KLM | Cabin Attendants -onboarding

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe Cabin Attendants (CA's) zo snel mogelijk aan de slag kunnen? Mét de juiste kennis en vaardigheden zodat de vlucht soepel verloopt, de veiligheid geborgd is én de gasten de juiste persoonlijke benadering krijgen? 

Klant

KLM

Logo KLM

Markt

Reizigersvervoer

Thema

Onboarding

Publicatiedatum

8 mei 2020

KLM medewerker bekijkt e-learning op een tablet

Het vluchtverloop als rode draad

Voor het realiseren van de basisleergang is gekozen voor Moodle als leeromgeving. Deze omgeving is onder handen genomen door onze User Experience Designers. Het resultaat is een moderne en frisse leeromgeving waarin de eindgebruiker gemakkelijk zijn weg weet te vinden. Om de eindgebruiker extra ondersteuning te bieden is er een digitale coach toegevoegd die je welkom heet en uitlegt hoe de omgeving werkt. Vervolgens is de leergang opgebouwd met het vluchtverloop als rode draad. Zo is het gelukt om de vele losse interventies tot één geheel te maken.

De trainers vanuit KLM spelen een belangrijke rol in het leertraject van de CA’s. Daarom is er in de leeromgeving veel aandacht voor interactie met trainers en krijgen trainers een eigen groep toegewezen. Door train-de-trainersessies te houden heeft KLM ervoor gezorgd dat de trainers in de Moodle-omgeving de communicatie met cursisten kunnen voeren.

My travel journal - reflectie op het leerproces

Omdat het programma voor de deelnemers zeer intensief is, is reflectie een belangrijk middel om stil te staan bij de eigen ontwikkeling en de uitdagingen die de deelnemer tegenkomt. Het reisverslag biedt de mogelijkheid om gestructureerd te reflecteren en helpt bij de conversatie tussen trainer en deelnemer. Bright Alley ontwikkelde hiervoor een maatwerk Moodle-plugin.

Agile ontwikkelen

Een bijzonder gegeven van de ontwikkeling is dat deze volledig in een agile-methode met bijhorende sprints is ontwikkeld. Samen met inhoudsexperts hebben onze consultants op locatie bij KLM gewerkt om zo samen de leergang te realiseren. Door deze aanpak konden we snel keuzes maken, bleven reviews tot een minimum beperkt en werden er creatieve oplossingen bedacht voor uitdagingen die opeens ontstonden. Bij het ontwikkelen van de losse interventies is er steeds gekeken naar welke werkvorm in Moodle het beste aansluit bij het leerdoel. Vervolgens hoe deze in co-creatie kon worden gerealiseerd. Zo heeft Bright Alley de Storyline-templates ontwikkeld waarin de ontwikkelaars van KLM zelf modules hebben gemaakt. En hebben onze vormgevers gezorgd voor consistentie en maakte KLM video-opnames zelf.

Meer weten over deze case?

Of hoe onboarding bij jouw organisatie mogelijk is?

Close up Eefje Albers

Eefje Albers

Directeur Bright Alley
eefje.albers@brightalley.nl