Hoe de veranderende wereld in de sierteeltsector vraagt om ondernemerschap

De digitalisering van de sierteeltsector neemt alsmaar toe. De IT heeft daardoor een steeds belangrijkere rol, een rol dit niet licht opgevat moet worden. Voor de grootste bloemenveiling ter wereld geldt immers dat een verstoring van de IT-infrastructuur direct grote gevolgen heeft voor de veiling. Om dit te voorkomen zijn wij ingeschakeld om de kern IT-infrastructuur en het volledige applicatielandschap 24x7 up and running te houden. Hoe dit er voor mij uitziet en hoe we samen als één team werken? Dat vertel ik je graag!

13 februari 2020   |   Blog   |   Door: Conclusion Mission Critical

Deel

Royal FloraHolland bloemenveiling

Hoe groot is groot?

Onze klant coördineert dagelijks de aan- en verkoop van 40.000 soorten planten en bloemen, afkomstig uit 60 landen. Dagelijks worden meer dan 100.000 transacties verwerkt en worden de producten naar 140 landen geëxporteerd in een keten die steeds complexer wordt. Dit gebeurt op verschillende kleinere en grotere locaties in het land. Waar moet je dan aan denken bij groot? De locatie Aalsmeer is bijvoorbeeld zo groot als heel Monaco (2.000.000m2). Deze locaties moeten allemaal met elkaar en met de rest van de wereld in verbinding staan en starten allen vijf dagen per week om 06:00u met veilen. Waar jaren geleden de veiling tribunes gevuld waren met kopers, vindt de veiling nu voor 80% op afstand plaats.

De veranderagenda van de klant is groot, er is vol ingezet op de digitale transformatie om de leidende positie in de markt te behouden en uit te bouwen.  Aan Conclusion Mission Critical de taak om de infrastructuur betrouwbaar, voorspelbaar te houden en te transformeren naar een toekomst vaste en wendbare omgeving.

De verbindende rol tussen klant en team

Als Customer Operations Manager voor onze klant Royal FloraHolland heb ik een verbindende rol tussen mijn team en de klant. Een goede samenwerking met de klant is immers het allerbelangrijkste om tot goede resultaten te komen. Het is daarom belangrijk voor het team om de klant en hun belangrijke bedrijfsprocessen goed te kennen. Door het perspectief van de klant te begrijpen in al zijn facetten, zijn we in staat om de juiste oplossing voor de klant te ontwerpen en realiseren.

Hierin ligt echter ook direct de grootste uitdaging:

  • Hoe goed kennen we de klant?
  • Hebben we de juiste mensen om de klant goed te bedienen?

Klantkennis is key

De klant kennen we niet uit de boekjes, ons team is dagelijks on-site aanwezig. Bij het uitvoeren van een wijziging of het maken van een design houden we rekening met alle stakeholders in het veil-, distributie- en koopproces.

En als er dan toch iets misgaat, dan zij we er als de kippen bij. Weten wat er stil staat als er in een gebied een WiFi storing is, stelt ons in staat om snel te anticiperen bij een verstoring. Dit kunnen we zien dankzij de bewaking en regievoering van ons 24x7 Operations Center in Amsterdam.

Na een verstoring is de nazorg cruciaal. Waar is het mis gegaan? Hoe kunnen we dit voorkomen of verbeteren voor de toekomst? Een open en krachtige samenwerking met de klant zorgt er vervolgens voor dat verbeteringen doorgevoerd worden.

‘Partnership done differently’

Vertrouwen in je team

Mijn team bestaat op dit moment uit 18 netwerk specialisten, zowel medewerkers in vaste dienst als externe medewerkers. Mijn collega’s werken op alle klant locaties en zitten niet op een vaste werkplek. De stappenteller maakt over uren en veiligheid staat voorop. Zonder hoogwerker certificaat, veiligheidsschoenen en hesje kan het werk niet gedaan worden. Het is een dynamische omgeving, als dat bij je past weet je een ding zeker, saai wordt het nooit.

De diversiteit in het team is groot op alle vlakken. Zowel op sociaal als technisch gebied. Een grote gemene deler om deze personen in een hokje te plaatsen ga je bij ons niet vinden. Dat is niet alleen de kracht van het team maar ook de valkuil, er is geen standaard recept voor de aansturing. Ieder mens is anders, heeft zijn eigen krachten maar ook mindere kanten. Door heldere kaders en doelen voor het team te stellen weten de collega’s wat er moet gebeuren. Met een korte dagstart, worden openstaande taken door het team verdeeld en issues besproken. Mijn uitdaging is om sturing op deze zaken los te laten en het vertrouwen aan het team te geven. Mooi om te zien is dat deze aanpak werkt, het vertrouwen binnen het team groeit en dit de service naar de klant bevordert.

Medewerkers komen hierdoor steeds vaker in hun kracht, het vertrouwen in het team groeit en stap voor stap ontstaat er een ondernemend team dat de vraag echt begrijpt en komt met de passende oplossing voor het klant probleem of wens.   

Zijn we er dan?

Zeker niet, de wereld veranderd en onze klant en infrastructuur gaan mee. Door open te staan voor deze veranderingen, vertrouwen te voelen in het team en van de klant zijn we gezamenlijk in staat om leden, gebruikers en kopers van onze klant maximaal te bedienen. 

'Ik vind het een mooie uitdaging!'

Een ding is zeker. Er kan meer dan je denkt.

Marcel Volle

Marcel Volle

Marcel Volle

Customer Operations Manager

Meer weten?

Nieuws & blogsOnze expertisesOnze casesOver ons