Begeleider voor business consultants
Naast zijn commerciële rol ziet Tom het ook als zijn verantwoordelijkheid om de business consultants van Conclusion Consulting te begeleiden in hun ontwikkeling. “Ik heb in twintig jaar heel wat collega’s zien starten, groeien en soms ook weer andere wegen inslaan. Ik ben nieuwsgierig naar hun drijfveren: waar word jij blij van en hoe kan dat aansluiten bij de vraag van de klant? Tijdens de onboarding vind ik het altijd leuk om nieuwe collega’s te ontmoeten. Op dag twee merk je vaak de spanning: wat wordt mijn eerste opdracht? Dan is het mijn rol om vertrouwen te geven en samen te kijken welke match past bij hun ambitie én bij de klant.”
Momenten om nooit te vergeten
Twintig jaar bij Conclusion Consulting betekent ook talloze herinneringen. Van zakelijk tot feestelijk, van spannend tot bijzonder. Top of mind bij Tom is de eerste week van corona: “Alles stond op zijn kop. Het was ontzettend spannend: worden onze business consultants teruggestuurd nu bedrijfsprocessen abrupt stil komen te liggen? Uiteindelijk bracht deze vreemde tijd juist verdieping in relaties. Ineens sloegen we massaal aan het Zoomen en Teams’en, en zagen we elkaars thuissituatie. Het maakte gesprekken persoonlijker en ik leerde een andere kant kennen van mijn relaties.”
Warme herinneringen bewaart Tom aan de periode dat Conclusion North Sea Jazz sponsorde: “We nodigden onze klanten uit op het fesitval. Sommige jaren was ik er alle dagen te vinden.” Optredens die hem bijblijven? “Paul Simon was geweldig. En ook het concert van Lady Gaga & Tony Bennett is onvergetelijk.”
Ook de kerstviering bij het Leger des Heils staat in Toms geheugen gegrift. “We hielpen met collega’s van Conclusion Consulting met jassen ophangen en raakten tijdens de lunch in gesprek met bezoekers, veelal daklozen uit Amsterdam. Die middag leerde ik weer: nieuwsgierigheid naar de ander opent goede gesprekken, ook buiten de werkvloer.”
Duurzaamheid en de energietransitie: impact in twee richtingen
Conclusion Consulting werkt voor aansprekende klanten als Stedin, Eneco en Alliander aan vraagstukken rondom verduurzaming en de energietransitie. Tom: “Het mooie is dat die projecten niet alleen maatschappelijk relevant zijn, maar ook onze consultants voeden”, vertelt Tom. “Ze brengen hun kennis en drive in bij klanten die écht het verschil maken in de energietransitie. Tegelijkertijd nemen ze nieuwe inzichten en ervaring mee terug, die hun eigen ontwikkeling versnellen. Zo versterken klant en business consultant elkaar, precies die wisselwerking maakt ons werk betekenisvol.”
Nog net zo nieuwsgierig naar de toekomst
Een ontwikkeling waar iedereen mee te maken krijgt, is AI. Tom kijkt met plezier en nieuwsgierigheid naar de ontwikkelingen die razendsnel gaan: “Klanten zoeken hun weg: hoe zetten we AI zo in dat het ons daadwerkelijk, en veilig, verder helpt? Die vraag vind ik fascinerend.”
En ook persoonlijk blijft nieuwsgierigheid zijn kompas. “Ik ben nu 55. Zolang ik nieuwsgierig kan blijven, weet ik dat ik plezier houd in mijn werk. Twintig jaar Conclusion Consulting voelt als vijf jaar, het is voorbijgevlogen. Dat zegt eigenlijk alles.”
‘Blijf nieuwsgierig, dan blijft het leuk’
Bijzonder detail: Tom begon bij Conclusion Consulting in dezelfde periode dat zijn jongste dochter ter wereld kwam. “Ik startte op 15 augustus, terwijl mijn vrouw hoogzwanger was. Twee weken later werd onze dochter geboren. Inmiddels is zij net 20 jaar geworden, precies zo lang als mijn dienstverband hier. Dat laat me extra beseffen hoe snel de tijd gaat.” Om daar als advies aan toe te voegen: “Geniet van het leven en van de veranderingen die het met zich meebrengt. Het gaat zó snel. En blijf nieuwsgierig, want dan blijft het leuk.”