Roberts eerste 100 dagen bij Conclusion Consulting vlogen voorbij

Nadat hij acht jaar met veel plezier voor een onderzoeks- en adviesbureau werkte, besloot Robert Mentink tóch de stap naar een nieuwe baan te wagen. Positieve gesprekken met zijn nieuwe collega’s bij Conclusion Consulting overtuigden hem. Nu hij honderd dagen in dienst is, blikt Robert terug: “Ik twijfelde of het wel zo verstandig was om uit mijn comfortzone te stappen.”

26 oktober 2022   |   Nieuws   |   Door: Conclusion Consulting

Deel

100 dagen

‘Het voelde niet als een sollicitatie’

“Als je acht jaar ergens werkt, is dat niet zonder reden. Ik zat op mijn plek en had het nog goed naar mijn zin. Maar het prikkelde om weer een nieuwe uitdaging aan te gaan, uit mijn comfortzone te stappen. Op aanraden van mijn neef Yorrick, die begin dit jaar bij Conclusion Consulting begon, voerde ik een oriënterend gesprek met een recruiter. Al snel zat ik om tafel met twee toekomstige collega-consultants. En daarna nogmaals, met Managing Consultant Angelo en directeur Martijn. Dat was best een serieus traject, maar tegelijkertijd ook hartstikke ontspannen. Het voelde niet als een sollicitatiegesprek. Het ging vooral over de impact die we als Conclusion Consulting willen maken en wat ik daaraan kan bijdragen.”

Warme welkomstwoorden

“Voordat ik honderd dagen geleden begon aan mijn nieuwe baan, ging ik eerst een paar weken op vakantie naar Italië. Even resetten. De weken daarvoor werd ik vanuit Conclusion Consulting gevoed met handige informatie, zodat ik goed voorbereid startte. Onder andere via een app, waarin staat hoe het werkt met parkeren en lunchen tot aan een video vanuit de directie. Tijdens mijn vakantie werd mijn komst aangekondigd op het interne Teams-kanaal van Conclusion Consulting. Al direct ontving ik warme welkomstwoorden van mijn nieuwe collega’s via LinkedIn. Daardoor vertrok ik met een goed gevoel richting Utrecht voor mijn eerste dag.”

Meteen een gevulde agenda

“Waar ik in mijn vorige functie van de hoed en de rand wist en collega’s mij gebruikten als vraagbaak, was ik nu ineens de nieuweling. De eerste dag was dan ook best spannend. ‘s Ochtends werd ik opgewacht door een groepje collega’s en ontving ik gelijk mijn laptop en telefoon. Tijdens mijn vakantie was mijn lease-auto al geleverd bij mijn ouders. De eerste week stonden er allerlei kennismakingsgesprekken ingepland, mijn agenda was dus meteen gevuld. Ik ontving ook een onboardings-stempelkaart met daarop allerlei acties die je uitvoert en mensen die je ontmoet tijdens je eerste honderd dagen. Niet veel later had ik samen met een groep nieuwe collega’s uit het Conclusion-ecosysteem een lunch met CEO Engbert Verkoren. Alles bij elkaar een geweldige onboarding.”

Van barbecue in de tuin naar groot feest

“Met het teamgevoel zat het al snel goed. Met bijna alle teamleden voerde ik kennismakingsgesprekken. En in de zomer organiseerde Angelo een barbecue bij hem thuis. Een paar weken geleden zijn we naar Dusseldorf geweest en kort daarna was er een groot Conclusion-feest met 1.500 collega’s. Ik ben dus meteen goed opgenomen in de club.”

Aan de slag voor NS

“Na twee weken begon ik aan mijn eerste klantopdracht, bij NS. De zachte landing binnen Conclusion Consulting was prettig, maar ik was er ook wel aan toe om door te pakken en echt wat bij te dragen. Als verbetermanager is het mijn rol om de veranderingen die door allerlei teams binnen NS worden geïnitieerd, door te voeren bij de klantenservice. Zodat de impact van die veranderingen minimaal is. Als ik tijdens mijn werk ergens niet uitkom, staat er altijd een collega klaar om mee te kijken. Dat vangnet is prettig.”

Bewijzen als business consultant

“Mijn eerste honderd dagen bij Conclusion Consulting zijn voorbij gevlogen. Bij NS kreeg ik de kans me te bewijzen als business consultant. Daarnaast hielp ik in co-creatie met een collega mee aan de organisatie van een hackathon voor Anders Reizen. En ik krijg de ruimte om bijna iedere vrijdag vrij te houden voor trainingen. Ook mag ik me bemoeien met interne initiatieven, zoals het doorontwikkelen van ons klanttevredenheidsonderzoek. Als je ergens nieuw bent, is het altijd even pittig, maar ik merk dat ik me continu ontwikkel. En vooral dat ik elke dag met veel plezier naar mijn werk ga. Die eerste dag lijkt nu alweer een eeuwigheid geleden.”