De kunst van het kennis delen

Als iemand de kunst van het kennis delen verstaat is het Conclusion Chief Technology Officer (CTO) Lucas Jellema. Hij vervult al jaren de informele rol van verbinder en kennisregisseur binnen ons ecosysteem van ruim 25 Conclusion-bedrijven. Eerst als CTO van AMIS Conclusion en tegenwoordig vanuit Conclusion. Wat is er eigenlijk voor nodig om kennis te delen binnen een ecosysteem als Conclusion?

14 mei 2024   |   Blog   |   Door: Werken bij Conclusion

Deel

Lucas Jellema


Verbinder 

Hoewel Lucas inderdaad een belangrijk verbinder is in ons ecosysteem ziet hij ook een belangrijke rol weggelegd voor de leden van de Conclusion Architecture Board (CAB). Dit is het collectief van CTO’s en kennismanagers van alle Conclusion-bedrijven in het ecosysteem. De leden zijn ook verbinders. Via de CAB wordt op inhoud en vakmanschap verbinding gelegd tussen alle bedrijven. 

Kennis maken, kennis delen 

Je hoort het Lucas regelmatig zeggen: “Kennis maken legt een basis om kennis te delen. Het feit dat mensen elkaar leren kennen en elkaar op een later tijdstip weten te vinden is het belangrijkst. Daarom zijn initiatieven zoals Conclusion on Stage, een event waar iedere collega het podium mag pakken, zo ontzettend belangrijk. Maar ook Conclusion Sport, Youngclusion en onze maandborrel. Overigens geldt: kennis delen is kennis vermenigvuldigen. Als je jouw kennis deelt, komt er alleen maar meer kennis“.

Door specialisten vanuit alle bedrijven bij elkaar te brengen, creëren we een krachtige synergie.

Lucas Jellema, CTO bij Conclusion

Het belang van kennis delen 

Lucas: “Het Conclusion-ecosysteem bestaat uit ruim 25 verschillende Conclusion-bedrijven. Dit maakt dat kennis rond een specifiek onderwerp vaak versnipperd is. In een heleboel bedrijven zijn het vaak enkelingen of kleine groepjes die bezig zijn met bepaalde werkzaamheden rondom een specifiek onderwerp. Iedereen heeft een stukje van de puzzel over hoe je dingen het beste kan aanpakken. Iedereen heeft een stukje ervaring en iedereen is op zoek naar hoe het beter kan. In je eentje kan je de ontwikkelingen maar moeilijk bijhouden. Specialisten hebben binnen hun eigen organisatie vaak geen of maar weinig andere specialisten om mee te sparren. Als je al die specialisten vanuit alle Conclusion-bedrijven bij elkaar brengt heb je opeens een grote groep collega’s die elkaar enorm kan versterken.”

Gildes bij Conclusion

In gildes ontmoeten collega’s elkaar die vakinhoudelijk met hetzelfde bezig zijn. In de afgelopen jaren zijn binnen Conclusion verschillende gildes ontstaan: groepen met specialisten. We hebben bijvoorbeeld een Architectuur gilde, een Azure Gilde, een Agile gilde, een AI gilde en een Design gilde. Lucas legt uit waarom mensen lid worden van een gilde: “In de allereerste plaats omdat ze het leuk vinden om aan elkaar te vertellen en van elkaar te leren. Er zijn mensen die naar gilde bijeenkomsten komen omdat ze hun ervaring en expertise graag aan collega’s willen overdragen maar er zijn ook mensen die vooral willen leren. De verbindende factor: iedereen is enthousiast over hetzelfde inhoudelijke onderwerp.” 

Niet primair commercieel gedreven

Wat drijft ons om deze mensen en hun kennis bij elkaar te brengen? Is het omdat we voor willen lopen in de markt? Lucas: “Persoonlijke ontwikkeling is hierin ook een belangrijke. Mensen willen beter worden in hun vak. Maar ook hun verhaal delen en samen optrekken.” Een gilde is volgens Lucas niet primair commercieel gedreven: “Als er kansen ontstaan uit de contacten die worden gelegd is dit mooi, maar het is in eerste instantie voor de mensen zelf.” 

Lucas: “Op het moment dat je rond inhoud bij elkaar komt valt je specifieke achtergrond eigenlijk weg. Het feit dat je van bedrijf A of B bent en dat die bedrijven soms zelfs elkaars concurrent zijn doet er dan niet meer toe.”

Coördinator van de gildes

Lucas: “Ik voel me wel de facilitator van de gildes. Samen met de Conclusion Architecture Board. En als iemand over een thema een nieuw gilde wil starten wil ik haar of hem graag ondersteunen. Maar uiteindelijk gaat het toch vooral om elkaar kennen. Kennis maken is en blijft de basis voor kennis delen.”