e-learning modules en documenten. We hebben in kaart gebracht welke stof aan bod komt en wat er nog ontbreekt. Binnen deze wensenlijst hebben we een prioritering aangebracht. We zijn voor verschillende thema’s begonnen de basis te vatten in leeroplossingen, zodat we hier in de toekomst op kunnen voortbouwen. Vervolgens zijn we begonnen met het ontwikkelen van nieuwe content. Wat voor content? Dat lees je verderop.   

Medewerker zit achter laptop verdiept in de e-learning
De doelgroep binnen de overheid; zo breed als de Nederlandse samenleving

Digitalisering is een breed onderwerp en de doelgroep is heel divers. Het is daarom ook een uitdaging om ervoor te zorgen dat de leermiddelen aansluiten bij de ambtenaren vanuit verschillende functies, organisaties en achtergronden. Om hier zo goed mogelijk op aan te sluiten hebben we bij de ontwikkeling van de leermiddelen samengewerkt met verschillende inhoudsexperts die hierover konden meedenken.

Daarnaast wilden we ook aansluiten bij de verschillende leerstijlen. Niet iedereen leert op dezelfde manier. Zo bijt de een zich het liefst vast in een e-learning waarin de stof duidelijk aan bod komt en heeft de ander meer baat bij een to the point infographic met daarin de belangrijkste punten. Daarom hebben we gekozen voor verschillende vormen waaronder e-learning, webinars, samenvattingen, infographics. En we zijn nog niet uit-ontwikkeld! We blijven nieuwe content ontwikkelen en gaan ook in de toekomst verder variëren in leervormen. Zo staat er een game op de planning en gaan we starten met een pilot van onze PowerApp; een app die met behulp van microleren en gamificatie zorgt dat medewerkers kennis opdoen die ook echt beklijft. Lees meer over de PowerApp op PowerApp.nl

Druk verkeerskruispunt als verbeelding van de snel bewegende digitale wereld
Al het leeraanbod op één plek

Hoe groter het aanbod van leermiddelen, des te belangrijker wordt de manier waarop je de leermiddelen aanbiedt. Een nieuwe, overzichtelijke leeromgeving helpt hierbij. Door middel van prikkelende vragen en bondige beschrijvingen van een thema of onderwerp vindt de Rijksambtenaar gemakkelijk de inhoud waar hij behoefte aan heeft.

"We zijn blij met de samenwerking met Bright Alley. Het stelt ons in staat om snel in te spelen op nieuwe vragen en behoeftes van onze doelgroep en nieuwe prioriteiten vanuit de samenleving en de politiek."  aldus Ronald van den Hoogen - Manager voor RADIO bij min. BZK

Rapportages

Sinds de livegang houdt de leeromgeving bij hoeveel gebruikers gebruik maken van het leeraanbod. Steeds meer Rijksambtenaren weten het nieuwe aanbod te vinden en in diverse uitingen wordt aandacht besteed aan de mogelijkheden die worden geboden. Het thema Datagedreven werken blijkt momenteel het populairst. Dit soort gegevens zijn voor RADIO waardevol, omdat ze aangeven waar de leerbehoefte van de gebruikers ligt. Daarnaast hebben we samen met RADIO een aantal onderzoeksvragen opgesteld, waaronder: “Welke manier van communiceren heeft het meeste effect op gebruikersactiviteit?”. Door dit inzichtelijk te maken kan RADIO hierop in spelen in haar communicatie.

 Hoe nu verder?

Op 18 november 2020 is de nieuwe leeromgeving van RADIO live gegaan met het huidige aanbod binnen de thema’s Digitalisering, Datagedreven werken en Cybersecurity. Sinds de livegang zijn we bezig met de volgende ontwikkelronde, waarin we nieuwe leeroplossingen toevoegen aan de leeromgeving. Op het moment werken we aan de eerste leeroplossing over Innovatiemanagement en doen we een pilot met de PowerApp over het onderwerp Informatiebeveiliging.

De wereld verandert snel en dat geldt zeker ook voor de overheid! Daarom vraagt RADIO de deelnemers actief welke thema’s en onderwerpen zij meer aanbod willen. Wij kijken er naar uit om de leeromgeving te blijven aanvullen en verbeteren samen met RADIO!  

Dame kijkt op een mobiel met voorbeeld van de e-learning
Schermvoorbeeld uit de e-learning omgang met persoonsgegevens
Man achter laptop verdiept in de e-learning
Schermvoorbeeld uit de e-learning digitalisering

Leerinterventies die echt aansluiten bij jullie bedrijf.

We vertellen er graag meer over. Neem even contact op.

Eefje Albers

Eefje Albers

Directeur