Zo organiseer je budget voor modernisering van je OT-omgeving

IT-afdelingen in bedrijven met een groot OT-landschap hebben één grote uitdaging: het organiseren van budget om legacy systemen uit te faseren en de OT-omgeving te moderniseren. Doordat er nog zoveel legacy is, zijn deze bedrijven kwetsbaar voor ransomware-aanvallen, virussen en hacks. Bovendien staat de legacy nieuwe, datagedreven businessmodellen in de weg.

28 april 2022   |   Blog   |   Door: Jarro van Ginkel & Neal Peters

Deel

Budgetteren

Dicht de kennislacune bij het C-level

Dit is zorgelijk, want Operationele Technologie (OT) kom je overal in het hart van onze maatschappij tegen. Het zijn de systemen waar onze energievoorziening, het openbaar vervoer, de logistieke sector en productiebedrijven op draaien. Het C-level roept weliswaar dat hun bedrijf mee moet in de digitale transformatie, maar heeft geen concreet idee wat daarbij komt kijken, wat dat gaat kosten en wat dat precies gaat opleveren. Die kennislacune kan IT dichten.

Geen datadriven strategie zonder modernisering OT

Daar is het nu ook de tijd voor, want veel bedrijven zijn bezig met het ontwikkelen van een datastrategie. Die strategie is een-op-een gekoppeld aan de organisatiestrategie. Als de directie zijn werk goed doet, begrijpen ze welke nieuwe businessmodellen mogelijk worden als ze de nieuwe datastrategie kunnen uitvoeren. Ze zien gouden bergen aan de horizon. Waar ze minder goed zicht op hebben, is wat er komt kijken bij de transformatie naar een modern landschap. Meer specifiek: wat gaat het kosten en hoe lang zijn we ermee bezig?

Ontwikkel een technology roadmap

Kosten zijn er in twee soorten: investeringen die opbrengsten genereren. En kosten die grotere kosten voorkomen, zoals (het wegwerken van achterstallig) onderhoud. Voor de eerste categorie is gezamenlijk optrekken met de business cruciaal, aangezien deze investeringen in lijn moeten zijn met de bedrijfsstrategie. Bij de tweede categorie moet IT het voortouw nemen.

De onderhoudskosten zijn eenvoudig te budgetteren. Maak een overzicht van alle hard- en software in je organisatie, voorzien van de datum waarop hard- en software uiterlijk wanneer vervangen moet worden omdat de leverancier het dan niet meer ondersteunt (ofwel: life cycle management). Dit overzicht fungeert als een technology roadmap, die duidelijk maakt welke investeringen op welke momenten nodig zijn. Geef aan welke businessdoelen met de modernisering van de desbetreffende OT-onderdelen worden bereikt, zodat het C-level een duidelijke afweging kan maken tussen kosten en opbrengsten.

Achterstallig onderhoud kan in de papieren lopen. Daarvoor lijkt niet altijd een businesscase aanwezig, maar dat is niet waar. Want door te blijven werken met verouderde systemen verhoog je het risico om gehackt te worden exponentieel. Zet de kosten van stilstand en imagoschade af tegen de benodigde investeringen. Dan zal vaak snel blijken dat die investering de moeite waard is.

Negeer de waan van de dag

Door vanuit een bedrijfsbrede visie te kijken naar investeringen in modernisering van je landschap, naar potentiële kosten vanwege stilstand of imagoschade en naar de mogelijke opbrengsten door nieuwe businessmodellen die mogelijk worden, voorkom je dat de directie zich laat leiden door de waan van de dag. Want in de waan van de dag kies je wellicht voor een puntoplossing. Die zijn er immers te kust en te keur, bijvoorbeeld op het gebied van predictive maintenance. Deze leveranciers maken met hun mooie marketingverhalen vaak veel indruk in de boardroom. Maar wat de leveranciers er niet bij vertellen, is dat hun puntoplossing de legacy van morgen is. Want de systemen zijn niet onderhoudbaar en integreren niet met de rest van het IT- en OT-landschap.

Wil jij jouw bedrijf behoeden voor dit soort korte-termijnkeuzes? En wil je nu eindelijk écht aan de slag met modernisering van de OT-omgeving? Dan helpen wij je graag met het ontwikkelen van zo’n technology roadmap. Zo kom je goed beslagen ten ijs in de directiekamer.

Meer weten?

IT voor OTOnze expertisesOver onsOnze cases

Wil je meer weten of ben je benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?

Yvo van Put

Yvo van Put

Business Development Manager
yvo.van.put@conclusion.nl