Martijn blikt terug op Meet the Neighbours Festival 2025: ‘Werken aan werk dat ertoe doet’

Een festival over werk dat niet voelt als werk. Dat klinkt als een paradox, maar tijdens het Meet the Neighbors Festival (MTNF) 2025 bleek het een verrassend krachtig uitgangspunt voor gesprekken die ertoe doen. Over werkplezier, flexibiliteit, samenwerking en de veranderende rol van de fysieke werkplek. Het festival werd georganiseerd door B. Amsterdam en mogelijk gemaakt door Conclusion Consulting.

12 mei 2025   |   Nieuws   |   Door: Conclusion Consulting

Deel

Een festival vol toekomst

MTNF vierde niet alleen een jubileum - B. Amsterdam bestaat alweer tien jaar - maar vooral een gedeelde zoektocht: hoe werken we en hoe kan het beter? In talks, panelgesprekken en spontane ontmoetingen werd de werkplek van de toekomst verkend. Hoe ziet die eruit als we niet langer denken in vaste kaders, maar in vertrouwen, vrijheid en co-creatie?

Conclusion Consulting was aanwezig als kennispartner, sponsor én deelnemer. Directeur Martijn Baak nam deel aan een paneldiscussie over werkgeluk, flexibiliteit en de verschuivende rol van het kantoor. Maar belangrijker nog: hij liep de hele dag rond tussen de festivalgangers. “Wat ik direct voelde toen ik daar rondliep, was die gave vibe,” vertelt Martijn. “Er was veel openheid. Mensen stapten zonder schroom op elkaar af en waren oprecht geïnteresseerd. Dat spreekt me aan: ambitieuze ondernemers die wat voor elkaar willen betekenen.”

Instinker over de zin van werk

In het panel zat Martijn tussen ondernemers van verschillende schaal en achtergrond, in gesprek onder leiding van keynote speaker Frida Boeke. Haar verhaal - over haar vertrek bij Heineken op zoek naar betekenis - raakte bij veel aanwezigen een snaar. Ook bij Martijn. “Frida stelde een ogenschijnlijk simpele vraag: wil je dat je op je sterfbed terugkijkt op je werk? Je denkt dan meteen: nee, het gaat om vrienden en familie. Maar zij draaide het om. Je besteedt zo'n groot deel van je leven aan werk, dan mag het toch ook onderdeel zijn van wat betekenisvol was? Dat vond ik een mooi inzicht. Werk moet ertoe doen.” En dat was meteen de rode draad van het festival: werk dat raakt. En dat je zelf vormgeeft.

Vrijheid én verantwoordelijkheid

Toch blijft die vrijheid een uitdaging, zeker in een sector als consultancy, waar uren vaak nog leidend zijn. Hoe combineer je flexibiliteit met declarabiliteit? “We willen bij Conclusion Consulting dat mensen zich vrij voelen om hun werk op hún manier te doen”, zegt Martijn. “Dat is ook de kern van onze campagne Voel je vrij. Maar vrijheid vraagt ook iets van je. Je krijgt de verantwoordelijkheid om continu zelf keuzes te maken. Ga je naar kantoor? Werk je thuis? Hoe blijf je verbonden met je collega’s? Dat kan keuzestress opleveren.”

Martijn vergelijkt het met drie feestjes op één avond: “Je durft niet te kiezen, dus gaat naar alle drie. Maar telkens als het net leuk wordt, moet je alweer door. Daardoor wordt het nergens écht leuk. Zo werkt het ook met werk: als je geen keuzes durft te maken, raak je versnipperd.” De oplossing? Vertrouwen, openheid en hulp durven vragen. “Bij ons is het bespreekbaar als je vastloopt. We helpen mensen een structuur te vinden die bij hen past.”

Van consultant bij de klant, naar klant bij de consultant

B. Amsterdam vroeg Conclusion Consulting te ondersteunen bij het toetsen van hun netwerkleverancier. Senior business consultant Michiel Croon nam deze taak op zich en bracht samen met Conclusion ecosysteemcollega Dennis van der Wulp de technische, organisatorische en procesmatige implicaties in kaart.

Michiel is bij Conclusion Consulting óók verantwoordelijk voor de introductie van de Customer in Residence. Die gedachte sluit voor Martijn perfect aan bij de nieuwe vorm van werken. “Waarom zou de consultant altijd naar de klant gaan?” vraagt hij zich af. “We nodigen klanten nu ook bij ons uit. Ze werken een dag bij ons op kantoor aan hun eigen project. Tijdens een korte stand-up ‘s ochtends delen ze hun uitdagingen met ons team. Onze mensen kunnen op die dag dan spontaan meedenken.” Die aanpak werkt verfrissend, merkt Martijn: “Je maakt dan niet alleen gebruik van die ene business consultant, maar van een hele batterij aan collega’s met verschillende competenties. Dat leidt tot verrassende inzichten en out-of-the-box-oplossingen, en versterkt de relatie.”

Het kantoor als ontmoetingsplek, niet als werkplek

Waar het kantoor vroeger de centrale plek van arbeid was, is het nu een plek voor ontmoeting, co-creatie en cultuur. En dat vraagt om een ander ontwerp. “Wij hebben ons kantoor op de dertiende verdieping van ons pand bewust ingericht met open ruimtes, statafels en een creatief lab”, vertelt Martijn. “Om elkaar te ontmoeten en te inspireren. Je gaat niet naar kantoor om in je eentje een rapport te tikken, dat kun je thuis doen.”

Fysieke aanwezigheid is ook voor Martijn belangrijk. “Ik kies bewust voor een mix in mijn week: thuis, bij de klant, op kantoor. Op kantoor voer ik gesprekken met collega’s die je niet snel via een appje voert. En soms ontdek je in een onverwacht moment wat er écht speelt.”

Een ander gesprek met klanten voeren

Misschien wel de grootste opgave voor consultancy in de komende jaren is het loslaten van het traditionele verdienmodel. Uren maken, factureren… Dat is niet altijd meer houdbaar. “Ik vind het een fascinerend thema”, zegt Martijn. “Wat als wij investeren in AI-agents die enorm veel waarde leveren voor een klant? Daar kunnen we geen uren voor schrijven, dus dan moeten we met klanten nieuwe afspraken maken. Niet over tijd, maar over de waarde die we toevoegen. Dat vraagt om een ander gesprek, en daar willen wij actief het voortouw in nemen.”

Amsterdam en Conclusion: gedeeld DNA

Voor Conclusion Consulting was deelname aan het festival geen commerciële zet, maar een logisch verlengstuk van een partnerschap dat geworteld is in gedeelde waarden. “B. Amsterdam is klant van ons, maar belangrijker nog: we herkennen ons in elkaar. In lef en in het zoeken naar menselijkheid binnen organisaties. Daarom wilden we MTNF 2025 niet alleen sponsoren, maar ook echt meedoen.”

En die gedeelde filosofie van co-creatie, van verbinding en van werk dat niet voelt als werk, resoneerde in elke minuut van het festival. “Het ging niet over targets of KPI’s”, besluit Martijn. “Het ging over betekenis. Over mensen. En dát is precies waarom werk soms mag voelen als een festival.”

Meld je aan voor de nieuwsbrief!

man en vrouw aan tafel

Werken bij Conclusion Consulting

Word jij onderdeel van onze hechte club mensen met een actief DNA? Ben jij een echte doener en proeven onze klanten dat in de samenwerking? Geloof jij in de oneindige potentie van IT? Laten we samen succes maken!