Team business of IT?

Tot vandaag werkte ik op het snijvlak van business en IT. Werkte, want dit snijvlak bestaat allang niet meer. Stop ook met het werken in kokers!

13 december 2017   |   Blog   |   Door: Conclusion Consulting

Deel

twilight - Conclusion Consulting

Consultants kunnen er wat van. Mooie woorden als ‘deep diven’ of ‘ring fencen’ bedenken. Of termen als het ‘beter alloceren van je resources’ gebruiken. Klanten bedienen in ‘tiers’. Ja, het is soms inderdaad om te huilen.

Op het snijvlak van business en IT is ook zo’n mooie. Een term die ik zelf ook maar al te graag gebruikte. For arguments sake, riep ik er nog bij. Dat dan weer wel. Maar wat zegt het eigenlijk? Het suggereert een soort twilight zone. Een ondefinieerbare schemerwereld. Het bestaan van twee aparte entiteiten. Twee teams. Team business en team IT. De vraag is echter of deze teams als team met elkaar, tegen of juist met het andere team samenwerken. 

Information Technology - Conclusion Consulting

Teams in kokers

Praktijk wijst helaas uit dat er nog steeds organisaties in kokers met teams in kokers georganiseerd zijn. Het gevolg daarvan is dat mensen in die kokers van teams in kokers vooral hun eigen ding doen (ook zo’n mooi cliché), zonder ‘aligned’ (sorry, kon het niet laten) te zijn met de andere koker en teams daarin. Als je dat naar het niveau team business en team IT trekt, krijg je situaties waarin team business iets aan team IT vraagt, maar niet krijgt wat ze willen. Of dat team IT iets ontwikkelt waar team business niets mee kan.

Dat is best vreemd. Maar toch gebeurt het. Als je aan team business vraagt waar dat aan ligt, dan is het antwoord vaak dat team IT ze niet begrijpt. Diezelfde vraag aan team IT stellen, levert nogal eens het antwoord op dat de business gewoon de verkeerde vragen stelt.

Monodisciplinair is de doodsteek

Als ik terugkijk naar mijn projecten die ik in ‘dat eerdergenoemde snijvlak’ voor klanten deed, dan is het vaak en helaas zo plat te slaan als hierboven is opgeschreven. De oplossing laat zich natuurlijk al raden. Met elkaar praten. Bijvoorbeeld. Maar ook het principe hanteren dat je een verandering nooit vanuit één koker initieert. Monodisciplinair denken is de doodsteek voor organisaties die willen veranderen.

Ja, in het ideale plaatje begint een verandering bij de business. Die moeten namelijk eerst hun missie en visie duidelijk hebben. Dan de strategie en als het even kan ook de processen. Want een slecht proces automatiseren of in een applicatie stoppen, betekent een slecht geautomatiseerd proces of een applicatie die niet geheel voldoet.

Andersom betekent dit dat je niet met een hele lijst aan technische wensen en eisen naar je IT’ers wilt, zonder dat je weet welk (business) proces hiermee beter wordt. En wat je eigenlijk ook niet wilt is als team business een volledig afgetikt plan hebben en dan bij team IT aankloppen met de mededeling: ‘zeg fix dit even, als jullie willen?’

Ter illustratie: een klant vroeg mij enkele jaren geleden eens te onderzoeken wat de impact voor de business was bij het implementeren van het nieuwe ERP-systeem wat hun CTIO na een goede salespitch van de leverancier op een beurs gekocht had. De uitkomst van dit onderzoek laat zich waarschijnlijk raden. Die was niet bepaald positief.

twilight - Conclusion Consulting

Wat dan wel?

Idealiter heb je als business de IT al lang en zo vroeg mogelijk aangehaakt. Want een mooie visie voor je business is waardeloos als je huidige IT landschap het niet ondersteunt. Recent deed ik bij een klant een workshop, waarbij we ook verschillende afdelingen uit het business domein samen brachten met IT. Het doel was ze te helpen bij het beter en leuker maken van hun werk. Er ontstond vanuit verschillende invalshoeken een mooie synergie, die uiteindelijk leidde tot een nog mooier gezamenlijk besef: we kunnen dit niet alleen, maar wel samen.

Mijn advies? Sloop vandaag nog de (denkbeeldige) kokers tussen team business en team IT. Werk vanaf nu alleen nog maar samen en niet alleen. Want zonder business is er geen IT en zonder IT geen business!