Hypotheek.nl
Hypotheek.nl zou je kunnen beschrijven als de hypotheekaanbieder van de toekomst. Het platform is uniek omdat het zeer persoonlijke dienstverlening combineert met een volledige online werkwijze. Voor de designers van Yellowtail was de uitdaging met name om vanuit de klantbehoefte te ontwerpen. Hoe kunnen we de klant zo goed mogelijk online hulp bieden en tegelijkertijd persoonlijk benaderen was de vraag die centraal stond.
Klant
Holland Hypotheek Groep
Markt
Financiële dienstverlening
Thema
Leading digital change
Publicatiedatum
19 februari 2021
Paul van der Meijs, Directeur Hypotheek.nl
De hypotheekaanbieder van de toekomst
Innovatieve financiële concepten
Holland Hypotheek Groep (HHG) wil zich graag onderscheiden door het neerzetten van innovatie financiële concepten. Hypotheek.nl is daar een initiatief van. Yellowtail heeft meegewerkt aan het vormgeven van dit strategische concept, in de vorm van een visual en interaction ontwerp. De wens van de klant was om binnen 4 weken toe te werken naar de definitieve designs van onder andere de homepage, rekentools en een persoonlijke mijnomgeving. De website moest een frisse en toegankelijke uitstraling hebben en het liefst mobile-first worden ontworpen.
Het concept – Een nieuwe vorm van financieel advies
Elke klant krijgt in het dashboard een eigen specialistenteam toegewezen, inclusief een hypotheekexpert en een assistent. Zij regelen alles, van de eerste afspraak tot aan het moment dat de hypotheek helemaal rond is. Het gevoel van een fysiek hypotheekadvies wordt zoveel mogelijk nagebootst in dit online platform. Met als bijkomend voordeel dat de klant altijd online hulplijnen in kan schakelen, via bijvoorbeeld videobellen, WhatsApps of e-mail. Andere voordelen van een digitaal platform zijn dat de adviseurs vanuit huis kunnen werken, de adviesuren van de adviseurs effectief te benutten zijn, en de kosten beheersbaar worden gemaakt. Daarnaast vallen de reiskosten weg en is ook nog eens goed voor het milieu. Dit verhaal slaat aan bij de klanten van Hypotheek.nl.
Het resultaat
Door in design sprints te werken, in combinatie met een strakke deadline, kon Yellowtail binnen 4 weken een compleet platform neerzetten, van homepage tot persoonlijk klantdossier. Als klant heb je het gevoel dat je mee wordt genomen in het hypotheekproces, doordat we het proces zo simpel mogelijk hebben gemaakt met behulp van een simpel stappenplan, heldere navigatiemogelijkheden, duidelijk geschreven teksten en altijd de mogelijkheid tot persoonlijk contact. Vanaf de homepagina wordt een klant al gevraagd om zijn klantreis te kiezen: Ik ga mijn eerste huis kopen, ik ga een ander huis kopen of ik wil besparen op mijn hypotheek. Zodra iemand kiest voor de eerste optie, dan gaat diegene een onboarding-proces in om een maximale hypotheekberekening te maken.
Het platform is nog steeds in ontwikkeling. Paul van der Meijs:. “Komend jaar gaan we voornamelijk bouwen aan het merk door middel van een actieve contentstrategie. Daarbij gaan we ons meer richten op de vindbaarheid, techniek, actief onderhoud en het toevoegen van nieuwe producten in het platform. Maar we kunnen in ieder geval terugkijken op een mooi eerste jaar.”