Stap voor stap: de analyse ontrafelen
Het TWO-model wordt ondersteund door een gestructureerde aanpak in zes stappen:
Stap 1: Markt- en klantinzicht
Je begint met kijken naar de buitenwereld én de binnenkant van je organisatie. Welke trends spelen? Hoe beweegt de markt? Wat zijn jouw kansen en bedreigingen als organisatie? Hiermee leg je de eerste lussen van de knoop bloot.
Stap 2: Begrijp visie en IT-uitdagingen
Wat wil de organisatie bereiken en wat houdt haar tegen? Hier ga je het gesprek aan, spiegel je de inzichten van stap 1 én daag je de organisatie uit om verder te denken dan de bekende paden.
Stap 3: Bepaal de promising domains
Nu bepaal je de gebieden waar de meeste impact te maken valt. Is dat je governance? De manier waarop je innoveert? Of misschien de technologie zelf? Je haalt de grote halen uit de knoop, en maakt hem kleiner, overzichtelijker.
Stap 4: Haak de juiste mensen aan
Een goede analyse maak je niet alleen. Je gebruikt de expertise en ervaring uit je organisatie en vult aan met specialisten van Conclusion. Samen bepaal je wie je nodig hebt om die hardnekkige knoop echt los te trekken.
Stap 5: Deep-dive analyse
Tijd om dieper te graven. Via workshops en interviews ontdek je waar de blockers (zaken die veranderingen en innovaties tegenhouden) en boosters (versnellers van veranderingen en innovaties) zitten. Nu zie je waar de knoop écht vast zit en welke wegen er zijn om de knoop los te krijgen.
Stap 6: Bouw de roadmap
Tot slot leggen we samen een concreet pad vast. We kennen de ‘wat’, en bepalen nu hoe, wanneer en met wie we het gaan doen. En, hoe meten we succes? Oftewel: hoe maken we de knoop los én zorgen we dat-ie nooit meer zo vast komt te zitten?