Betreed de Metaverse met Sebastian Winkler

Metaverse is een concept dat we net op de emerging technologies radar hebben geplaatst omdat we zien dat steeds meer bedrijven zich afvragen hoe zij dit concept kunnen inzetten in hun dagelijkse praktijk. Tegelijkertijd implementeren we sommige vormen van de Metaverse al best vaak, denk bijvoorbeeld aan een digital twin. Want de Metaverse is niet zozeer een eindpunt, maar meer een beweging. Laat je bijpraten door managing director Sebastian Winkler van Conclusion Mediaan. 

18 augustus 2023   |   Blog   |   Door: Conclusion

Deel

Metaverse | Sebastian Winkler, Managing Director bij Conclusion Mediaan

Wat is de Metaverse? 

The Metaverse is een virtuele wereld, in 3D of als extensie van onze echte wereld, waar mensen interacteren via een virtuele of augmented ervaring. Het concept bestaat al veel langer, maar de vorm verandert nu snel en daarmee ook de toepassingsmogelijkheden. 

Je kunt de Metaverse vergelijken met een digitale stad waar je op verschillende manieren kunt komen. In plaats van een auto, vliegtuig of trein gebruik je in de Metaverse transportmiddelen van Apple, Google, Meta of Microsoft. Eenmaal in de stad kun je van alles doen, zoals: werken, leren, een sportwedstrijd of concert bezoeken en winkelen. Voor de interactie tijdens zo’n ervaring gebruik je een digitaal device, zoals een smartphone, computer of VR-bril.  
 
Er zullen steeds meer digitale werelden ontstaan, die je los van elkaar kunt betreden, maar die soms ook met elkaar verbonden zijn. Een aantal van die werelden gebruik je nu al, zonder dat je er erg in hebt, zoals een head-up display in je auto of een app waarin je je nieuwe keuken of badkamer in 3D kunt bewonderen. 

Wat zijn de voordelen van de Metaverse? 

Wat de Metaverse onderscheidt van andere manieren van digitale informatieoverdracht zijn de ervaring en beleving. Waar je bij een gewone videocall je gesprekspartner nooit recht in de ogen kunt kijken (je kijkt ofwel naar de camera en dan ervaart de ander dat als recht in de ogen kijken, of je kijkt naar iemands ogen en dan lijkt het voor de ander alsof je naast hem kijkt), krijg je in de Metaverse een ‘real life experience’. Afhankelijk van het gebruikte device is die ervaring meer of minder overweldigend. Je kunt bijvoorbeeld een nieuw te bouwen fabriek in 3D weergeven op een computerscherm, maar je kunt ook een VR-bril opzetten, waardoor het lijkt alsof je echt door de fabriek heen loopt. Door de intensiteit van die ervaring beklijft de informatie beter en zie je sneller hoe dingen met elkaar samenhangen.  

Vanwege deze kenmerken is de Metaverse is bij uitstek geschikt voor het opleiden van mensen in een omgeving waar je niet zo makkelijk ervaring kunt opdoen; of het nu gaat om het trainen van een chirurg of van een engineer die windturbines onderhoudt. En ook voor marketingtoepassingen leent de technologie zich goed. Denk bijvoorbeeld aan een projectie van je nieuwe auto op je eigen oprit en in je eigen garage, zodat je als klant meer gevoel krijgt bij de ruimte die overblijft voor je fiets. De grote gamechanger in B2C zal een AR- of VR-bril zijn die eruitziet als een gewone bril en die hetzelfde draaggemak biedt.

Sebastion Winkler over de Metaverse

Wat maakt de Metaverse complex? 

De technologie is best complex, maar voor de meeste toepassingen bestaat die al. Het vinden van use cases lukt vaak ook nog wel. De grootste uitdaging zit daarom in stellen van de juiste vragen. Voor je het weet investeer je handenvol geld in een digitale wereld waar mensen na één keer kijken alweer afhaken omdat de gecreëerde digitale wereld er weliswaar prachtig uitziet, maar niet aansluit bij hun behoeften. Ons advies is daarom: betrek toekomstige gebruikers vanaf de start van je project en begin klein. Ontwikkel bijvoorbeeld eerst een virtuele omgeving voor trainingsdoeleinden, een virtuele omgeving voor de onboarding van nieuwe medewerkers of een virtueel kantoor waar mensen die verspreid over de wereld werken elkaar kunnen ontmoeten en samenwerken.

Praktijkcase: ondersteuning van thuiswerken 

Omdat kantoormedewerkers de voordelen van thuiswerken ook na corona wilden behouden, maar tegelijkertijd ook veel behoefte hadden aan interactie met hun collega’s, vroeg een groot Nederlands bedrijf ons om een 3D-omgeving te ontwerpen voor meetings en events, als eerste stap richting een volledige Metaverse van hun kantoor. Medewerkers kunnen deze omgeving betreden via hun computer, smartphone of VR-headset. Door op een kosteneffectieve manier ervaring op te doen met de Metaverse krijgt dit bedrijf een beter zicht op toekomstige use cases. 

De Metaverse onderscheidt zich van andere digitale werelden door de ‘real life experience’, waardoor de informatie die wordt overgedragen nog beter beklijft en je als gebruiker nog meer inzicht krijgt in de situatie. Het voelt alsof je er echt bent.

Sebastian Winkler

Managing Director bij Conclusion Mediaan

Metaverse | Sebastian Winkler, Managing Director bij Conclusion Mediaan
Emerging Technologies Trend Report 2024

Emerging Technologies Trendrapport

De Conclusion-bedrijven monitoren voortdurend opkomende IT-trends én ontdekken en verkennen nieuwe technologieën die van belang kunnen zijn voor onze klanten. In ons halfjaarlijkse trendrapport lichten we steeds meerdere technologieën uit die wat ons betreft de aandacht verdienen. Verken je met ons mee?

Meer emerging technologies?