Het belang van medewerkertevredenheid in tijden van corona

-

4 augustus 2020   |   Nieuws   |   Door: Conclusion AFAS Solutions

Deel

shutterstock 17096616672 111933078306

De medewerkertevredenheid zegt enorm veel over een bedrijf. Daarom wordt er bij Conclusion AFAS  Solutions ieder kwartaal een meting gedaan. De eerste resultaten sinds de start van de corona-crisis zijn bekend. Het afgelopen kwartaal was er één zoals nooit eerder. Hoe is Conclusion AFAS Solutions met de coronacrisis omgegaan? En vooral, wat vinden de medewerkers  hiervan? We spraken met directeur Sebastiaan Leeuwenkamp over de resultaten van dit medewerkersonderzoek en over medewerkertevredenheid in tijden van corona.

 

Medewerkersonderzoek

Eens per kwartaal wordt binnen Conclusion AFAS Solutions de medewerkertevredenheid gemeten. HR presenteert dan de resultaten en die worden tijdens de kantoordag besproken. Daarnaast is er eens per twee jaar een groot onderzoek. Sebastiaan: “Maar we weten wel hoe we ervoor staan door de meting eens per kwartaal. Deze metingen hebben meestal een thema. Nu is dat natuurlijk COVID. Het slechtste punt op een schaal van 1 tot 10 dat we deze keer gekregen hebben, is een 7.1. Dus ben ik trots! Samen met het team werken we hard om elke dag te verbeteren. Het medewerkersonderzoek is hier naast de klanttevredenheid (afgelopen maanden een 9.3) een mooie graadmeter voor.”

 

Op het gebied van crisismanagement scoorde Conclusion AFAS Solutions een 8.6 en op het onderwerp baanbehoud een 8.4. Sebastiaan: “Dat wil zeggen dat de medewerkers wel vertrouwen in de toekomst hebben. En dat vertrouwen deel ik met de mijn collega’s. Sommige projecten worden uitgesteld, maar andere opdrachtgevers gebruiken Covid juist om te versnellen. Zij investeren nu, om direct kosten te besparen. Het is een goed moment om achterstallig onderhoud te doen. Zodat zij, als de economie weer aantrekt, weer volle kracht vooruit kunnen en hun software volledig up-to-date is.”

 

Een basis van vertrouwen

Medewerkertevredenheid heeft niet alleen te maken met leuke uitjes, online spelletjes zoals bingo of pubquizes of weekendjes weg. Sebastiaan legt uit: “Het heeft minstens zo veel te maken met het faciliteren van je mensen thuis, het helpen met het zoeken naar een goede balans tussen werk en privé en het creëren van vertrouwen. Binnen Conclusion AFAS Solutions is het uitgangspunt honderd procent commitment en vertrouwen vanaf dag één. Door zo te werken en er naar te handelen, kunnen medewerkers nu gemakkelijk omgaan met de veranderingen. Ik hoef ze dus niet te vragen om de kwaliteitsstandaard na te streven, dat doen ze vanzelf. Ons basis DNA is vertrouwen en dat betaalt zich in deze tijd van werken op afstand terug. Zowel in kwaliteit als in de productiviteit.”

 

Een voorbeeld van bovenstaande punten is het opnemen van de Weekly (kick-off van de week). Als een medewerker hier niet live bij aanwezig kan zijn, bijvoorbeeld omdat hij of zij een kind naar school moet brengen, dan kan deze medewerker de Weekly later terugkijken.

 

Sebastiaan: “Dit is een relatief jong team met een bepaalde behoefte. Zij maken zich wat minder zorgen om hun gezondheid. Een deel van de populatie zijn mensen in de start van hun carrière of met relatief jonge kinderen. Door de opening van de scholen en de opvang krijgen ze nu weer meer ruimte. Ik vind het knap hoe collega’s weer snel een balans hebben gevonden tussen het gezin, lesgeven en het werk.

 

Onze dienstverlening is veelal servicegericht vragen beantwoorden of problemen oplossen. Dan is het handig om even snel een vraag te stellen aan een collega die achter je zit. De behoefte om ook online te blijven sparren, is enorm. Anderzijds wordt door de coronacrisis de zelfredzaamheid groter bij de mensen. Hun leercurve wordt stijler. Het even misgrijpen van de collega heeft dus meerdere effecten. Hoe houd je je dienstverlening en service op niveau, hoe organiseer je kennis digitaal en hoe voorkom je dat mensen te veel werken? Een goede balans die je per individu moet bepalen.”

Goede communicatie

Uit het laatste medewerkersonderzoek komt duidelijk naar voren dat de meeste mensen het makkelijk vinden om op afstand te werken. Een medewerker zegt: “Ik vind het heerlijk om zelf mijn tijd in te delen met mijn gezinsleden, dat doet me goed.” Ook geven de medewerkers aan dat er veel aandacht, energie en tijd wordt gestoken om het wij-gevoel vast te houden. Het zit hem vaak in kleine dingen. Een andere medewerker: “Er wordt goed gecommuniceerd, alles is duidelijk en het management blijft voor iedereen benaderbaar.”

 

Verschillende medewerkers geven aan dat ze hopen dat deze wijze van werken vertaald wordt naar de toekomst. Sebastiaan: “Op het moment is de behoefte erg groot om weer op kantoor te werken. Daarom zijn we vanaf juni begonnen met het opbouwen. Heel langzaamaan, we starten met maximaal 20% van de bezetting. Eerst kijken we op maandbasis wat er gebeurt. Daarna bouwen we langzaam op naar een nieuwe balans tussen werk op kantoor, bij de opdrachtgever en thuis. Een nieuwe hybride vorm waarbij we minder reistijd hebben. Iets dat ook nog eens een positief effect heeft op het milieu.”

 

Meer weten?

Over onsOnze casesOnze vacaturesNieuws & blogs

Is jouw organisatie klaar voor meer profijt met Profit?

Laten we samen kijken hoe we jouw doelstellingen kunnen realiseren.

Sebastiaan Leeuwenkamp

Sebastiaan Leeuwenkamp

Directeur
sleeuwenkamp@conclusion.nl